Przeglądanie według Temat "system edukacyjny"
Aktualnie wyświetlane 1 - 3 z 3
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Efekt odwrócenia –przypadek polskiego systemu edukacji(Dolnośląska Szkoła Wyższa, 2013-12-01) Długosz, PiotrCelem artykułu jest przedstawienie przemian jakie nastąpiły w ostatnich dekadach w systemie edukacyjnym w Polsce. Boom edukacyjny, umasowienie edukacji wyższej przy niewielkim zapotrzebowaniu na specjalistów w gospodarce doprowadziły w ostatnich latach do inflacji dyplomów. Analizy wykazały, iż zmniejsza się stopa zwrotów z wyższego wykształcenia, rośnie bezrobocie wśród absolwentów studiów oraz zmniejsza się wpływ wykształcenia na zajmowanie pozycji zawodowej. Osłabienie wpływu dyplomu na status zawodowy jest widoczne wśród absolwentów z niższym statusem mniej renomowanych uczelni. Skutkiem pogarszającej się sytuacji młodzieży na rynku pracy są obniżone aspiracje edukacyjne wśród ostatnich roczników maturzystów. Negatywne skutki umasowienia edukacji najbardziej są widoczne wśród młodzieży z niskim statusem, która w obliczu przeedukowania społeczeństwa wycofuje się ze starań o uzyskanie dyplomów wyższej uczelni. Głównym problemem wynikającym z niezamierzonych konsekwencji zmian edukacyjnych jest wzrost nierówności społecznych.Pozycja Implikacje dla systemu edukacyjnego wynikające z mechanizmów derejestracji i detrakcji informacji(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Wilsz, JolantaW artykule omówiono mechanizm zjawisk, jakimi są: zapamiętywanie informacji, czyli ich rejestracja, oraz ich zapominanie, czyli ich derejestracja, a także wyjaśniono, czym jest detrakcja informacji i retrakcja informacji. Zaprezentowano implikacje dla przebiegu procesu edukacyjnego wynikające z wymienionych zjawisk.Pozycja System edukacji i studia wyższe w opinii młodzieży pogranicza polsko-ukraińskiego(Prokarpatia, 2015-11-01) Długosz, PiotrArtykuł prezentuje wyniki badań sondażowych zrealizowanych wśród maturzystów na pograniczu polsko-ukraińskim na próbie 1301 respondentów. Badania pokazują, iż polska młodzież gorzej ocenia system edukacyjny niż młodzież ukraińska. Studia na zagranicznej uczelni podjęłoby 39% Polaków i 74% Ukraińców. Polska młodzież najczęściej zamierzała studiować w Wielkiej Brytanii, a ukraińska w Polsce. Wyjazd na zagraniczne studia jest traktowany jako przygoda i możliwość poznania świata. Młodzi Polacy uważają, że zagraniczne studia odbywają się w lepiej wyposażonych laboratoriach i zwiększają szansę na podjęcie pracy za granicą. Młodzież ukraińska twierdzi, że studia poza krajem cechują się wyższym poziomem nauczania i pozwalają na wyższy poziom życia. Umasowienie studiów wyższych młodzież tłumaczy chęcią zdobycia dobrze płatnego zawodu oraz dążeniem do uzyskania niezależności, samodzielności. Polska młodzież częściej zwraca uwagę, że studia są najlepszą polisą na czasy ryzyka i niepewności. Z kolei młodzież ukraińska wskazuje, że dyplom wyższej uczelni pomaga w prowadzeniu własnej firmy i umożliwia samorealizację.