Logo Repozytorium UR
Zbiory i Kolekcje
Całe Repozytorium UR
  • Polski
  • English
Zaloguj się
Kliknij tutaj, aby się zarejestrować. Nie pamiętasz hasła?
  1. Strona główna
  2. Przeglądaj wg tematu

Przeglądanie według Temat "support"

Wpisz kilka pierwszych liter i kliknij przycisk Przeglądaj
Aktualnie wyświetlane 1 - 10 z 10
  • Wyniki na stronie
  • Opcje sortowania
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Formy pomocy osobom niepełnosprawnym intelektualnie na przykładzie organizacji Caritas
    (ITP Rzeszów, 2005) Szluz, Beata
    People with intellectual handicap are one of the most marginalized groups in a society. They encounter great barriers in an access to each domain of social life. Achieving of a satisfying level of independence, in a situation when a human being is handicapped, requires specialist help. Therefore support in overcoming difficulties or solving every day specific problems is an essence of an issue of help. In the present article there were analyzed forms of the help towards intellectually handicapped people realized by the organization „Caritas” on the territory of podkarpackie viovideship. On the basis of conducted considerations it should be stated that a symptom of government policy in the scope of social support is at present transfer of many actions and initiatives on behalf of the families with a handicapped child on so called third sector that is non-governmental organizations. Specifity of organization in our country lies in a necessity of keeping constant readiness to adapt ourselves to the current economic conditions. Possession of this ability affords more effective and systematic actions. At the same time, basing of activities of the non-governmental organizations on a hierarchy of human needs makes it possible to undertake the effective initiatives as well as quick reaction to the changing needs of the environment.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Obszary działań nauczycieli w zakresie pomocy dzieciom z rodzin alkoholowych
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Grabowiec, Anna
    Instytucją mającą szerokie możliwości niesienia pomocy dzieciom z rodzin alkoholowych jest szkoła. Nauczyciele ze względu na częsty i regularny kontakt z dziećmi są w wyjątkowej sytuacji sprzyjającej pomocy i skutecznej interwencji. W artykule po krótkim opisie specyfiki funkcjonowania rodzin alkoholowych przedstawiono możliwości i obszary organizowania pomocy i wsparcia dla dzieci z rodzin alkoholowych w warunkach pracy szkoły.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Opieka w społeczności nad osobami niepełnosprawnymi
    (ITP Rzeszów, 2004) Szluz, Beata
    The objective of present article is a reflection over chosen social initiatives realised on behalf of handicapped people on territory of podkarpackie voivodeship. Handicapped people make up a very diversified social group. It is not homogenous group, that is why a wide range of problems associated with it exists. Diversity concerns causes, kinds and degrees of handicap as well as acquired education and experience. They can be people in different age, who have secured care of a family, people who take advantage of complete care of the social institutions (secular or ecclesiastical) as well as homeless people. Gaining of satisfactory level of self-dependence, when one is a handicapped person, requires to take advantage of specialist help in order to overcome a whole series of difficulties or problems associated with the fact itself or with specifity of a certain kind of handicap.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i dorosłych – wyzwania i konsekwencje dla polityki oświatowej i społecznej
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Skałbania, Barbara; Grewiński, Mirosław
    The aim of the article is to analyze the situation of people with special educational needs in the context of the education process, professional work, as well as social life, which is a challenge for contemporary education and social policy. The article can be treated as a theoretical review, where the following issues are analyzed; subject literature, research reports, legal acts of the education system, statistical data, legislative solutions in Poland and selected European countries, and the proposed models of help and support. The result of analysis is a deepening the educational and social diagnosis of and reflection on the direction of change.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Szkoła jako miejsce wsparcia w trudnych sytuacjach
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Kocór, Maria
    Tematyka artykułu wpisuje się w przedmiot zainteresowań pedagogiki szkoły. Autorka, powołując się na literaturę zagadnienia, jak też wyniki własnych badań empirycznych dotyczących stresu uczniowskiego i nauczycielskiego, wychodzi z założenia, że często te podmioty wymagają wsparcia i zrozumienia. Sytuacje stresowe są powodowane „doświadczaniem” instytucjonalnej i społecznej codzienności szkoły. W podjętych rozważaniach autorka poszukuje odpowiedzi na pytania: W jakim stopniu szkoła jest miejscem wsparcia dla jej podmiotów? Czy są oni gotowi do wspierania się w trudnych sytuacjach? Podczas analizy wyników badań prowadzonych wśród uczniów i nauczycieli pojawia się niepokój o klimat szkoły i harmonię między jej instytucjonalnym a społeczno-kulturowym wymiarem. Jak inaczej pomyśleć szkołę i zbudować w niej dobry klimat? To pytanie wyznaczające twórcze pomysły i kolejne reformy szkoły.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Wsparcie dziecka jąkającego się w środowisku edukacyjnym
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Węsierska, Katarzyna; Krawczyk, Aleksandra
    This article focuses on the relationship between the educational setting and the child who stutters. The authors provide information about how those involved in the educational setting can support a child who stutters in school. The basic problems faced by school-age children who stutter and the most important issues related to treatment of this population are also presented. The issue of providing effective support will be discussed from different perspectives with the goal of creating a collective team made up of speech-language pathologists, teachers, parents, and the school staff and school community. Included in the article are strategies that each of these key players can implement to support the school-age child who stutters.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Wsparcie i rola osób starszych – przeciwdziałanie niekorzystnym zmianom
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Babiarz, Mirosław; Garbuzik, Paweł
    Starzenie się społeczeństw jest procesem nieuchronnym i nieodwracalnym, powodującym przeobrażenia we wszystkich sferach życia. Wobec postępujących procesów demograficznych wyzwaniem staje się wypracowanie rozwiązań i podjęcie takich działań, które uchronią nas przed zapowiedzią niekorzystnych zmian. Artykuł jest próbą zwrócenia uwagi na najważniejsze obszary, takie jak: organizacja efektywnego systemu ochrony zdrowia, zapewnienie bezpieczeństwa socjalnego, przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu, podnoszenie świadomości społecznej na temat zjawiska starzenia oraz wykorzystanie potencjału i doświadczenia osób starszych, a także wzrost ich aktywności, w których możemy i należy podjąć intensywne działania, aby zapewnić wsparcie osobom starszym i zapobiegać negatywnym skutkom przeobrażeń.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Wsparcie rodziców ucznia jako element pomocy psychologiczno-pedagogicznej realizowanej przez szkołę
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Walc, Wiesława
    Wspomaganie wychowawczej roli rodziców jest określonym ustawowo zadaniem polskiego systemu edukacji. Konkretne formy wsparcia dla rodziców uczniów organizowanego przez szkołę wskazują przepisy regulujące udzielanie i organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Pomimo tych gwarancji wsparcie dla rodziców ucznia bywa fragmentaryczne, schematyczne i realizowane w mało zróżnicowanych formach. Ilustracją mogą tu być wyniki przeprowadzonych wśród rodziców badań, których prezentację zawarto w opracowaniu.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Wsparcie społeczne osób starszych w perspektywie funkcjonowania systemu pomocy społecznej
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024-09) Rynkowska, Dorota
    W okresie znaczących zmian demograficznych przejawiających się znacznym wzrostem liczby osób starszych szczególnie ważne staje się pytanie o aktualne oblicze starości. Starzenie się jest procesem nieuniknionym, naturalnym, nierozerwalnie związanym z upływem czasu. Jest to okres trudny i ze względu na specyficzne potrzeby osób starszych stawia przed państwem oraz jego organami konieczność tworzenia takiej polityki, która pozwoli zapewnić tej grupie osób godne warunki życia. Zasadnicze znaczenie ma zapewnienie właściwych podstaw socjalno-ekonomicznych egzystencji seniorów przede wszystkim poprzez działania z obszaru polityki społecznej (głównie w ramach ubezpieczenia społecznego, ochrony zdrowia i pomocy społecznej). Dla seniorów bardzo ważnym elementem prawidłowego funkcjonowania jest system wsparcia. Może on przybierać formę formalną i nieformalną. Celem artykułu jest analiza i ocena formalnych form wsparcia społecznego osób starszych w perspektywie funkcjonowania systemu pomocy społecznej.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Wspieranie młodzieży zagrożonej samobójstwem
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024-12) Kępa-Miazga, Magdalena
    W artykule opisano funkcjonowanie młodzieży z myślami, które odbierają nadzieję i niosą ból emocjonalny. Przedstawiono w nim sposoby wspierania młodzieży dotkniętej myślami oraz zachowaniami samobójczymi i podkreślono rangę tego społecznego problemu. Przeciwdziałanie podejmowaniu prób samobójczych przez młodzież powinno obejmować interdyscyplinarne i holistyczne oddziaływanie na człowieka. Podstawą tych oddziaływań jest odnalezienie przyczyny zaistniałego stanu rzeczy i dostosowanie metod pracy z młodym człowiekiem. Kryzys psychiczny może dotknąć osoby w każdym wieku, niezależnie od statusu społecznego. Ważne w tym aspekcie jest zwrócenie się po profesjonalną pomoc specjalistyczną, gdyż otwarcie się na wsparcie jest pierwszym krokiem mającym na celu zmianę obecnej sytuacji. Warto podkreślić znaczenie oddziaływania metod psychoterapii poznawczo-behawioralnej we wspieraniu osób zagrożonych samobójstwem.

Repozytorium Uniwersytetu Rzeszowskiego redaguje Biblioteka UR

  • Regulamin Repozytorium UR
  • Pomoc
  • Zespół Redakcyjny
  • Ustawienia plików cookie
  • Polityka prywatności
  • Wyślij wiadomość