Przeglądanie według Temat "tax"
Aktualnie wyświetlane 1 - 4 z 4
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Harmonizacja podatku akcyzowego jako istotny czynnik integracji gospodarczej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014) Sowa, BożenaHarmonizacja podatków pośrednich zapoczątkowała ujednolicenie systemów podatkowych krajów członkowskich i stała się zasadniczym elementem przemian gospodarczych. Rozpoczęte w Polsce po 1989 r. przemiany ustrojowe, dotyczące również systemu podatkowego, zakończyły trwający od 1950 r. podział gospodarki na jednostki gospodarki uspołecznionej i nieuspołecznionej, ponadto chęć członkostwa Polski w strukturach Unii Europejskiej nakładała na polskie ustawodawstwo wymóg dostosowania polskiego systemu podatkowego do standardów unijnych. Podstawę traktatową polityki podatkowej Unii Europejskiej stanowią przepisy artykułów 90–93 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (TWE). Wybór do harmonizacji w pierwszej kolejności podatków pośrednich nie był przypadkowy, biorąc pod uwagę ich znaczenie w kształtowaniu warunków rynkowych oraz istotny wpływ na strukturę wpływów podatkowych do budżetu państwa. Główną przesłanką harmonizacji podatków pośrednich jest takie skonstruowanie systemu opodatkowania, aby uniknąć podwójnego opodatkowania czy też jego braku, jak również zakłócenia konkurencji. Niezależnie jednak od tego czy w danym obszarze funkcjonują przepisy wtórnego prawa wspólnotowego, systemy podatkowe państw członkowskich i umowy podatkowe nie mogą naruszać postanowień Traktatu dotyczących m.in. swobodnego świadczenia usług. Celem niniejszego artykułu jest analiza procesu harmonizacji podatku akcyzowego (wybrane aspekty) – jako jednego z podatków pośrednich – ze szczególnym uwzględnieniem zmian dostosowawczych w tym zakresie. Należy podkreślić, że problematyka podatków i ich harmonizacja ma duże znaczenie dla funkcjonowania Unii Europejskiej; są one bowiem podstawowym źródłem dochodów budżetowych krajów członkowskich, a zarazem samej Unii, jak również stanowią istotny element w funkcjonowaniu jednolitego rynku wewnętrznego we Wspólnocie.Pozycja Some reflections on In Dubio Pro Tributario principle(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Dowgier, RafałAs of the beginning of 2016 the principle of resolving possible interpretation doubts for the benefit of a taxpayer (in dubio pro tributario) was introduced to the Polish legal order. This rule was upgraded to the tax law principle expressed directly in Art. 2a of the Act of 27 August 1997 – Tax Ordinance. Such a decision of the legislator resulted from a prior referendum, wherein nearly 95% of voters supported the introduction of this principle, perceiving it, apparently, as an instrument that would enhance the practice of tax law application by tax authorities. After several years, it can be assumed that these hopes have not been fulfilled since this principle has not been applied more widely in the practice so far. The purpose of this study is to present both the very essence of in dubio pro tributario principle and experiences concerning its application in recent years, with a particular focus on the rulings issued thereon by administrative courts and Constitutional Tribunal.Pozycja Wpływ regulacji prawa finansów publicznych na stosunek pracy w świetle przemian zachodzących na krajowym rynku pracy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014) Bosak, Maria; Majka, PawełCelem artykułu jest przedstawienie problematyki wpływu regulacji prawa finansów publicznych na rodzaj i kształt stosunku pracy, rozumianego jako instytucja prawna, po to by następnie zaproponować w tym zakresie rozwiązania normatywne, które w ocenie autorów ustawodawca powinien wprowadzić. W ocenie autorów konieczność prowadzenia badań, których przedmiot stanowią regulacje odmiennych gałęzi prawa jest uzasadniona tym, że skutki występujące na gruncie prawa finansów publicznych wpływają na podejmowane przez pracodawców decyzje m.in. o wyborze podstawy stosunku pracy lub rezygnacji z jego nawiązania. Konsekwencją tego, że wybory powyższe determinowane są skutkami finansowoprawnymi, może być następnie zmniejszenie ochrony praw pracowników przewidzianej w uregulowaniach prawa pracy lub wybór zatrudnienia pozapracowniczego, które z ochrony takiej w ogóle obecnie nie korzysta. Z uwagi na dogmatycznoprawny charakter niniejszego opracowania jego celem nie jest przy tym ocena samego zjawiska społecznego zwiększającej się skali zatrudnienia pozapracowniczego. Rozstrzygając problem potrzeby ochrony osób zatrudnionych w ramach umów pozapracowniczych autorzy stwierdzają konieczność wprowadzenia podnoszonej aktualnie w teorii koncepcji przyznającej analogiczne jak w przypadku zatrudnienia pracowniczego uprawnienia również podmiotom zatrudnionym w formach pozapracowniczych. Koncepcja proponująca, by objąć zatrudnienie pozapracownicze ochroną taką samą jak osób zatrudnionych w ramach stosunku pracy, odwołuje się przy tym do modelu ochrony praw człowieka, osób wykonujących pracę w każdej innej formie oraz uznaniu, że spektrum zainteresowania ochrony przewidzianej przepisami prawa pracy powinien stanowić człowiek a nie praca.Pozycja Znaczenie wybranych dochodów podatkowych pobieranych przez organy podatkowe w województwie mazowieckim w dochodach budżetu państwa(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Furman, ŁukaszThis article discusses the issue of budgetary revenue obtained in the years 2012 - 2016 in the Mazowieckie Province with: personal income tax, corporate income tax, income tax on goods and services. Revenue accrued in the said administrative unit was charged to all revenue generated in the central budget. Finally, conclusions from the analysis have been presented, which indicate that the importance of tax revenue transferred directly from the tax authorities to the central budget is growing.