Logo Repozytorium UR
Zbiory i Kolekcje
Całe Repozytorium UR
  • Polski
  • English
Zaloguj się
Kliknij tutaj, aby się zarejestrować. Nie pamiętasz hasła?
  1. Strona główna
  2. Przeglądaj wg tematu

Przeglądanie według Temat "transcendence"

Wpisz kilka pierwszych liter i kliknij przycisk Przeglądaj
Aktualnie wyświetlane 1 - 4 z 4
  • Wyniki na stronie
  • Opcje sortowania
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    „Religia przyszłości” Maurycego Straszewskiego w perspektywie współczesnych przemian religii i religijności
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Guzowska Beata
    Kategoria „religii przyszłości”, która była przedmiotem dociekań filozoficznych Maurycego Straszewskiego, obecna jest także we współczesnym dyskursie filozoficznym, teologicznym czy antropologicznym. Straszewski podkreślał, że kultura, postęp naukowy, historia filozofii nierozerwalnie związane są z historią religii i teologią. Akcentował istotę potrzeb religijnych dla samego powstania systemów dogmatycznych, jak i filozofii. Współcześnie mamy do czynienia z jednej strony z sekularyzacją, z drugiej ze swoistą rewitalizacją religii. Obecny powrót religijności różni się od wcześniejszych globalnym zasięgiem i jego oryginalnymi postaciami, a także wiąże się z swoistego rodzaju „zawieszeniem” dotychczasowych wyznaczników religii, takich jak dogmat, autorytet, kult, ortodoksja.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Studium o aksjologii pedagogicznej Abrahama H. Maslowa
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-12) Zieliński, Paweł
    Autor szuka obecności i rozumienia wartości pedagogicznych w teorii aksjologicznej Abrahama H. Maslowa. Najpierw przedstawia dotychczasowe próby odczytu aksjologii pedagogicznej uczonego w Polsce, kwestionując niektóre wnioski. Potem dokonuje wstępnego rozpoznania teorii wartości uczonego oraz rozwija to zagadnienie, dociekając istoty wartości w rozumieniu Maslowa. Poczyniona rekonstrukcja ujawnia główne źródło aksjologii Maslowa w postaci doświadczeń szczytowych czy transcendentnych człowieka. Pozwala to na prezentację jednolitej, ośmiopoziomowej teorii potrzeb, motywacji i wartości Maslowa, w której wartości transcendentne stanowią źródło człowieczeństwa. Część końcowa artykułu zawiera nie tylko prezentację i rozumienie kilkunastu wartości uniwersalnych według Maslowa, ale też przykłady ich zastosowania w praktyce pedagogicznej. Praca wskazuje też na korelacje aksjologii pedagogicznej Maslowa z poglądami pedagogicznymi Sokratesa oraz twórczością pedagogiczną Eduarda Sprangera.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Veritas sequitur esse rei... Biczowanie Piero della Francesca Diegesis w Pamięci Włoch Wojciecha Karpińskiego
    (Wydział Sztuki UR, 2018-12) Trygar, Barbara
    This article is concerned with the text A Memory of Italy by Wojciech Karpiński, in which the author refers to the painting Flagellation by Piero della Francesca. The author of the article analyzes Karpiński’s reflections on the painting in the context of the philosophy of Saint Thomas Aquinas. In the painting the linear structure is important (the methodology of mathematical proceedings, among others according to Plato), the situation, the degree of distance which determines the perception of things, people and the world in the literal, spatial, and also metaphorical and psychological sense. The sensual cognition of corpus mysticum Christi is the starting point of epistemology, a key moment of the theory of the cognition of God.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Wspólnotowe i prywatne przestrzenie wolności w kaukaskiej literaturze zesłańczej
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-12) Gadamska-Serafin, Renata
    Kaukaska literatura emigracyjna XIX wieku kumuluje zapisy różnych sposobów doświadczania wolności pomimo fizycznego zniewolenia. Obiektywną, zewnętrzną formą manifestowania wolności, często przybierającą charakter wspólnotowy, było prowadzenie politycznej misji „apostolskiej” polegającej na głoszeniu idei wolności; prowadzenie badań i pracy naukowej, utrzymywanie więzi z literaturą narodową, czytanie indywidualne lub głośne w grupie zesłańców. Nie mniej ważne było jednak „dotykanie” wolności w indywidualnym, subiektywnym wnętrzu: poprzez uwolnienie nieograniczonych przestrzeni wyobraźni i uruchomienie procesów twórczych twórczego „ja”; dzięki marzeniom i pamięci; w miłości, wreszcie w kontakcie z naturą, która była dla romantyków bramą do transcendencji. Istotą tych poetyckich wizji „wyzwolenia” jest w istocie projekcja powrotu do Raju.

Repozytorium Uniwersytetu Rzeszowskiego redaguje Biblioteka UR

  • Regulamin Repozytorium UR
  • Pomoc
  • Zespół Redakcyjny
  • Ustawienia plików cookie
  • Polityka prywatności
  • Wyślij wiadomość