Przeglądanie według Temat "theater"
Aktualnie wyświetlane 1 - 4 z 4
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Ojczyzny artystyczne Elżbiety Wittlin Lipton(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Budzik, JustynaThe paper is an introduction to the analytical study of the total theatrical oeuvre of Elżbieta Wittlin Lipton – the daughter of eminent Polish novelist, essayist and translator – Józef Wittlin. Budzik gives an outline of Wittlin Lipton’s biography by focusing especially on particular stages of her artistic education pursued both in the United States (New York and Chicago) and in Spain (Madrid). The article takes as its focus the selected theatrical scenographic and costume design projects which the artist has been creating since the late seventies of the 20th century onwards, for American and Spanish theatrical scenes. Further discussed are Spanish and Polish cultural and painterly backrounds which stamped their imprints on Wittlin Lipton’s artistic imagery and sensitivity. Budzik proposes that the notion of ‘motherland’ in the case of this emigré artist should be viewed on symbolically in terms of art broadly conceived.Pozycja Opera europejska z I połowy XIX wieku w świetle „Dziennika z podróży” Karola Kurpińskiego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022) Wąsacz-Krztoń, JolantaEven in the eighteenth century, the opera was associated with the court, and its creators were supposed not only to provide entertainment, but above all, they had to satisfy the tastes of the court audience. Therefore, the number of comic operas created at that time is not surprising. The process of change in the field of opera intensified at the end of the 18th century, when the two largest opera centers to date, Italy and France, slowly began to give way to others. A realistic picture of opera life in the first half of the 19th century in Europe was left by Karol Kurpiński, who in 1823 set off on a journey to get to know major European theaters in Vienna, Dresden, Berlin, Paris, Milan, Rome, Florence and Naples. He wrote down his remarks on the musical life of the visited cities in his "Journey Diary" to use them on his return for the Polish scene in Warsaw.Pozycja Z dziejów teatru lwowskiego: Weksle przecięte, czyli jarmark w Czerniowcach Stanisława Doliwy Starzyńskiego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024-12) Kowalewska, DanutaArtykuł dotyczy komedioopery Stanisława Doliwy Starzyńskiego (1784–1851) Weksle przecięte, czyli jarmark w Czerniowcach, we Lwowie po raz pierwszy wystawionej 17 stycznia 1840 r. Akcja sztuki toczy się w środowisku wędrownych aktorów, ukazanych zarówno jako osoby prywatne, jak i w roli konkretnych postaci. Jej autor, propagator życia teatralnego na Podolu oraz we Lwowie i dostawca repertuaru dla zespołu Jana Nepomucena Kamińskiego (1777–1855), powiązany był z Galicją szeregiem relacji. W artykule wyjaśniono sprawę zagadkowego tytułu i zmian redakcji kolejnych wariantów sztuki oraz przybliżono jej zaskakujące dzieje sceniczne. Analiza tekstu ukierunkowana jest na zorganizowaną przez bohaterów maskaradę, ujmowaną jako rodzaj struktury teatru w teatrze, oraz na topos teatru świata.Pozycja Zofia Jachimecka (1886–1973). Życie i twórczość(Uniwersytet Rzeszowski, 2017-01-25) Porębska, MariaPraca przedstawia dzieje życia i twórczości Zofii Jachimeckiej (1886–1973), krakowskiej tłumaczki przeszło stu utworów dramatycznych, gospodyni salonu, muzy artystów, żony Zdzisława Jachimeckiego – twórcy pierwszej katedry historii i teorii muzyki na ziemiach polskich. Podstawą przeprowadzonych badań stała się kolekcja archiwaliów gromadzonych w mieszkaniu Zofii i Zdzisława Jachimeckich, zawierająca korespondencję osobistą z lat 1901–1973, rękopisy przekładów, druki oraz inne dokumenty będące świadectwem okoliczności ich życia. Materiały te w przeważającej części nie zostały dotąd przebadane. Ze względu na ich rozproszenie, kwerenda objęła również zbiory zgromadzone w Bibliotece PAN/PAU, Archiwum Teatru im. J. Słowackiego i innych. Biografia Zofii Jachimeckiej ukazana została na szerokim tle współczesnego jej Krakowa, w kontekście życia teatralnego jej czasów, odtworzonych na podstawie literatury wspomnieniowej i biograficznej, prasy oraz opracowań naukowych. W pracy sporo uwagi poświęcono również życiu osobistemu Jachimeckiej – w tym roli, jaką pełnił prowadzony przez nią salon artystyczny oraz jego najważniejsi i najbardziej interesujący bywalcy. Postać Zofii Jachimeckiej dotychczas nie była przedmiotem studiów, dlatego niniejsza praca znacząco Praca przedstawia dzieje życia i twórczości Zofii Jachimeckiej (1886–1973), krakowskiej tłumaczki przeszło stu utworów dramatycznych, gospodyni salonu, muzy artystów, żony Zdzisława Jachimeckiego – twórcy pierwszej katedry historii i teorii muzyki na ziemiach polskich. Podstawą przeprowadzonych badań stała się kolekcja archiwaliów gromadzonych w mieszkaniu Zofii i Zdzisława Jachimeckich, zawierająca korespondencję osobistą z lat 1901–1973, rękopisy przekładów, druki oraz inne dokumenty będące świadectwem okoliczności ich życia. Materiały te w przeważającej części nie zostały dotąd przebadane. Ze względu na ich rozproszenie, kwerenda objęła również zbiory zgromadzone w Bibliotece PAN/PAU, Archiwum Teatru im. J. Słowackiego i innych. Biografia Zofii Jachimeckiej ukazana została na szerokim tle współczesnego jej Krakowa, w kontekście życia teatralnego jej czasów, odtworzonych na podstawie literatury wspomnieniowej i biograficznej, prasy oraz opracowań naukowych. W pracy sporo uwagi poświęcono również życiu osobistemu Jachimeckiej – w tym roli, jaką pełnił prowadzony przez nią salon artystyczny oraz jego najważniejsi i najbardziej interesujący bywalcy. Postać Zofii Jachimeckiej dotychczas nie była przedmiotem studiów, dlatego niniejsza praca znacząco poszerza wiedzę o roli, jaką odegrała w życiu kulturalnym swojej epoki.