Przeglądanie według Temat "therapy"
Aktualnie wyświetlane 1 - 8 z 8
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Extracorporeal shock wave therapy in the treatment of plantar fasciitis(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Wyszyńska, Justyna; Podgórska-Bednarz, Justyna; Świtała, Anna; Skrzypiec, JulianPlantar fasciitis is reported as the most common cause of chronic plantar heel pain. An extra-corporeal shock waves have been used in the treatment of plantar fasciitis with promising results. The purpose of this paper was to present results from randomized controlled trials to estimate of the effectiveness of ESWT in the treatment of plantar fasciitis. Method: MEDLINE, EBCO, PubMed, ScienceDirect and SpringerLink databases were searched, using the keywords: ESWT, plantar fasciitis, shock wave, randomized clinical trials. Results: Ten randomized clinical trials was critically appraised. Eight studies report significant decreases in pain symptoms and better function scores associated with an extra-corporeal shock wave therapy. However two studies show no meaningful improvement of clinical outcome in patients treated with extracorporeal shock wave therapy for chronic plantar fasciitis compared with placebo. Summary: In most cases shockwaves therapy was a safe and effective method for treatment of chronic plantar fasciitis and helped the patient to avoid surgery for recalcitrant heel pain but warrants further larger studies.Pozycja Nowe technologie w diagnozie i pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych – inspiracje do badań naukowych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Chojak, MałgorzataNowe technologie są dziś nieodłączną częścią życia dzieci. Badania naukowe wskazują zarówno na pozytywne i negatywne skutki ich użytkowania – także w pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Terapeuci, nauczyciele czy rodzice z entuzjazmem korzystają z gier edukacyjnych, programów logopedycznych i innych innowacji. Niestety niewiele z nich zostało poddanych badaniom weryfikującym ich skuteczność. Artykuł zawiera krótki przegląd wyżej wymienionej problematyki.Pozycja Ojcowie dzieci z autyzmem w relacjach rodzinnych i terapeutycznych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Gosztyła, TomaszWspółcześnie, w gronie specjalistów zajmujących się wspieraniem rozwoju dzieci z zaburzeniem ze spektrum autyzmu, coraz więcej uwagi poświęca się ich rodzicom jako najbliższym partnerom profesjonalistów, ale także jednostkom, które same w jakimś zakresie wymagają wsparcia. W związku z tym ważnym zadaniem wydaje się uporządkowanie wiedzy naukowej, nierzadko odbiegającej od obiegowych przekonań, dotyczącej ich funkcjonowania w relacjach rodzinnych i terapeutycznych. Przeglądając literaturę przedmiotu, można zauważyć, że większość badań z udziałem rodziców dzieci z zaburzeniami rozwoju oraz wniosków bazujących na ich rezultatach dotyczy głównie matek, albo też w analizach nie uwzględnia się zmiennej płci. Z uwagi na to celem niniejszego artykułu jest wstępna charakterystyka ojców dzieci z autyzmem na podstawie zastanych wyników badań, w aspekcie ich relacji rodzinnych i relacji z profesjonalistami, ukazanie niektórych różnic w odniesieniu do matek, które to informacje mogą być przydatne dla terapeutów ich dzieci.Pozycja Speech development delay in autism spectrum disorder – the perspective of using the “Talk To Me” speech therapy application(Publishing Office of the University of Rzeszow, 2023-12) Warmbier, Wojciech A.; Perenc, Lidia; Piwoński, Paweł; Podgórska-Bednarz, JustynaIntroduction and aim. The paper aims to present the prospects of using the „Talk To Me” application in the case of a child with this neurodevelopmental disorder. Description of the case. The subject of the study was a 53-month-old boy who did not communicate verbally, but behaved forcefully. A child underwent a speech therapy using the „Talk To Me” application for a period of 12 weeks. The scale of acquiring language skills in the field of communication competence was used to monitor the progress of therapy. In the analyzed period, a decrease in the score on the scale from 23 to 15 points was observed, which means a result indicating an improvement in the communication sphere. The use of a newly developed therapeutic tool was an important motivational factor and, in the opinion of the boy’s mother, significantly influenced the progress in therapy, which had not been observed before using a conventional approach. Conclusion. The „Talk To Me” application is a therapeutic tool with potential effectiveness in the case of speech delays in children with autism spectrum disorder, and it is also compatible with behavioral therapy, a widely used therapeutic method with proven effectiveness in autism spectrum disorder.Pozycja The use of the “Talk To Me” application in the therapy of speech development delays(Publishing Office of the University of Rzeszow, 2023-12) Warmbier, Wojciech A.; Podgórska-Bednarz, Justyna; Gagat-Matuła, Anna; Perenc, LidiaIntroduction and aim. Computer techniques are increasingly used in speech therapy. The aim of the work is to present the results of the preliminary evaluation of the new “Talk To Me” application and its functionality in the treatment of speech development delays. Material and methods. The study was conducted in 3 groups of children: the study group with the use of the “Talk To Me” application, the conventional therapy group and the control group - in the case of both groups with the intervention, additional reinforcements were used. All children included in the project showed delays in speech development. The recorded age of children in all analyzed groups ranged from 2 to 6 years. In order to verify language progress, the Scale of Language Skills Acquisition in the Field of Communication Competence was used. Results. Acquisition of language skills varies depending on the group affiliation. The analysis of simple main effects for the time of measurement showed that in each group the differences between successive measurements turned out to be significant. In the study group, the increase in language skills differs from the other two groups (p<0.001). However, there is no difference between the groups with conventional and control therapy (p=1.00). Conclusion. Analysis of the research results allows us to conclude that the “Talk To Me” application is a tool that significantly affects the speed of therapy progress in the case of speech development delays concerning communicative competence.Pozycja Wielowymiarowość rozmowy w twórczości artystek sztuk wizualnych w Polsce(Wydział Sztuki UR, 2018-12) Sulikowska-Dejena, AgataThe article discusses various aspects of conversation present in the work of many contemporary Polish female visual artists. A conversation may perform various roles and take place on different planes; it can be the essence of a project, its element or a major tool necessary to bring it about. Words make up a coherent tale or, taken out of context, condense the tale in but a few letters. The common element of the artworks presented in this article is their very personal dimension. Female artists talk about things extremely subjective and private, as they believe that their experience is universal, shared by thousands of women, and it only takes creating an appropriate plane in order to start talking. The space which helps here is often an art gallery: it is there that the tales of the artists are heard. This article presents the works of female artists in which dialogue has played a leading role.Pozycja Wspomaganie rozwoju mowy małych dzieci z wadą słuchu – zajęcia logorytmiczne(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Wasińska-Zdżalik, EwaW artykule przedstawione zostaną doświadczenia własne związane z prowadzeniem zajęć logorytmiki oraz wstępna analiza wspomagania rozwoju percepcji słuchowej, mowy, komunikatywności i muzykalności dwuletnich dzieci z ubytkiem słuchu uczestniczących w tego rodzaju zajęciach. Przez dziesięć miesięcy dziesięcioro dzieci uczestniczyło w specjalnie przygotowanym programie zajęć, bogatym w ćwiczenia wspomagające rozwój wymienionych sfer rozwoju. Badania dały odpowiedź na pytanie, które ze sfer rozwijają się najbardziej intensywnie. Potwierdziły też, że logorytmika jest efektywną metodą pracy z dziećmi niesłyszącymi i pomaga przygotować je do zajęć w przedszkolu i szkole.Pozycja Zastosowanie metod edukacyjno-terapeutycznych w pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Mach, AleksandraNauczyciele przedszkoli, szkół i ośrodków specjalnych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym wykorzystują w swojej pracy metody, które można nazwać edukacyjno-terapeutycznymi. Specyfika tych metod pozwala realizować nauczycielom zarówno cele edukacyjne, jak i terapeutyczne, a więc te, które wynikają z podstawowych zadań kształcenia specjalnego i rehabilitacji (rewalidacji) uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębszym. Edukacja i rehabilitacja tej grupy uczniów stanowi nierozerwalny układ, tzn. procesy te wzajemnie się przenikają i uzupełniają. W artykule wskazano metody stosowane w placówkach specjalnych, omówiono także zasady i warunki, jakimi powinien kierować się nauczyciel, decydując się na ich zastosowanie. W związku z tym, iż niektóre z metod wykorzystuje się także w pracy z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, zawarte tu refleksje i sugestie odnoszą się również do tej grupy osób.