Przeglądanie według Temat "theatricality"
Aktualnie wyświetlane 1 - 3 z 3
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Lalka i nieobecność. Kilka uwag o bohaterach „Wampira” Władysława Stanisława Reymonta(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Kucab, MateuszThe article attempts to determine in synthetic way the most relevant spaces of choice as well as activities of the characters of “The Vampire” by Władysław Stanisław Reymont. Disputing with other researchers, we try to portray the characters as thespians who are subordinate to the mechanism of theatre (theatricality) as well as enmeshed with relations of dominance and exploitation (vampiric situation). Having compared the novel with selected dramas by Henrik Ibsen, we demonstrate parallels in subjects and issues that were drawn out by the dramaturgy of the epoch: illusoriness of life, lies of convention, prevalence in family as well as manipulation.Pozycja Teatr w poezji Zbigniewa Herberta(Uniwersytet Rzeszowski, 2024-02-08) Urban, Piotr DariuszCelem rozprawy Teatr w poezji Zbigniewa Herberta jest odsłonięcie związków twórczości lirycznej autora Raportu z oblężonego Miasta z teatrem. Przez słowo to rozumieć należy nie tylko rodzaj sztuki widowiskowej, ale również to wszystko, co pojęcie to sobą konotuje: budynek teatralny z jego sceną, przestrzeń pozasceniczną, wreszcie dzieło literackie, w oparciu o które reżyser wspólnie z trupą aktorów i innymi pracownikami teatru tworzy spektakl i wystawia przed publicznością, poddając go najpierw intersemiotycznemu przekładowi. Rozprawa składa się z pięciu rozdziałów: dwóch teoretycznych i trzech badawczych. Rozdział pierwszy przedstawienia stan badań nad dramatyczno-teatralnymi aspektami twórczości lirycznej Herberta. W rozdziale drugim ukazano wieloznaczny i relatywny charakter takich kategorii jak: dramatyczność, dramaturgiczność i teatralność, którymi dotychczas posługiwano się, a następnie podjęto się ich uporządkowania. Zdefiniowane na nowo kategorie, stały się narzędziami badawczymi, którymi posłużono się w dalszej części pracy. W rozdziale trzecim pokazano, w jaki sposób struktura dramatu, rozumianego jako rodzaj literacki, objawia się w niektórych tekstach lirycznych poety. W rozdziale czwartym przedstawiono te wiersze, które w wyraźny sposób zbliżają się do gatunków dramatycznych (tragedii, misterium, moralitetu, dramatu romantycznego i monodramu), stanowiących świadectwo dramatyczności. W rozdziale piątym odsłonięto z kolei związki i zależności pomiędzy utworami lirycznymi poety a teatrem.Pozycja Teatralizacje Cypriana Norwida(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Braun, KazimierzThe article investigates selected uses of theatricality by the poet and playwright Cyprian Norwid (1821-1883). Based on his previous works on theatricality, among others, his book “Theatricality of Life. Practices and Startegies” (A. Marszałek, Toruń 2020), as well as his numerous publications on Norwid, Kazimierz Braun focuses on four, especially evident, cases of Norwid’s bringing theatricality into play in his life. They are discussed in the chapters of the article: “Norwid on Horseback, Norwid Without a Coat, Norwid in a Cap “Konfederatka”, Norwid as Dalang”. (The latter chapter compares Norwid with an Indonesian Dalang, who is a “total” artist of theatre). Each case of use of theatricality by Norwid brought about a significant literary output such as poems, dramas, short stories and letters.