Przeglądanie według Temat "text"
Aktualnie wyświetlane 1 - 5 z 5
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Co nas szokuje, co nas pobudza? Shockvertising w reklamie komercyjnej oraz reklamie społecznej: podejście multimodalne(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-12) Grząśko, AgnieszkaGłównym celem artykułu jest zbadanie związku między multimodalnością a perswazją na przykładzie dwóch kampanii reklamowych: reklamy komercyjnej marki Cropp Town z 2008 roku oraz reklamy społecznej Koalicji Wrocławskiej Ochrony Klimatu z 2022 roku. Obie kampanie są przykładem reklamy szokującej, czyli nastawionej na zaskoczenie odbiorcy. Analizie zostaną poddane dwa modusy, mianowicie obraz (fotografie) oraz tekst (slogany).Pozycja Egodokumenty mistyczek polskich w świetle teorii tekstu(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Strzelecki, RyszardThe article defines the methods of analyzing ego-documents of contemporary Polish ”female-mystics”, based on the tools developed in the theory of the text. This type of research approach helps to establish ”how” the text is structured as opposed to ”what” is its semantic content and obscures it. Well, both the personality of the „female-mystics” and the course of their relations with transcendent persons are imprinted more in the structure of the text than in its content. The accounts deserve attention, as we only reflect on documents that are ”mystical” dialogues. These forms can pose the most difficulties for researchers (the diaries of Maria Faustyna Kowalska and Alicja Lenczewska were used for exemplification). Their coherence is problematic – the key distinguishing feature of the text – and its conditions: the existence of a frame, metatextual and isotopic factors, relations: mind-body, personal criteria in the phrases: ”to someone” and ”for someone” and performative properties; the linguistic view of the world (LVW) of both the author and the recipient of the text plays a special role in research strategies. In investigating the structure of the text, it is also important to capture the limit of expressing the spiritual reality. Writing ”mystical” texts is based on constant struggles, an inevitable and risky compromise between the temporal meaning and the ultimate truth, which is still unavailable for the ”mystic” or turns out to be impossible to articulate. There is a third situation where articulation is not only impossible but pointless, and it concerns people who have reached the end and experience themselves in God.Pozycja Incipity biografii – konwencja czy gra z czytelnikiem?(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Krauz, MariaThe author discusses the ways in which biographies are started showing the specificity of text segmentation characteristic of this genre and pointing to its convergence with literature or journalism, which is part of the general tendency of genomic transformations and the striving of the authors to break the standards of the genre. She emphasis the role of the delimitation in the process of creating a holistic text (with particular reference of biographies which were given after 2000).Pozycja Styl religijny we współczesnych tekstach modlitewnych – analizy egzemplaryczne(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Wojtak, MariaThe article presents a characteristics of the religious style as a variety of modern Polish. This style is shown as a polarized and polymorphic category, open to other varieties of the language. In the analytical part the author focuses on description of those features of the religious style that are a continuation of the past. She shows such stylistic properties in the prayer texts as stereotyping, formulaicity, hieraticism and dialogicality, as promoted by the Catholic Church today (in the 21st century). Grammatical and lexical exponents of these features, i.e. forms treated as archaic, bookish and obsolete distance communication thus formed from the colloquial language.Pozycja Umiejętności tekstotwórcze uczniów szkoły podstawowej w zakresie opowiadania z dialogiem(2016-05-23) Mazur, KarolinaEdukacja polonistyczna musi być ukierunkowana na zdobywanie praktycznych umiejętności związanych z tworzeniem tekstów zróżnicowanych gatunkowo. W związku z tym w pracy omówiono metodologię określaną jako tekstologia, korzystano również z genologii. Założenia naukowe tych orientacji badawczych pozwoliły na dokonanie analizy umiejętności tekstotwórczych uczniów w zakresie opowiadania z dialogiem. Podstawą materiałową zostały opowiadania napisane przez uczniów klas szóstych szkoły miejskiej i dwóch szkół wiejskich. Łącznie zanalizowano 130 opowiadań. Wprowadzając termin komunikacja tekstotwórcza, zaakcentowano przede wszystkim proces tworzenia tekstu, czyli czynny aspekt kompetencji tekstowej jako zdolność do produkowania i odbierania wielorakich typów zdarzeń komunikacyjnych. Badając kompetencje tekstotwórcze szóstoklasistów, poddano analizie sposób realizacji wzorca gatunkowego opowiadania, uwzględniając przy tym: strukturę, czyli schemat tekstów, a więc: sygnały delimitacji, składniki ramy – początek i koniec, w tym tytuł opowiadania, wskaźniki orientacji w dyskursie – rozczłonkowanie tekstu na akapity i metatekst; aspekt poznawczy, a w jego ramach, realizację formy opisu przeżyć wewnętrznych w opowiadaniu oraz językowe środki wyrażania wartościowań. Podano także przykłady błędów językowych najczęściej popełnianych przez szóstoklasistów.