Przeglądanie według Temat "the Middle Ages"
Aktualnie wyświetlane 1 - 7 z 7
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Bogactwo i ubóstwo w średniowiecznej myśli chrześcijańskiej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Zagóra-Jonszta, UrszulaPrzedmiotem rozważań jest bogactwo i ubóstwo w poglądach przedstawicieli myśli chrześcijańskiej, średniowiecznej. Stosunek do bogactwa i nierówności społecznych ewoluował wraz z rozwojem religii chrześcijańskiej i przenikaniem jej do wyższych sfer społeczeństwa. Zarówno Nowy Testament, jak i pierwsi ojcowie Kościoła w większości negatywnie wypowiadają się na temat bogactwa i bogacenia się. W późniejszych wiekach własność prywatna nie budziła już takich emocji, wręcz uważano, że ubóstwo nie jest miłe Bogu. Zaakceptowano nierówności majątkowe i podział społeczeństwa na stany twierdząc, że ludzie nie mogą być równi wobec siebie, ale równi wobec Boga. Najwyższy poziom myśl kanonistyczna osiągnęła w pracach Tomasza z Akwinu.Pozycja Bohemian rulers of the Luxembourg dynasty and the Poděbrady family in the medieval Silesian and Kłodzko chronicles of canons regulars in Kłodzko, Wrocław and Żagań(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Chmielewska, KatarzynaThe author based on three monastery chronicles of the Late Middle Ages analyses the method of portraying the Bohemian kings from the Luxembourg and Poděbrady families and tries to point out factors which influenced this method of chronicle narration. The sources for this article are canons’ regulars chronicles in Żagań, Wrocław and Kłodzko: Catalogus abbatum Saganensium, Chronica abbatum Beatae Mariae Virginis in Arena i Cronica Monasterii Canonicorum Regularium in Glacz. The figures of rulers appear in the chronicles mainly in the context of their relationships with the particular monastery, especially when it comes to property matters: granting, rights and taxes. The other aspect in which the rulers are mentioned in the chronicles are the conflicts between secular and Church power. From the analysis of the texts a conclusion can be drawn that the picture of the rulers is diverse in different places where the chronicles were written and the attitude of the local society towards the particular ruler. It is best seen on the example of George of Poděbrady, a Hussite on the Bohemian throne. The chronicle of Żagań has a separate position – apart from the local issues, it presents the general information, unrelated to Church, including the ruling persons.Pozycja Dokument króla Władysława III dla kościoła w Giedlarowej z 1439 r. jako przykład średniowiecznego falsyfikatu(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Zawitkowska, WiolettaSamuel Nakielski w dziele „Miechovia, sive promptuarium (…)” zamieścił odpis dokumentu wydanego przez Władysława III Jagiellończyka z daty 18 stycznia 1439 r., w którym król potwierdza fundację kościoła pw. św. Mikołaja w Giedlarowej w ziemi przemyskiej dokonaną przez Mikołaja Giedlara, mieszczanina leżajskiego i sołtysa Giedlarowej. Dokładna analiza dwóch innych dokumentów: Mikołaja syna Drogosza, tenutariusza krzeszowskiego, w którym powierza on osadzenie wsi Giedlarowa na prawie magdeburskim Mikołajowi Giedlarowi, mieszczaninowi z Leżajska, z daty: Leżajsk, 18 stycznia 1409 r., i Władysława III Jagiellończyka z 10 marca 1440 r. zatwierdzającego i transumującego ów dokument (który – być może – jest również falsyfikatem), pozwala potwierdzić (przypuszczenia m.in. W. Bukowskiego, G. Klebowicza, J. Kurtyki, W. Zawitkowskiej), że akt z 1439 r. jest falsyfikatem sporządzonym właśnie na podstawie owych dwóch dokumentów. Falsyfikat z 1439 r. miał potwierdzać prawa bożogrobców z Miechowa do parafii w Giedlarowej. Najpewniej jednak dokument ten Miechowici sporządzili dopiero po 1470 r., kiedy już nie żyła żadna z osób wymienionych w formułach kancelaryjnych. Mogło to być związane z konsekracją tamtejszego kościoła dokonaną w 1478 r. i/lub szerzej zakrojoną przez Miechowitów akcją w tamtym czasie na tamtym terenie. Wówczas to bowiem – jak wykazał J. Wolski – doszło do zmiany patronatu w Rudołowicach i Tuligłowach, a prawa bożogrobców potwierdzać miały inne falsyfikaty przez nich sporządzone.Pozycja Elementy obuwia odnalezione na ulicy Kościuszki w Rzeszowie(Muzeum Okręgowe w Rzeszowie, 2021) Gorazd-Dziuban, PaulinaKościuszko Street in Rzeszów, leading from the market square to the main promenade, is considered to be one of the oldest streets in the city. In the late Middle Ages and the early Modern Period, it connected the city centre with the parish church, where the first owners of Rzeszów rest. In the course of the archaeological watching brief conducted during the reconstruction of the street, it was possible to collect a significant number of artefacts related to the everyday life of the city (e.g. tiles, glass objects, coins, horseshoes). The subject matter of this article is a selection of footwear pieces and the items directly related to them. The research gives an opportunity to get to know better the material culture and tastes of the inhabitants of Rzeszów.Pozycja Piersi w świętości…(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Regiewicz, AdamThe analysis of medieval hagiographic stories bring an interesting reflection on the role and significance of female breasts in faith transmission. Their presence in cultural transmission, despite common conviction about absence of erotic motives in the culture of the Middle Ages is quite widespread. It is strongly connected with biblical tradition in which the breasts become a symbol of motherhood and at the same time of youth and joy expressed by wine. Simultaneously in early Christian tradition female breasts become the mark of martyrdom. Mythical narration emerging in this way combines milk and blood as life-giving juices which may be sucked by a “child of God”.Pozycja Średniowieczne podłoże kultury pogranicza(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014) Timofiejew, ArturThe international conference “Rozmyślanie przemyskie [The Przemyśl Meditation] as Evidence of Medieval Literary and Religious Culture in View of Ages” (Przemyśl-Krasiczyn, 12th–14th of June, 2014) aimed at reconsidering medieval roots of West- and East-Slavonic culture-borderland. Participants of the conference represented research centres from Poland, Ukraine and Russia. Text of "Rozmyślanie przemyskie", genesis and transfiguration of apocryphal motifs of its narrative and influence of that literary and preaching work on Slavonic folklore were the three main objects of reflexion. The lecturers stressed two matters especially: textual multi-layer complexity of "Rozmyślanie przemyskie" and persistence of Christ’s childhood motifs in Slavonic oral folklore. The conference was organized by the State East-European College in Przemyśl, the University of Rzeszów, the Maria Skłodowska-Curie University in Lublin, and the Ivan Franko National University of Lviv (Ukraine).Pozycja Translatio studii i kontakty międzykulturowe w średniowieczu. Słowo o V Kongresie Mediewistów Polskich w Rzeszowie(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Trościński, GrzegorzBetween September 20th and 24th, 2015 Rzeszów hosted the Fifth Congress of Polish Medievalists, which was attended by about 250 scholars of the Middle Ages from all academic centres in Poland and from abroad. The congress theme was “Reception and Rejection. Intercultural Contacts in the Middle Ages”. A large number of papers were presented in 20 thematic sections. One section, no. 17, entitled “Translatio studii in the intellectual and literary culture of the Middle Ages”, was organized by Professor Andrzej Dąbrówka from the Institute of Literary Research of the Polish Academy of Sciences and Grzegorz Trościński, Ph.D. from the Old Polish and Enlightenment Literature Department of the University of Rzeszów. The speakers included philosophers, historians of Polish literature and linguists from several academic centres in Poland. The papers focused on the main intellectual current of the Middle Ages, depicted from various perspectives and shown at different angles. Translatio studii turned out to be multifaceted and long-lasting.