Przeglądanie według Temat "sztuka"
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 29
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Alleged cases of syphilis immortalized in the Krakow Altarpiece by Veit Stoss in the light of new research on the origins of the disease in Europe(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Grzegorczyk, Wiesław; Grzegorczyk, Joanna; Grzegorczyk, KrzysztofSyphilis is believed to occur in Europe as early as at the end of the fifteenth century when it was carried to Europe from America by Columbus’ sailors in 1493 (“Columbian” theory). In the nineteenth century this theory was questioned; reference was made to historical sources, pointing to the presence of syphilis in the Old World before Columbus (“pre-Columbian” theory). In 1933 a book was published by a Polish venereologist, professor Franciszek Walter on “dermatological details” of St. Mary’s Altar in Krakow by Veit Stoss. The author drew attention to the characters carved in the altar, which can show symptoms of late congenital syphilis (including saddle nose). Stoss’s work was completed in 1489, that is four years before the first Columbus expedition returned to Europe. If Walter’s hypothesis was true, syphilis would have existed in Europe before the discovery of America. In Krakow even older historical sights, mostly sculptures, can be found Prawwhich may suggest syphilis in the presented figures. Possible symptoms of syphilis seen in medieval works of art should be differentiated from other diseases, especially leprosy. Modern studies based on modern experimental methods (paleopathological, archaeological, phylogenetic) have not given yet definitive settlement of the dispute between supporters of two main theories of the origin of syphilis in Europe.Pozycja An infinity in a state of dispersion / Nieskończonosć w stanie rozproszenia(Camelback Gallery, 2021-11) Porczyńska, BarbaraAn infinity in a state of dispersion / Nieskończonosć w stanie rozproszenia, praca malarska nagrodzona Silver Award na Open 2021 - International Painting Competition, - Camelback Gallery, Scottsdale, USAPozycja Bad City & Bad House - cykl prac na papierze(2019-10) Olszyński, MarekPozycja Doświadczenie religijne za pośrednictwem sztuki(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013-12) Królikowski, JanuszW artykule została zaproponowana ogólna refleksja nad doświadczeniem religijnym, mająca pokazać, że jest ono otwarte na sztukę, oraz określić, w czym wyraża się jego specyfika. Przeanalizowane zostały kwestie doświadczenia zmysłowego, integralności doświadczenia religijnego, pośredniczącej funkcji obrazu w chrześcijańskim doświadczeniu religijnym. Tekst porusza również kwestię różnicy doświadczaniu kobiety i mężczyzny w odniesieniu do sfery religii i związanej z nią sztuki.Pozycja Edukacja artystyczna w Polsce. Perspektywy rozwoju edukacji przez sztuki wizualne(Instytut Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021-12) Bugajska-Bigos, IwonaThe article is an attempt to take a stand on art education in the Polish educational system. The author analyzes art education in primary school and its further stages in secondary and higher education, with particular attention to dynamic changes in this regard. The article also presents new phenomena and tendencies in art. education as well as various solutions in extracurricular education. The text also considers the latest situation: e-learning brought about by the pandemic. Selected examples of systemic solutions, support granted to art. education and understanding its role in other countries, show differences in this respect, which may initiate a wide debate about the need to change the perception, availability and opportunity of development of art. education.Pozycja Figura św. Józefa z Dzieciątkiem / Wyższe Seminarium Duchowne św. Józefa we Lwowie – Brzuchowicach, 2021 rok(2021-03-19) Kierski, Józef JerzyRealizacja kamiennej figury św. Józefa z Dzieciątkiem wys. 170 cm (z cokołem 295 cm). Została usytuowana na dziedzińcu Wyższego Seminarium Duchownego św. Józefa we Lwowie-Brzuchowicach, którego działalność wznowiono w 1996 roku. Jest to miejsce szczególne, placówka naukowa, gdzie powstały zręby kształcenia duchownych katolickich. W tym kontekście rzeźba św. Józefa, usytuowana w tym miejscu, doskonale wpisuje się w tradycję i charakter uczelni o szczególnym znaczeniu dla kultury chrześcijańskiej.Pozycja „Homo beneficjent” – jednostka w cyfrowej przestrzeni życia na podstawie koncepcji filozoficznej teoria białej emocji(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Galant, DariaKażdorazowe odnajdywanie się w cybernetycznej, zgoła futurystycznej przestrzeni, jaką jest współczesny świat, jest dziś poważnym zadaniem człowieka. Boryka się on bowiem z problemami, które definitywnie zmieniają perspektywę życia, odczuwania, celu, a nawet sensu egzystencji. Współczesny człowiek ma kłopot z nadaktywnością myślową, techniczną wizją swojej psyche, cyfryzacją własnych zachowań i emocji. Jego reakcje ulegają „skalowaniu”, „skanowaniu”, „ramowaniu” i „przeramowaniu”, przez co sam przestaje je rozumieć. W nurcie filozoficzno-artystycznym o nazwie teoria białej emocji, która z początku swoich założeń jest koncepcją w sztuce, w ostatnich trzech latach pojawiła się w owej przestrzeni edukacja i pedagogika. Pokazuje to tendencję, że współcześni ludzie próbują szukać odpowiedzi na pytania o sens w sztuce poprzez znalezienie drogi w prostym rozumieniu spraw z własnej codzienności.Pozycja Identity, Creativity and Alienation in the Context of Child and Art(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024-10) Pembecioğlu, NilüferThe child avoids reflecting judgment on the specifics of what s/he sees because many things can change in the child’s eyes. The importance of exposing children to art early on and helping them to develop an aesthetic sense cannot, therefore, be overstated. Since they can focus on the details because they cannot grasp the whole, children can be excellent artists. However, many children are hesitant to share their creative thoughts and innovations due to the fact that they are concerned about how others might reflect on them. This study was motivated by the experience of writing a story after taking part in art and aesthetic sessions with elementary school pupils in an underprivileged area. There seem to be many similarities between what kids experience in the real world and the virtual one they create. The research’s findings indicate that children’s loneliness, alienation, and identity issues were reflected in their narratives.Pozycja IDENTYFIKACJA PROJEKTU ART & SCIENCE(2018) Pawłowski, MirosławOpracowanie graficzne identyfikacji wizualnej projektów Art &Science 1, Art &Science 2, Art &Science 3, Art &Science 4. W skład identyfikacji wchodzą: katalogi towarzyszące każdej z edycji projektu, zaproszenia, plakaty do wystaw z każdej edycji w poszczególnych instytucjach oraz grafiki używane w mediach społecznościowych.Pozycja Laocoon's Group - 5.London Art Biennale 2021(Chelsea Old Town Hall, London, 2021-07) Porczyńska, BarbaraLaocoon’s Group - obraz olejny na płótnie wystawiony na 5 London Art Biennale /The Capital for Contemporary Art/ -, Chelsea Old Town Hall, Londyn, Wielka Brytania;Pozycja „Nie chciałabym być inna”. O autobiografii Kiry Banasińskiej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-12) Paliwoda, AgataArtykuł stanowi analizę tematyczno-formalną wydanej w 2018 roku autobiografii Kiry Banasińskiej (1899-2002) – artystki, ale też, m.in., działaczki PCK oraz Ministerstwa Pracy i Opieki Społecznej Rządu Rzeczypospolitej Polskiej na Uchodźstwie na rzecz polskich uchodźców w Indiach. Wyłania obraz biografii z wielką historią i polityką w tle, udatnie łączącej życie prywatne i publiczne. Rysuje sposoby syntezy minionych doświadczeń, akcentuje – konstytutywną dla charakteru tej wspomnieniowej narracji – afirmatywną wobec życia postawę autorki.Pozycja O artystycznym i estetycznym pożytku z kategorii warstwy. Przyczynek do ontologii dzieła sztuki Nicolaia Hartmanna(Wydział Sztuki UR, 2018-12) Mordka, ArturThe article attempts to analyze the aesthetic and artistic meaning of the layer category. The author has chosen it as the subject of his analysis, as it is part of the research on aesthetics by Nicolai Hartmann; however, it can also be used to clarify the creative process. The first part of the article discusses the notion of a layer that Hartmann uses, moving on to the considerations which include the unity of a work of art, its manner of existence and sensual (visual) appearance of irreal content.Pozycja O projektowaniu i sztuce(Instytut Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019-12) Błoński, Tadeusz ZdzisławBased on personal experience in designing and teaching, the author presents his long-standing fascination with product design and functional structures, describing successive areas of activity, i. e. creating form and function in visual art. The author depicts semantic characteristics of the elements of human environment. Of special interest to him is analyzing the functions of particular elements of man’s living space. The article discusses the issues of contemporary art as a specific phenomenon affected by very fast changes brought about by new technologies (digitalization and new media). New possibilities emerge in art along with digital solutions, present in all spheres of human creative activity, like music, literature and visual arts, including forms connected with movement and light.Pozycja O. Piotr Cholewka – znany nieznany(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011-12) Żychowska, Maria J.O. Piotr Cholewka urodził się w 1922 roku w Marciszowie k. Zawiercia. Jego rodzina wyemigrowała ze Śląska w 1925 roku do Barlin w północnej Francji. W 1943 roku wstąpił do klasztoru benedyktynów w Wisques. W 1961 roku otrzymał indult papieski pozwalający na naukę i służbę poza klauzurą. Witrażami zajął się w 1953 roku. Uprawiał tę sztukę w technice tradycyjnej, a także przy użyciu zbrojonego betonu jako spoin dla szkła (dalle de verre) oraz tworzyw sztucznych (polistyren). Większość jego realizacji przypada na lata 1955–1963. Poza kilkoma pierwszymi pracami o charakterze figuratywnym większość z nich utrzymana jest w konwencji abstrakcji. O. Piotr Cholewka jest autorem realizacji witrażowych w pięćdziesięciu świątyniach, głównie we Francji i Belgii. W Polsce pojawia się od 1992 roku, by prezentować wystawy dorobku 40 lat swojej pracy twórczej zatytułowane Piękno zbawi świat. Ich celem jest ukazanie sztuki współczesnej, rozumianej jako przedstawienia całkowicie abstrakcyjne, których treść i znaczenia pozostają ukryte pod kompozycją barwnych plam. Jedyne jego witraże w Polsce powstały w kościele św. Jana Chrzciciela w Kupnie pod Kolbuszową w latach 1997–1998.Pozycja Praca ważna i doniosła(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Moczkodan, Rafał‘To save the home country from migrational distance… Lithuanian art and Lithuanian artists on emigration (1940-1990)’ (Moscow 2012) focuses on stressing the importance of the work under discussion. First and foremost, it should be pointed out that it is the first synthesis encompassing such an extensive subject, which has not thus far been examined. It is also emphasized in the review that the composition of the work as well as its abundance in content are worth noting (230 profiles of Lithuanian painters and graphic artists are presented). Additionally, we should appreciate the methodological values and the diligence of the author in research. On the other hand, the lack of illustrative material seems to be a drawback of the work. All in all, the work is highly assessed.Pozycja Przemiany symboliczno-teologicznego znaczenia materii i ich odzwierciedlanie się w estetyce i sztuce chrześcijańskiej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Królikowski, JanuszAlmost from its very beginning, the faith of the Church incorporated art in its various forms of expression into the process of interpreting its doctrine. Quite quickly the Church included in this process the dogma of creation, i.e. the calling of the world into existence by God. At first, in polemic against ancient Manichaean tendencies, this dogma contributed to a positive view of matter, and thus to the possibility of using it in the realm of religion: since it comes from God, it cannot be an obstacle to worshipping him. Over time, the theme of creation itself was also incorporated into art, above all because it shaped Christian aesthetics, which always in some way reflected the essential elements of the Christian vision of the world and matter: radiance, proportion, harmony. Scholastic theologians in the Middle Ages drew attention to the fact that aesthetics, referring to the creative work of God, can play a supportive role in man’s return to God, thanks to the fact that it lifts his spirit towards the Creator. In the Middle Ages the motif of God the Creator, especially as the Creator of all things, also appeared in art. Under the influence of Enlightenment and positivist tendencies, matter lost its symbolic and theological bearing, becoming only a material made available to man, and thus the motif of creation disappeared from art. This means that there is a need to search for the possibility of including the truth about creation in art.Pozycja ŚWIAT SPOŁECZNY TWÓRCÓW SZTUKI Z CHOROBĄ PARKINSONA(Uniwersytet Rzeszowski, 2021-11-04) Jamrógiewicz, BeataPrzedmiotem badań podjętych w dysertacji, uczyniono subiektywny obraz społecznej rzeczywistości osób z chorobą Parkinsona – twórców sztuki. Zmierzono do uchwycenia i zobrazowania tego, w jaki sposób osoby z chorobą Parkinsona, twórcy sztuki, postrzegają ten świat oraz zajmowane w nim przez siebie miejsce. Dysertacja składa się z trzech części: teoretycznej, metodologicznej i empirycznej oraz wstępu i zakończenia. Wskazane treści zaprezentowano w sześciu rozdziałach. W rozdziale pierwszym omówiono pojęcie zdrowia i choroby, przedstawiono socjologiczne teorie zdrowia i choroby oraz typologię chorób przewlekłych. Uwzględniono także konieczność wyjaśnienia pojęcia niepełnosprawności, oraz postaw społecznych wobec niepełnosprawności. W rozdziale tym, podjęto także problematykę specyfiki choroby przewlekłej Parkinsona oraz poddano analizie indywidualne i społeczne konsekwencje choroby Parkinsona. W rozdziale drugim podniesiono problematykę sztuki osób z niepełnosprawnością, przedstawiono definicje oraz teorie twórczości. Omówiono także terapeutyczną funkcję sztuki na przykładzie arteterapii, oraz problematykę choroby jako „bodźca twórczego”. Rozdział trzeci będący wprowadzeniem do części empirycznej dysertacji, rozpoczęły rozważania wokół koncepcji pojęcia świata społecznego. W rozdziale tym, przedstawione zostały ponadto problemy badawcze i cel badań. Scharakteryzowano metodę badawczą, grupę badaną i przebieg badań. W dalszej części rozdziału omówiono sposób zbierania i opracowywania materiałów badawczych. Rozdział czwarty przedstawia doświadczenia biograficzne osób z chorobą Parkinsona przed zachorowaniem z uwzględnieniem wzorców instytucjonalnych, biograficznych schematów działania, trajektorii biograficznych oraz przemiany biograficznej badanych osób. W rozdziale piątym, podjęto próbę ukazania sposobów doświadczenia trajektorii choroby przewlekłej, metamorfozę biograficzną, nowe schematy działania i życie codzienne badanych. Rozdział szósty dysertacji przedstawia plany na przyszłość, formułowane przez badanych w kontekście choroby. Głównymi koncepcjami przyjętymi w dysertacji były: klasyczna koncepcja Talcotta Parsonsa, Eliota Freidsona. Erwinga Goffmana oraz Edvina Lemerta. Paradygmatem socjologicznym stanowiącym osnowę do badań empirycznych był interakcjonizm symboliczny Herberta Blumera i Anzelma Straussa, Alfreda Schütza. Nawiązano także do rozwiniętej przez A.L Straussa i B.G Glasera teorii ugruntowanej. Podjęcie eksploracji w obszarze choroby i twórczości w relacji socjologii z medycyną, uzasadniono także dyrektywą sformułowaną przez Roberta Straussa oraz koncepcją Gordona Horobin.Pozycja Sztuka z wiary i dla wiary(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011-12) Królikowski, JanuszDoświadczenie historyczne potwierdza, że Kościół potrzebuje sztuki, a sztuka posiada w Kościele swojego zdecydowanego sprzymierzeńca. Podstawą tego związku jest zasadnicza prawda wiary, która mówi, że wieczne Słowo Boże stało się ciałem, a więc dokonało najwyższej aprobaty religijnej tego, co widzialne. Ta prawda wiary wspiera dokonujące się obecnie, ponowne „odkrycie” obrazu w religii. W tym kontekście pojawia się pytanie, w jaki sposób można by na nowo włączyć zwłaszcza obraz do doświadczenia chrześcijańskiego. Mając na względzie tę potrzebę, w niniejszym artykule została ukazana konieczność dokonania nowej syntezy między słowem i obrazem, spojrzenia na twórczość artystyczną w perspektywie prawdy o udziale człowieka w tajemnicy stworzenia, włączenia sztuki do doświadczenia duchowego chrześcijanina, szczególnie do modlitwy i kształtowania wspólnoty w wierze. W artykule zwrócono uwagę także na możliwe niebezpieczeństwa stąd wynikające, zwłaszcza niebezpieczeństwo redukowania sztuki kościelnej do samego dobra kulturowego.Pozycja Untamed Fears - King House Art Gallery(King House Art Gallery, Stratford-Upon-Avon, Wielka Brytania, 2021-04) Porczyńska, BarbaraUntamed Fears ( Nieoswojone lęki), praca malarska nagrodzona II miejscem na międzynarodowym konkursie 2020 Art Competition, zorganizowanym przez King House Art Gallery, w Stratford-Upon-Avon w Wielkiej BrytaniiPozycja W głębi obrazu(Muzeum Narodowe Ziemi Przemyskiej, 2021-05) Porczyńska, BarbaraGrymas 1, Grymas 2, Grymas 3, malarstwo olejne na drewnianych elipsach wystawione w Muzeum Narodowym Ziemi Przemyskiej /Przemyśl/ w ramach projektu W głębi obrazu