Przeglądanie według Temat "teacher education"
Aktualnie wyświetlane 1 - 5 z 5
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja 45 minutes within the four walls of a classroom: Problems and concerns of student teachers during their practicum(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Szymańska-Tworek, Aleksandra; Turzańska, AgnieszkaStudent practicum is an important part of teacher preparatory program. It is speculated that pre-service teachers who manage to complete their practicum with a sense of accomplishment and success are more likely to choose teaching as their ultimate career. However, before trainee teachers turn into fully-fledged, certified teachers, they need to work through the numerous challenges that student teaching poses on them. The literature adduced in the present paper points to a number of concerns that trainee teachers struggle with. First and foremost, they strongly complain about pupils’ misbehaviour and lack of motivation. Other stated problems include trainee teachers’ ineffective time and classroom management and feeling of anxiety that accompanies them throughout the whole period of practicum. In the present study we investigated the problems and worries of 108 student teachers majoring in English at the University of Silesia. The findings are congruous with the existing research in that pre-service teachers mostly struggle with pupils’ misbehaviour, time management, stress and feeling of anxiety. This emotional strain is caused by a number of factors: lack of confidence in one’s teaching skills, inability to introduce order and discipline, demotivated learners, being observed by a supervising teacher and conducting their first lesson.Pozycja Developing Creativity in the Higher Education on the Relationship between Community Art and Whole Child Approach(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024-10) Mészáros, Timea; Vass, VilmosUnder the umbrella of the VUCA-world and growing international competition creativity plays a more important role in higher education. In this context, divergent thinking, fluency, flexibility, problem-sensitiveness and originality are key factors for work, life, and literacy. In the first part of the article we will discuss the philosophical phenomena of this process, which comes from John Dewey’s ’learning by doing’ principle. In fact, rethinking higher education comes to the front in the 21st century, changing teaching education in order to develop creativity with various innovative ways. In the second part of the article Visual Arts, especially Community Art, will be in focus. This promotes communication, collaboration, critical thinking and problem-solving, creativity and innovation, especially project-based learning via Totem Project, which was implemented at J. Selye University from November to December 2022. The aim of the project was community building and creativity development. Building a community is based on collaboration amongst students and teachers (the project had 50 members in total and consisted of 100 working hours) in order to develop creativity, team-building, and collaborative professionalism via sharing aims and expectations, building community and trust, respect and listening. The Totem Project started to map prior knowledge on community in order to develop engagement and creativity at three levels: individual, team, and organizational levels. Finally, at the end of the paper, conclusions will underline some open dilemmas and questions.Pozycja Doskonalenie zawodowe nauczycieli jako odpowiedź na wyzwania współczesnej edukacji. Z doświadczeń Powiatowego Centrum Doskonalenia Zawodowego Nauczycieli w Puławach(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Baracz, AnnaW artykule podjęto próbę analizy współczesnych uwarunkowań i wymagań stawianych profesji nauczyciela. W sposób ogólny omówiono system doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz elementy tworzące ten system w Polsce. Ukazano wyzwania stojące przed współczesnym pedagogiem. Podkreślono specyfikę pracy nauczycieli w aspekcie zmian społeczno-gospodarczych i konieczność ciągłego doskonalenia się. Przeprowadzono analizę badań w obszarze potrzeb edukacyjnych środowiska oświatowego w ramach funkcjonowania powiatowej, publicznej placówki doskonalenia nauczycieli, co pozwoliło wskazać tendencje i preferencje nauczycieli w obszarze doskonalenia zawodowego.Pozycja O znaczeniu badań nad edukacją polonistyczną w przygotowaniu kandydatów do zawodu nauczyciela(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-12) Karkut, DorotaW artykule przedstawione zostaną najważniejsze kierunki współczesnych badań nad edukacją polonistyczną, związanych z pracą nauczyciela i kompetencjami ucznia, dotyczące: czytelnictwa, tworzenia wypowiedzi ustnych i pisemnych, odbioru prozy i poezji, kształtowania postaw, a także analizy i interpretacji innych tekstów kultury. Omówione zostanie również znaczenie wyników tych badań dla kształcenia przyszłych nauczycieli we współczesnej, zmieniającej się rzeczywistości szkolnej. Głównymi problemami, którym poświęcono refleksję naukową, są sposoby upowszechniania badań ilościowych oraz jakościowych podczas konferencji naukowych organizowanych z myślą o nauczycielach (takich jak: Jesienna Szkoła Dydaktyków Literatury i Języka Polskiego w Krakowie oraz Kongres Dydaktyki Polonistycznej), jak również udział studentów w prowadzeniu mikrobadań. Zwracając uwagę na szanse i ograniczenia przydatności wyników badań nad edukacją polonistyczną w kształceniu nauczycieli, istotne okazują się także ustalenia wynikające z indywidualnych zainteresowań i doświadczeń badawczych autorki prowadzącej zajęcia ze studentami specjalności nauczycielskiej na seminarium licencjackim i magisterskim. Na potrzebę niniejszego artykułu przeprowadzone zostały badania sondażowe z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety internetowej, których uczestnikami byli studenci specjalności nauczycielskiej.Pozycja W kierunku nowoczesnej dydaktyki – Forum Twórczych Nauczycieli(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Morańska, DanutaWspółczesna edukacja stanęła wobec wyzwań związanych z realizacją zadań edukacyjnych w nawiązaniu do nowych paradygmatów kształcenia. W artykule omówiono przykładowe działania podejmowane na uczelni, skierowane do środowiska nauczycieli na wszystkich szczeblach edukacji, ukierunkowane na dostosowanie praktyki pedagogicznej do wymagań szkoły przyszłości.