Logo Repozytorium UR
Zbiory i Kolekcje
Całe Repozytorium UR
  • Polski
  • English
Zaloguj się
Kliknij tutaj, aby się zarejestrować. Nie pamiętasz hasła?
  1. Strona główna
  2. Przeglądaj wg tematu

Przeglądanie według Temat "students"

Wpisz kilka pierwszych liter i kliknij przycisk Przeglądaj
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 29
  • Wyniki na stronie
  • Opcje sortowania
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Alcohol and nicotine use among Polish undergraduate students – the preliminary results
    (Publishing Office of the University of Rzeszow, 2024-09) Kawalec, Agata
    Introduction and aim. “DiSCO” (Dietary Supplements Consumption of Undergraduate Students) study aimed to characterize the chosen elements of lifestyle among university students, including alcohol consumption and nicotine use. Material and methods. The cross-sectional study was realized in cooperation with Italian Universities. The anonymous online survey was conducted from 01.02.2022 to 30.06.2023 among 294 Polish students (age range: 19-37): 202 women (mean age: 21.77; median: 21; SD: 2.46) and 92 men (mean age: 22.73; median: 22; SD: 2.89). The statistical analysis was performed with the use of Excel (Fisher’s exact test; Chi2 test; a significance level p<0.05) Results. 89.8% of students consumed alcohol in the last six months. 36.7% of students used tobacco products in the last year. The analysis of the frequency and type of nicotine products used and the frequency and circumstances of alcohol consumption by students did not reveal any significant differences among the sexes and age groups (p>0.05). Most of the students declared to occasionally use nicotine products (up to 3 times a week), most often traditional cigarettes or shredded tobacco. Most students consume alcohol 2–4 times a month, most often regardless of the meals. Conclusion. Alcohol consumption and nicotine use among Polish students are similar in both sexes.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Analiza sposobu odżywiania i zachowań zdrowotnych wybranych studentek Uniwersytetu Rzeszowskiego
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023) Dąbrowiecka, Maura; Rzeszutko-Bełzowska, Agata
    Niniejsza publikacja ma na celu analizę sposobu odżywiania i zachowań zdrowotnych studentek Uniwersytetu Rzeszowskiego w kontekście ich przyszłej pracy jako promotorów zdrowego stylu życia. W badaniach wzięło udział 139 studentek. Do przedstawienia wyników zastosowano metodę graficzną w formie wykresów i tabeli. Badania przeprowadzono metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem ankiety. Z badań wynika, że studentki wykazują wiele nieprawidłowości w sposobie odżywiania. Wprawdzie BMI większości badanych (77,7%) utrzymuje się w normie, ale studentki nie dbają o regularne wykonywanie badań profilaktycznych, jedynie 45% badanych regularnie chodzi do ginekologa.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Assessment of the state of knowledge of bloodborne infections, occupational exposure and post-exposure prophylaxis and study of exposure to potentially infectious materials among students of selected medical faculties in Poland
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Pleśniak, Robert; Kocór, Sylwia; Kuźniar, Katarzyna; Oboz-Adaś, Antonina; Ziojła, Kinga
    Introduction. Occupational exposure to potentially infectious material (PIM) is a serious problem for healthcare workers, including medical students. Aim. We assessed the state of knowledge about occupational exposure and frequency of exposure among students of selected medical faculties in Poland. Material and methods. Retrospective analysis with proprietary questionnaires. Results. Only 34.5% from 753 respondents correctly indicated bloodborne pathogens and 9.3% PIM. There were 84 reports of exposure, mostly during intravenous injections. 10.4% students claimed probable occupational exposure which was not reported. Most common reason for not reporting was fear of negative supervisor reaction. Conclusion. Student’s knowledge of this matter is poor. Significant percentage of students has never participated in occupational exposure training. Occupational exposure was experienced by surprisingly large number of students. Students are afraid to report the incidents. Additional education would be useful in reducing exposure risk.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Attitudes of students of physiotherapy of the University of Rzeszów towards wearing masks, maintaining social distance, rules of disinfection and vaccination against COVID-19
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023) Karlik, Sandra; Tokarczyk, Angelika; Kimak, Anna; Kubicz, Dorota; Tabian, Ewelina; Kawa, Karolina; Kijowski, Karol; Tomczyk, Michał; Weron, Przemysław; Mazurkiewicz, Sylwia; Perenc, Lidia
    Introduction: The aim of the study was to determine factors differentiating the attitudes of students of physiotherapy of the University of Rzeszow (UR) towards wearing masks, maintaining social distance, disinfection rules and vaccination against COVID-19. Material and methods: The study was conducted among 200 students of physiotherapy of the UR. Men accounted for 31.5%, and women for 68.5%. The mean age was 21.64±1.84 years. The study was based on a questionnaire survey. The dimension of attitudes of students of physiotherapy of the UR towards wearing masks, maintaining social distance, the rules of disinfection and vaccination against COVID-19 was analyzed in the following spheres: knowledge and beliefs (8.27±3.35 points), actions (3.21±1.95 points), a sense of uncertainty (3.6±1.49 points), a sense of agency (2.94 ±1.27 points) and a general attitude (9.6±2.79 points). Statistical testing of Mann-Whitney, Kruskal-Wallis, and Spearman’s rank test was carried out for a statistically significant relationship at p<0.05. Results: Such dimensions as: declared attitudes, knowledge and beliefs based on science, actions and sense of agency were significantly higher in women (p<0.05). The uncertainty dimension was significantly higher in men (p<0.05). The higher the dimension of knowledge and beliefs based on science, the higher the dimension of the declared attitude, actions, sense of agency (R>0), and the lower the dimension of uncertainty (R<0, p<0.05). Conclusions: Gender and dimension of knowledge and beliefs differentiated the attitudes of students of physiotherapy of the UR towards wearing masks, maintaining social distance, the rules of disinfection and vaccination against COVID-19.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Bariery ograniczające uczestnictwo członków koła naukowego „Brief” Politechniki Rzeszowskiej w sportach zimowych na terenie Polski
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023) Nizioł, Anna; Sołecki, Gracjan
    Jedną z najciekawszych form aktywności fizycznej dla młodych ludzi są sporty zimowe. Studenci nierzadko rezygnują z ich uprawiania z powodu pewnych barier. Należą do nich m.in. odległość ośrodków narciarskich czy nieodpowiednia infrastruktura. Okazuje się, że również studentom zrzeszonym w kole naukowym „Brief”, pomimo atrakcyjnych propozycji spędzania sezonu zimowego w ośrodkach narciarskich, pewne bariery nie pozwalają na uprawianie sportów zimowych. Celem badań było ustalenie, czy istnieją i jakie są największe bariery uczestnictwa młodych osób w sportach zimowych na terytorium Polski oraz jakie mogą być propozycje działań zaradczych, aby stan i oferta polskich ośrodków zimowych w kraju uległy poprawie. Badaną grupą są członkowie Studenckiego Koła Naukowego Komunikacji Marketingowej „Brief” Politechniki Rzeszowskiej (40 osób). Zastosowaną metodą jest sondaż diagnostyczny, techniką – ankietowanie, zaś narzędziem badawczym, kwestionariusz ankiety. Badania ankietowe wykazały, iż największą barierą w uprawianiu sportów zimowych dla respondentów jest odległość od ośrodków narciarskich oraz nieodpowiednia infrastruktura. Najmniej respondentów wskazało na opcję „lepsza oferta za granicą”. Potwierdza to przypuszczenia, iż należy zadbać przede wszystkim o tworzenie nowych oraz rozbudowę już istniejących ośrodków. W nawiązaniu do głównego celu pracy można stwierdzić, iż istnieją bariery uczestniczenia w sportach zimowych na terenie Polski. Większość z nich jest związana z niedostatecznym rozwinięciem infrastruktury, jej brakiem lub odległością od ośrodków oraz z warunkami pogodowymi.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Edukacja i świadomość ekologiczna studentów uczelni technicznych
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Moryń-Kucharczyk, Elżbieta
    Absolwent uczelni technicznej powinien m.in. znać także pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko. W artykule przedstawiono wyniki badań ankietowych, których celem było poznanie stopnia zainteresowania studentów zagadnieniami dotyczącymi środowiska naturalnego, zrozumienia przez nich powiązań między działalnością człowieka i stanem środowiska oraz ich gotowości do uczestnictwa w rozwiązywaniu problemów ekologicznych. Młodzi ludzie rozpoczynający studia posiadają już pewną wiedzę na temat degradacji i ochrony środowiska, zaskakujący jest jednak stosunkowo mały udział (10–20%) odpowiedzi wskazujących szkołę jako źródło wiedzy ankietowanych na temat środowiska naturalnego. Zwrócono uwagę na konieczność lepszego wykorzystania możliwości dotarcia przez szkołę do dzieci i młodzieży, a także na konsekwencje wynikające z faktu, że podstawowe źródła wszelkiej wiedzy stanowią dla młodych ludzi internet i telewizja.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Edukacja i zmiana – nastawienia empatyczne nauczycieli i uczniów w edukacji inkluzyjnej
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Barłóg, Krystyna
    W artykule podjęto problem istotny z punktu widzenia pedagogiki, pedagogiki specjalnej, odnoszący się do sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w edukacji inkluzyjnej z perspektywy jej podstawowych podmiotów: uczniów oraz nauczycieli. Autorka prezentuje teoretyczne uzasadnienia edukacji inkluzyjnej, argumentuje, jak ważna jest w niej pomoc oferowana dziecku, w tym empatyczna wrażliwość jej podmiotów w sytuacji pomagania. Praca z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, z niepełnosprawnością wymaga bowiem szczególnego przygotowania warunków, zasobów, eliminowania barier i ograniczeń, ale i określonych predyspozycji: zrozumienia, akceptacji i „wczucia”, czyli rozumienia empatycznego. Badania własne potwierdzają szczególne znaczenie empatii w sytuacji włączania dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, z niepełnosprawnością do szkoły włączającej.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Effect of web-based pediatric pain management education on nursing student knowledge levels
    (Rzeszów University Press, 2025-03) Aydın, Bahise; Bektaş, Murat
    Introduction and aim. Pain is a common symptom in children. Studies indicate that nurses and student nurses lack knowledge about pediatric pain. This study was designed to determine the level of knowledge of pediatric pain management for nursing students and to evaluate the effectiveness of the web-based pediatric pain management education (PPME) program. Material and methods. This study used a pre/post-test quasi-experimental design before/after the test. It was carried out with 84 pediatric nursing internship students (39 control, 45 intervention) in a nursing school. The control group received routine training, and the intervention group received web-based modules. Data were collected using the questionnaire developed by the researchers and evaluated using the paired sample t-test, independent samples t-test, Spearman’s correlation and regression analysis. A structural equation model (SEM) was used. Results. The level of knowledge of the intervention group was significantly higher than that of the control group in terms of the total score and sub-dimension scores of awareness, physiopathology and ‘control’ (p<0.05). A moderate, positive and significant correlation was observed between PPME and knowledge levels. Web-based education accounted for 56.6% of the in crease in knowledge level, resulting in an improvement of 11.062 points. A notable positive correlation was observed between PPME and control scores in SEM. Conclusion. The conclusion drawn is that the web-based PPME effectively increased student knowledge scores.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Impact of the COVID-19 pandemic on IT competencies of students
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-09) Kocot, Maria; Kwasek, Artur
    In the current COVID-19 pandemic era, computer skills have become essential for students and academic staff who participate in remote learning or work on online projects, research, and analysis. Due to the need to shift many activities and projects to the virtual world, having computer skills has become critical for effective functioning in the current situation. The aim of the article was to investigate the level of computer competencies of students in the context of the COVID-19 pandemic. The hypothesis was that most respondents have basic computer skills, but they may have varying levels of proficiency in specific computer competencies, such as the use of new software. To achieve this goal, the authors presented empirical research results conducted in February 2021. The study sample included 649 respondents. The research show that the majority of the respondents declared possessing computer competencies such as the use of computers, smartphones/phones, technical internet support, and mobile devices and applications. However, there were some individuals who faced difficulties in operating new software. Therefore, it was recommended to focus on developing computer competencies in the area of new software use through training or courses that will assist those who have difficulty in this area. It is also important to continue monitoring progress and the effectiveness of such actions. This will increase the level of computer competencies in the whole group of respondents, which may contribute to improving work efficiency and increasing job market opportunities. The conducted Pearson correlation allowed us to draw the following conclusions: there are strong positive correlations between all pairs of IT skills, which suggests a mutual relationship.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Jakość życia młodzieży akademickiej oraz bezpieczeństwo osobiste w kontekście pandemii Covid-19
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-09) Kotarski, Hubert
    Celem artykułu jest zaprezentowanie wyników badań dotyczących jakości życia studentów Uniwersytetu Rzeszowskiego za pomocą kwestionariusza WHOQOL-BREF, który zawiera 26 pytań i analizuje 4 podstawowe domeny jakości życia: fizyczną, psychiczną, relacji społecznych, środowiska funkcjonowania badanego oraz globalną jakość życia i samoocenę stanu zdrowia. Badanie zrealizowano w dwóch edycjach: w 2021 i 2022 r. na łącznej próbie ponad 1600 studentów pierwszych roczników studiów. Badanie w 2021 r. wykonano techniką CAWI, w 2022 r. techniką PAPI. Do analizy czynników różnicujących ocenę jakości życia mieszkańców zastosowano zmienne socjodemograficzne, w postaci płci, miejsca zamieszkania oraz zmiennej o charakterze czynnika społecznego – sytuacji materialnej. Uzyskane wyniki wskazują, że płeć nie różnicuje jakości życia studentów. Na jakość życia wpływają za to sytuacja materialna oraz miejsce zamieszkania. Stwierdzono ponadto, iż pandemia Covid-19 miała negatywny wpływ na dwie dziedziny jakości życia badanych – fizyczną oraz psychologiczną.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Kapitał kariery studentów i absolwentów socjologii a rynek pracy
    (Uniwersytet Rzeszowski, 2025-05-15) Moskalski, Sebastian
    Rozprawa doktorska pt. „Kapitał kariery studentów i absolwentów socjologii a rynek pracy” koncentruje się na diagnozie kapitału kariery studentów i absolwentów socjologii oraz analizie możliwych konsekwencji zróżnicowania jego poziomu w kontekście planów zawodowych i funkcjonowania na rynku pracy. Praca opiera się na teoriach Pierre’a Bourdieu, Anthony’ego Giddensa oraz społeczno-poznawczej teorii kariery, badając różnorodne zasoby, takie jak kapitał edukacyjny, doświadczenie zawodowe, aktywność studencka i sieci społeczne. Analizowano zarówno zmienne akademickie (np. rok studiów, uczelnia, pobieranie stypendiów), jak i pozaakademickie (np. wsparcie finansowe, miejsce zamieszkania, proaktywność w szkole średniej). Zbadano także konsekwencje zróżnicowania poziomu kapitału kariery, wskazując, że wysoki poziom zgromadzonego kapitału kariery wiąże się z wyższą samooceną kompetencji, większą wiarą w sukces na rynku pracy oraz bardziej sprecyzowanymi planami zawodowymi. Badania jakościowe, oparte na 25 wywiadach z absolwentami, koncentrowały się na ocenie roli wykształcenia socjologicznego, wpływie czynników pozaakademickich, przebiegu tranzycji na rynek pracy oraz kształtowaniu dalszych planów zawodowych. Wyniki badań jakościowych potwierdziły, że zgromadzony kapitał kariery odgrywa istotną rolę w adaptacji do rynku pracy oraz w formułowaniu długoterminowych aspiracji zawodowych.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Kuratorium Okręgu Szkolnego Lwowskiego (1921-1939)
    (2015-07-07) Demcio, Marcin
    Niniejsza dysertacji omawia funkcjonowanie Kuratorium Okręgu Szkolnego Lwowskiego wraz z podległymi mu rodzajami szkolnictwa w latach 1921-1939. Zostały tu przedstawione procesy, jakie zaszły w aparacie szkolnym po uzyskaniu niepodległości przez Polskę na obszarze obejmującym zakres działania początkowo Rady Szkolnej Krajowej, a następnie Kuratorium OSL. Praca doktorska omawia podstawy prawne, na których oparło swoje funkcjonowanie KOSL, a także przedstawia jego strukturę, zasięg terytorialny oraz dokonuje scharakteryzowania podległego mu szkolnictwa powszechnego, zawodowego i średniego wraz z wykazaniem zmian, jakie zachodziły w tej sferze na przestrzeni lat międzywojennych. Praca porusza również kwestię podejmowanych działań mających na celu likwidację różnic pozaborowych i unifikację szkolnictwa pod względem organizacyjnym i programowym w pierwszych latach funkcjonowania. Dana dysertacja traktuje także o sukcesach i porażkach oraz roli kuratorów i pozostałego aparatu urzędniczego zatrudnionego w KOSL. Niniejsza praca składa się ze wstępu, pięciu merytorycznie powiązanych ze sobą rozdziałów, zakończenia, aneksu i bibliografii. Rozdział pierwszy, jest rozdziałem wprowadzającym omawiającym funkcjonowanie i przemiany zachodzące w Radzie Szkolnej Krajowej. Rozdział drugi dotyczy zasięgu terytorialnego, uwarunkowania prawnego oraz struktury Kuratorium OSL. W kolejnych trzech rozdziałach omówione zostały kwestie związane ze szkolnictwem na różnych poziomach kształcenia. Po zasadniczej części pracy znajduje się obszerny Aneks zawierający akty prawne oraz tabele. Materiały te, choć nie znalazły się w podstawowej części dysertacji stanowią integralną całość tekstu, w znacznej mierze uzupełniając informacje zawarte w poszczególnych rozdziałach.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Poczucie samotności uczniów szkoły wiejskiej
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Wrótniak, Joanna
    Celem podjętych badań było ukazanie poczucia samotności uczniów szkoły wiejskiej. Dla zdiagnozowania występującego poczucia samotności posłużono się polską adaptacją Skali Samotności De Jong Gierveld (1985). Badania miały charakter sondażu. Objęto nimi uczniów klasy VII oraz klas II i III gimnazjum. Ogółem przebadano 103 osoby (44 dziewczyny, co stanowiło 42,7% i 59 chłopców – 57,3%). Wiek badanych mieścił się w przedziale 14–16 lat. Analiza uzyskanych wyników pozwoliła wyodrębnić dominującą grupę wśród badanych dziewcząt i chłopców w zakresie odczuwanej przez nich samotności. Najwięcej badanych dziewcząt (70,50%) oraz chłopców (59,30%) w umiarkowanym stopniu odczuwa samotność.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Polacy, Żydzi i antysemityzm w publicystyce Ryszarda Ganszyńca
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Chrostek, Mariusz
    Ryszard Ganszyniec, an outstanding classicist, professor at the Jan Kazimierz University in the years 1920-1939 and, on and off, until 1946, as one of a few academic lecturers, openly opposed the growing wave of antisemitism among Polish students in interwar Lviv. His readings inspired by events at universities - the introduction of the so-called numerus clausus principle and of the bench ghetto in the thirties - were published in the form of two extensive brochures: The case of “numerus clausus” and its fundamental meaning. Academic antisemitism as a symptom of social antisemitism (1925) and Bench Ghetto (1937). The author did not only expose the low motives and methods of Polish nationalists. As a discerning humanist, he spoke on the principles of coexistence of two nations, Poles and Jews, in the new conditions of the resurgent Polish State after 123 years of political dependence. Despite the increasing acts of violence against Jewish youth, inspired mainly by the All-Polish Youth (beatings and even murders in the 1930s), and the passive, quiet consent of the majority of professors, Ganszyniec dealt with the phenomenon of numerus claususus on ethical, religious, economic and sociological levels. He reminded zealous Catholic nationalists of the Jewish origin of Christ. He juxtaposed the industriousness and austerity of Jews with the ineptitude of Poles, particularly visible in trade. He warned that attempts to transform the Polish nation into a politically and ethnically uniform formation would never succeed. He proved that privileging Polish students at universities leads them to laziness and strengthens their demanding attitudes. The bench ghetto, introduced by force during lectures, would begin to isolate Jewish shops, services, houses, and create places of retreat for this nation similar to the German concentration camps already existing at that time. Ganszyniec predicted that the Jews would be followed by communists, socialists, peasant activists and the entire opposition, until finally the single party system would take over, for which the Constitution would be only a “piece of paper”. The scholar saw the bench ghetto as a dangerous element in the nazification of society. One of the greatest weaknesses of Polish chauvinists, as he saw it, was the lack of any arguments for the alleged superiority of the “Polish race”. He easily proved the superiority of Jewish merits over those of Poles in building world cultural heritage. The postulates of the Lviv classicist, which made him many enemies, could not influence the situation at Polish universities on the eve of the Second World War, when two totalitarian systems were tightening around the Republic of Poland: Nazi and Stalinist.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Przeciążenie szkolne młodzieży w wypowiedziach publicystów „Przeglądu Pedagogicznego” z lat dwudziestych XX wieku
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Kalinowska-Witek, Barbara
    Intensywna praca prowadzi do zmęczenia. Po większym wysiłku należy więc wypocząć. Czasami jednak nadmiar obowiązków i związany z tym brak czasu uniemożliwiają regenerację sił. Wówczas pojawia się przeciążenie, które może doprowadzić do wielu negatywnych konsekwencji zdrowotnych. Obowiązki szkolne wymagają od uczniów wiele wysiłku. Jeśli są nadmierne, prowadzą do przeciążenia. Na przeciążenie młodzieży pracą szkolną i negatywne konsekwencje tego stanu zwracali już uwagę publicyści na początku XX w. Obecnie zakres przekazywanej uczniom wiedzy szybko wzrasta, rozwój techniki i nowe technologie stwarzają coraz więcej możliwości, ale też mogą być źródłem zagrożeń. Wykorzystując je, należy pamiętać, aby jednocześnie zadbać o higienę psychiczną i prawidłowy rozwój młodego pokolenia.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Przygotowanie do wyższych studiów technicznych w opinii studentów – badania wstępne
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Ciesielka, Marta; Łudzik, Anna
    W opracowaniu przedstawiono wyniki badań opinii studentów w zakresie ich przygotowania do wymagań wyższych studiów technicznych. Wstępne badania objęły m.in. takie zagadnienia, jak: okoliczności związane z wyborem kierunku studiów, samoocena przygotowania do studiów oraz trudności, z jakimi spotkali się studenci I roku.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Równość szans pracowników i pracowniczek akademickich Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej ze względu na płeć w opinii studentów i studentek oraz nauczycieli i nauczycielek akademickich
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Pawłowska, Joanna
    W artykule przedstawiono wyniki badań własnych, których celem było poznanie opinii na temat równości szans pracowników i pracowniczek akademickich najstarszej uczelni pedagogicznej w Polsce wśród tychże pracowników oraz wśród osób w niej studiujących. Uzyskane wyniki wykazały, że w badanej uczelni występuje zjawisko dyskryminacji ze względu na płeć.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Secondary School Students’ Environmental Concerns: a Case Study from Slovenia
    (Uniwersytet Rzeszowski: Południowo-Wschodni Oddział Polskiego Towarzystwa Inżynierii Ekologicznej z siedzibą w Rzeszowie, 2016) Torkar, Gregor
    Students’ environmental concerns were investigated using a questionnaire with 12 items. The study sample comprised 410 first and second year students of general upper secondary school from NW Slovenia. Results provide evidence that students’ concerns for the consequences of environmental damage formed three correlated factors organized around self and family, all people, and the biosphere. The highest was students’ environmental concern for the biosphere, followed by concern for self and family, and concern for all the people. Gender differences were significant in concerns for all people and for the biosphere; female students were more concerned than male students. Age differences were significant in concerns for the biosphere in favour of older students. Since humanity is facing challenges in balancing our demands and ecological limitations, the results of this study could be beneficial for further development of environmental education.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Slowing the consumption - from the perspective of Spanish Biology Students
    (Uniwersytet Rzeszowski: Południowo-Wschodni Oddział Polskiego Towarzystwa Inżynierii Ekologicznej z siedzibą w Rzeszowie, 2022) Ramírez Valencia, Tatiana; Ruiz Padilla, José Francisco
    Consumerism is a very important issue today because of its exponential growth and its influence on the environment. Because of this, numerous movements have appeared that try to focus on slowing down the ecosystems transformation, such as green consumerism. It is very important to recognise the right green behaviour and to know the recommendations for the future in order to improve the present situation. The opinion of young people studying biology may give us some clues about the thinking of slowing consumption. The paper also gives an opinion of scientists’ way of thinking of this.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Struktura systemu edukacyjnego Rzeszowa
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Tłuczek-Tadla, Ewa
    The text focuses on the most important aspects of the educational system in contemporary Rzeszow. The discussed problems include the main educational objectives at the specific stages of schooling as well as the operating goals of various types of schools. The author also points to selected challenges faced today by specific educational institutions in Rzeszow. The discussion also includes those schools which meet educational needs of children and teenagers with varied educational needs. The chapter briefly characterizes the methods of recruitment to kindergartens and schools, and describes educational facilities available in Rzeszow. The presented quantitative data relates to the condition of the teaching personnel employed within the City, the number of students at the specific stages of schooling and in various types of schools. The text ends with key conclusions.
  • «
  • 1 (current)
  • 2
  • »

Repozytorium Uniwersytetu Rzeszowskiego redaguje Biblioteka UR

  • Regulamin Repozytorium UR
  • Pomoc
  • Zespół Redakcyjny
  • Ustawienia plików cookie
  • Polityka prywatności
  • Wyślij wiadomość