Logo Repozytorium UR
Zbiory i Kolekcje
Całe Repozytorium UR
  • Polski
  • English
Zaloguj się
Kliknij tutaj, aby się zarejestrować. Nie pamiętasz hasła?
  1. Strona główna
  2. Przeglądaj wg tematu

Przeglądanie według Temat "threats"

Wpisz kilka pierwszych liter i kliknij przycisk Przeglądaj
Aktualnie wyświetlane 1 - 16 z 16
  • Wyniki na stronie
  • Opcje sortowania
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Bezpieczeństwo jako dobro publiczne w społeczeństwie ryzyka
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Leszczyński, Marek
    W artykule, który ma charakter przeglądowy i teoretyczny, poruszono problem zbyt wysokiego ryzyka w gospodarce, a szerzej – w systemie społecznym wynikającego z nadmiernej deregulacji rynków finansowych. Jako hipotezę przyjęto, iż współczesny system gospodarczy i polityczny powinien w znacznie większym stopniu zostać poddany regulacji i kontroli społecznej. Warunkuje to ograniczenie ryzyka, a tym samym zwiększy poczucie bezpieczeństwa dla obywateli, którzy powinni zyskać większą podmiotowość w relacjach z władzą ekonomiczną i polityczną. Bezpieczeństwo w ostatnich latach stało się przedmiotem zainteresowania badaczy w wielu dyscyplinach. Wynika to z rosnącej niepewności, pojawiania się coraz to nowych zagrożeń dla bytu i rozwoju jednostki i społeczeństw, które to zagrożenia należy badać w sposób transdyscyplinarny. Niepewność przyszłości i trudności w prognozach wymuszają holistyczne badanie bezpieczeństwa. Co interesujące, znakomita część zagrożeń generowana jest przez nadmierną pogoń za zyskiem, do której zachęca rozrośnięty ponad miarę sektor finansowy. Reformy przeprowadzane w ostatnich dekadach w duchu neoliberalizmu doprowadziły do zachwiania proporcji między sferą realną produkcji a światem finansów. Zmiany w gospodarce przyczyniły się do stagnacji dochodów z pracy na tle dochodów uzyskiwanych na rynku finansowym. Neoliberalizm wygenerował ryzyka związane z nierównościami ekonomicznymi i politycznymi, osłabił rolę państw jako regulatora procesów gospodarczych. W tym kontekście poszukiwaną współcześnie wartością jest bezpieczeństwo. Jego zapewnienie wymaga dokonania zmian w duchu postulatów szkoły postkeynesizmu – przywrócenie nadrzędnej roli pełnemu zatrudnieniu i wartości pracy w ujęciu ekonomicznym, społecznym i etycznym.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Edukacja i wychowanie na rzecz bezpieczeństwa i obronności – wybrane aspekty
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022) Supel, Anetta; Łatak, Tomasz; Domżał, Piotr; Przybylski, Przemysław
    Bezpieczeństwo i obronność to tematy ściśle powiązane z państwem oraz jego obywatelami. Obecnie jednak, w dobie gwałtownych przeobrażeń i postępującej globalizacji, nabrały one nieco odmiennego znaczenia. Ewolucja ta obejmuje zatem nie tylko tereny danego kraju. Współcześnie sięga ona dalej, znacznie wykraczając poza obszar tego terytorium. Zagadnienia bezpieczeństwa i obronności wymagają zatem analiz wielu elementów, w tym także skupienia uwagi na tak elementarnych zagadnieniach, jakimi są uwarunkowania bezpieczeństwa państwa, jego siła militarna oraz środki ochrony ludności cywilnej. W połączeniu z innymi czynnikami edukacja i wychowanie na rzecz bezpieczeństwa staje się przedmiotem wielu analiz i rozważań współczesnych cywilizacji.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Edukacja obronna i jej efekty na przykładzie zachowań ludności cywilnej. Doświadczenia i wnioski z wojny na Ukrainie
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024-06) Pieczywok, Andrzej
    Edukacja obronna to cały system dydaktyczno-wychowawczej działalności wszystkich instytucji mających wpływ na kształcenie postaw, umiejętności i zachowań człowieka, czyli szkoły, rodziny, wojska, środków masowego przekazu i organizacji społecznych. Edukacja ma dość duży wpływ na zachowania ludności w wyniku zaistnienia sytuacji kryzysowych. Głównym celem artykułu jest ocena efektów realizacji edukacji obronnej na przykładzie zachowań ludności cywilnej na Ukrainie w trakcie trwania wojny. Analiza ukierunkowana jest na wskazanie zarówno pozytywnych, jak i negatywnych aspektów dotyczących wiedzy i umiejętności ludności cywilnej szczególnie w takich obszarach, jak znajomość sygnałów powiadamiania i alarmowania, liczba i wyposażenie schronów oraz możliwości wsparcia psychologicznego. Artykuł składa się z czterech części: wstępu, opisu systemu ochrony i sposobów zachowania się ludności cywilnej na Ukrainie, oceny sytuacji w zakresie ochrony ludności w Polsce oraz zakończenia.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    International space security of the third decade of the twenty-first century (selected aspects)
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-12) Delong, Marek; Dworzecki, Jacek; Szkurłat, Izabela; Żebrowski, Andrzej
    The beginning of the 21st century saw many complex phenomena, events and processes with diverse backgrounds shaping the new order related to international security after the breakdown of the bipolar division of the world. Despite the ongoing euphoria, the time of transition has been a string of military and non -military conflicts, whose participants have fought for dominance in the international security environment and for leadership in the global security space. The three main actors: The United States, China and Russia are pursuing their partisan goal, which is dominion in the global security space. The U.S. policy, which is aimed at confrontation, both with Russia and China is noteworthy. This conflict is present in the political, economic, military and scientific-technical spheres, as in the cases of China, which is a leader in access to artificial intelligence. The world is watching the Russia-Ukraine armed conflict. Each side has opponents and supporters. The conflict is affecting international political, economic and military relations. This complex and unpredictable situation is accompanied by a global information war, with participants pointing to their particular political goals. The global security space is evolving, but will politicians be able to make rational decisions so as not to cross the tipping point?
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Kapitał społeczny a zintegrowane inwestycje terytorialne w Polsce
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Kozak, Marek W.
    Zasadniczym celem artykułu jest analiza cech Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) w relacji do celów oraz dotychczasowych osiągnięć i słabości polityki spójności. Jak wiadomo, do końca okresu 2007–2013, Unii nie udało się silniej związać politykę spójności z nowym paradygmatem rozwoju (np. przez podporządkowanie jej strategii lizbońskiej). Dopiero dla okresu 2014–2020 przygotowano strategię „Europa 2020” i rozporządzenia Parlamentu i Rady na ogół z 13.12.2013 r. wyposażając politykę spójności w skuteczne narzędzia wpływu (kontroli). ZIT można uznać za najbardziej zaawansowany eksperyment, który w razie powodzenia może być podstawą działań w kolejnym okresie programowania. Na razie ZIT nie zostały jeszcze wdrożone, zatem nie można oceniać ich efektów. Główna hipoteza badawcza głosi, że główny cel eksperymentu ZIT to przełamanie problemu niskiego kapitału społecznego i w efekcie słabej współpracy administracji i innych interesariuszy. Artykuł zwięźle omawia krytyczne uwagi wobec polityki spójności w Unii i Polsce, analizuje główne cechy i oczekiwania formułowane wobec ZIT, zwracając uwagę na podstawowe korzyści związane z zintegrowanym podejściem i możliwościami wykorzystania efektu synergii. Współpraca miast-stolic regionalnych z ich bezpośrednim otoczeniem funkcjonalnym wydaje się właściwym miejscem realizacji ZIT i w przyszłości sprawdzenia rzeczywistych korzyści ZIT. W artykule omawiane są główne problemy związane z przygotowaniem systemu ZIT w 17 obszarach funkcjonalnych stolic województw ze szczególnym naciskiem na kwestie społeczne. Ostatnią część artykułu stanowi wskazanie potencjalnych zagrożeń dla realizacji, zwłaszcza związanych z rozliczaniem zarządzających nie z osiągania celów ZIT (i szerzej polityki spójności), lecz postępów finansowych. Bo nie jest łatwo określić i zrozumieć osiąganie celów: łatwiej o ocenę postępu w wydatkach.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Kształtowanie cywilizacji osoby jako warunek bezpieczeństwa człowieka na początku XXI wieku
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Bochenek, Krzysztof
    Celem artykułu jest zaprezentowanie filozoficznego kontekstu bezpieczeństwa i jego współczesnych zagrożeń, zwłaszcza z punktu widzenia personalizmu. Jednym z wyzwań, jakie stoi przed państwami w ponowoczesnym świecie pozostaje zapewnienie bezpieczeństwa ich obywatelom. Zwykle uwidacznia się tu koncentracja na zagrożeniach o charakterze ogólnie rzecz biorąc militarnym, co skutkuje poszukiwaniem remedium na nie w zwiększeniu potencjału zbrojeniowego. Tymczasem sama kondycja człowieka jako bytu osobowego prowadzić musi do wniosku, iż jedynie kształtowanie cywilizacji ten fakt uwzględniającej daje realną perspektywą nie tylko trwania ludzkości, ale jej rozwoju. Nie sposób myśleć o przyszłości człowieka, jeśli nie wyeliminuje się, a przynajmniej nie zminimalizuje czynników, które jego istnieniu zagrażają. Pozostają dziś nimi: redukcyjna wizja człowieka i związana z nią deprecjacja wartości jego życia, kryzys więzi społecznych, kryzys religijny i wreszcie kryzys moralny uwidaczniający się poprzez relatywizm i konsumpcjonizm. Za niezbyt optymistyczną konstatacją, co do bezpieczeństwa człowieka w świecie stoi przeświadczenie, iż zmiana w tym obszarze wymaga nowego spojrzenia, nie tylko na zagrożenia stojące przed człowiekiem i parametry bezpieczeństwa, ale przede wszystkim na samego człowieka. Zapewnienie w świecie bezpieczeństwa człowiekowi domaga się nie tylko działań o charakterze technicznym, ale i odwołania się do refleksji filozoficznej, w myśl której warunkiem budowania cywilizacji ludzkiej opartej na osobowym ujęciu człowieka i życia społecznego. Dopiero przyznając wszystkim bez wyjątku ludziom status bytu osobowego, będziemy zdolni kształtować braterską cywilizację osób, świadomych swojego statusu, możliwości i aspiracji, zdolnych do dialogu i kooperacji, a nie walki i eksterminacji.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Migracja na granicy polsko-białoruskiej jako element wojny hybrydowej
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-09) Lorek, Marlena; Wierzbicki, Grzegorz; Więckiewicz, Michał; Surowiecki, Grzegorz
    Migracja to proces wpisany w rozwój cywilizacji i wynika z wielu czynników, jednak najczęściej dzięki niemu ludzie będą mogli zaspokoić swoje najważniejsze potrzeby. Jeden z większych problemów migracyjnych, z jakimi boryka się Polska i inne kraje UE, został odnotowany w 2021 roku na granicy polsko-białoruskiej. Migracja manipulowana przez dyktatora białoruskiego ma za zadanie zdestabilizować porządek funkcjonowania państwa. Konflikt ten jest również wywoływany przez Rosję, co może wskazywać na to, iż jest to wojna hybrydowa. W publikacji została przedstawiona kwestia migracji i wojny hybrydowej jako nowego wyzwania dla krajów Unii Europejskiej
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Młodzież współczesna wobec bezprecedensowo zmiennej rzeczywistości – aspekty społeczne, kulturowe i pedagogiczne
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Przewoźnik, Sylwia
    Zawarte w prezentowanym tekście rozważania skłaniają do refleksji nad kondycją współczesnej młodzieży, która jako grupa oscylująca pomiędzy dzieciństwem a dorosłością jest najbardziej podatna na wpływy otaczającej rzeczywistości. Uwikłanie w tej zmiennej rzeczywistości oraz w procesy globalizacji i chaos wartości postmodernizmu czyni życie młodych ludzi bardzo trudnym i skomplikowanym. Młodzież szkolna i akademicka jest pod nadzwyczaj dużym oddziaływaniem szybko przeobrażającej się rzeczywistości, co nie pozostaje bez wpływu na sposób jej funkcjonowania w podstawowych środowiskach życia i rozwoju człowieka. Młodzi ludzie narażeni są dziś na wiele nieznanych dotąd zagrożeń i niebezpieczeństw.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Mroczna strona internetu – TOR niebezpieczna forma cybertechnologii
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Krauz, Antoni
    W artykule przedstawiono zasady działania jednej z anonimowych sieci TOR, której skrót pochodzi od angielskiej nazwy „The Onion Router”, oraz omówiono, jakie niesie ze sobą zagrożenia, dlaczego jest taka niebezpieczna i czy można temu zaradzić. TOR jest to sieć komputerowa implementująca trasowanie cebulowe trzeciej generacji. Sieć uniemożliwia analizowanie ruchu sieciowego przez co zapewnia użytkownikowi prawie całkowicie anonimowy dostęp do zasobów Internetu. TOR może być użyty w celu pominięcia mechanizmów filtrowania treści oraz innych ograniczeń komunikacyjnych, może być wykorzystywana przez terrorystów, przestępców, hakerów, handlarzy bronią, narkotykami itp.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Pszczoły ważne dla zdrowia ekosystemów i człowieka - wybrane argumenty
    (Uniwersytet Rzeszowski: Południowo-Wschodni Oddział Polskiego Towarzystwa Inżynierii Ekologicznej z siedzibą w Rzeszowie; Polskie Towarzystwo Gleboznawcze Oddział w Rzeszowie, 2015) Garczyńska, Mariola; Kostecka, Joanna
    Pszczoły należą do owadów zapylających i pełnią istotną rolę w ekosystemach; dzięki nim owocuje większość roślin, stanowią także podstawę świadczeń ekosystemowych dla człowieka i wielu zwierząt. Pszczoły wytwarzają miód, mleczko pszczele i propolis o działaniu użytkowym i leczniczym. W ostatnich latach zauważono masowe wymieranie pszczół.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Pupils’ Risky Behavior in the Cyberspace During the Transition to Distance Education
    (The University of Rzeszów Publishing House, 2023-12) Mičková, Helena; Miková, Jana; Nováková, Zdenka; Šmida, Jan
    In connection with the covid pandemic and the closing of schools as anti-covid emergency measures in many countries, face-to-face teaching has moved to an online environment. The Ministry of Education, Youth and Sports of the Czech Republic has issued Methodological Recommendations for distance education realized online using software tools, the Internet, and digital technologies. The presented pilot study brought disturbing findings about online teaching, namely that respondents experienced threats during distance education, with some even being blackmailed. Three hundred fifteen respondents from elementary and secondary schools in the Czech Republic took part in the pilot study, which was realized via a questionnaire survey. At the same time, the pilot study points to other risks of online learning when transitioning to a distance form of education, which also presents several other risks in cyberspace.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Siecioholizm i fonoholizm jako współczesne zagrożenie społeczne – objawy, skutki i profilaktyka
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2025-03) Szumiec, Magdalena
    Obserwowany współcześnie dynamiczny rozwój nowoczesnych technologii sprawia, że w dzisiejszych czasach coraz trudniej wskazać obszary działalności człowieka pozbawione możliwości korzystania z nich. Otaczająca nas rzeczywistość naznaczona jest wszechobecnością mediów cyfrowych, w tym komunikacyjnych, takich jak internet czy telefonia komórkowa. Niewątpliwie media te znacznie ułatwiają codzienne funkcjonowanie, ale też generują wiele problemów. Artykuł stanowi próbę zasygnalizowania zagrożeń związanych z niewłaściwym korzystaniem z internetu (siecioholizm) i telefonów komórkowych (fonoholizm). Na podstawie przeprowadzonych badań możliwe okazało się rozpoznanie skali tych zjawisk, wyłonienie objawów i konsekwencji nagminnego korzystania z sieci oraz wskazanie działań profilaktycznych.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Właściwość samorządu terytorialnego w zakresie zapobiegania nadzwyczajnym zagrożeniom i ich skutkom
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-09) Karpiuk, Mirosław
    Samorząd terytorialny jako struktura usytułowana najbliżej obywateli został zobligowany do wykonywania zadań publicznych, w tym związanych z zapewnieniem ochrony środowiska, bezpie-czeństwa czy też porządku publicznego. Zadania te obejmują również zapobieganie nadzwyczajnym zagrożeniom, a także ich skutkom. Sprawy związane z bezpieczeństwem wspólnoty samorządowej stanowią dla władz samorządu terytorialnego niezwykle ważny aspekt działalności. Samorządowa polityka lokalna i regionalna nie tylko musi uwzględniać kwestie związane z walką z zagrożeniami, a w szczególności tymi, które są bardzo dolegliwe dla mieszkańców, ale też powinno to stanowić priorytet działalności władz lokalnych i regionalnych.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Wojna informacyjna w globalnej przestrzeni bezpieczeństwa międzynarodowego w XXI wieku (wybrane aspekty)
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-06) Żebrowski, Andrzej; Szkurłat, Izabela
    W artykule wskazano na prowadzoną aktualnie wojnę informacyjną w aspekcie międzynarodowym. Scharakteryzowano, jak zmieniła się globalna przestrzeń informacyjna po wybuchu konfliktu zbrojnego Rosja – Ukraina. Dodatkowo zaprezentowano, w jaki sposób propaganda, manipulacja i dezinformacja wpływają na relacje międzynarodowe.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Wykorzystywanie Internetu przez dzieci i młodzież – pozytywne i praktyczne aspekty oraz zagrożenia
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Kłak, Ewa
    Internet jest narzędziem, które umożliwia szybkie rozprzestrzenianie się wiedzy i informacji, co ma ogromny wpływ na rozwój osoby i społeczeństwa. Ma szczególnie znaczący wpływ na młode pokolenie, które chętnie korzysta z jego dobrodziejstw w celach rozrywkowych, komunikacyjnych czy informacyjnych. Rosnącą rolę odgrywa tutaj telefon komórkowy, który umożliwia ciągły, mobilny dostęp do sieci. Skutki wykorzystywania Internetu w życiu codziennym mogą być pozytywne (np. zdobywanie wiedzy), ale także negatywne (jak np. uzależnienia). Badania wskazują na to, że czas poświęcany na aktywność w sieci przez młodych ciągle wzrasta. Wzbudza to niepokój wśród rodziców i opiekunów. Wykorzystywanie Internetu przez dzieci i młodzież jest tematem ciągle aktualnym i ważnym, który wymaga ciągłej uwagi oraz kontynuacji badań, a także edukacji użytkowników, rodziców i nauczycieli w zakresie prawidłowego korzystania z sieci.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Zagrożenia towarzyszące nauce zdalnej w domu i szkole w trakcie pandemii COVID-19 – wybrane aspekty
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Tłuczek-Tadla, Ewa
    Czas pandemii COVID-19 pojawił się niespodziewanie i objął swoim zasięgiem generalnie wszystkie obszary życia ludzi w różnym wieku. Dla dzieci i młodzieży to czas szczególny, zarówno w zakresie życia rodzinnego, jak również szkolnego. Wielu badaczy podjęło w tym okresie badania dotyczące różnych aspektów ich życia. W tekście zostały zaprezentowane wybrane wyniki badań własnych dotyczących niektórych zagrożeń (przemocy fizycznej i psychicznej, zaniedbywania w rodzinie, cyberprzemocy) towarzyszących młodzieży w domu i szkole. Analiza i interpretacja wyników badań własnych, poprzedzona została rozważaniami teoretycznymi dotyczącymi specyfiki czasu zarazy oraz problematyki zagrożeń. W podsumowaniu znajdą się wnioski wynikające z badań własnych oraz rekomendacje skierowane do rodziców, nauczycieli oraz młodzieży.

Repozytorium Uniwersytetu Rzeszowskiego redaguje Biblioteka UR

  • Regulamin Repozytorium UR
  • Pomoc
  • Zespół Redakcyjny
  • Ustawienia plików cookie
  • Polityka prywatności
  • Wyślij wiadomość