Logo Repozytorium UR
Zbiory i Kolekcje
Całe Repozytorium UR
  • Polski
  • English
Zaloguj się
Kliknij tutaj, aby się zarejestrować. Nie pamiętasz hasła?
  1. Strona główna
  2. Przeglądaj wg tematu

Przeglądanie według Temat "student"

Wpisz kilka pierwszych liter i kliknij przycisk Przeglądaj
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 36
  • Wyniki na stronie
  • Opcje sortowania
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    A Teacher in the Era of the Spread of Artificial Intelligence Applications – Challenges and Difficulties
    (The University of Rzeszów Publishing House, 2023-12) Ścieranka, Sandra
    The tasks of a modern teacher are definitely different from those they had to perform a decade ago. In the era of various changes taking place, constantly developing, but also accompanying digitization in every sphere of life, the role of the teacher takes on a new meaning – flexibility and openness to changes on their part become necessary. Therefore, teachers face new challenges, roles and skills to expand. The conducted considerations are aimed at showing the impact of digitization both on the daily work of the teacher, the performance of professional functions, as well as his relationship with students. The punchline becomes the need to use artificial intelligence tools, as well as the essence and necessity of media literacy of modern teachers, which is reflected in the entire didactic process carried out among students shaped by digitization and the world of media. Among the others, the aim of the work was to determine attitudes of the educators (on the rating scale) about the presented approach to the work.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Doświadczenia nauczycieli związane z rolą wychowawcy klasy w szkołach na terenie Podkarpacia
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Kocór, Maria
    W artykule podjęto temat istotny z punktu widzenia pedagogiki szkoły i pedeutologii odnoszący do wychowania w klasie. Autorka krótko przedstawia teoretyczne aspekty pracy wychowawcy klasy i argumentuje, jak ważne jest przygotowanie do niej kandydatów na nauczycieli. Praca z klasą wymaga bowiem odpowiedniego kierowania jej zasobami, uruchamiania wsparcia i pomocy, rozwijania dialogu i współpracy z różnymi podmiotami szkoły i środowiska, budowania autorytetu wśród uczniów. Powstaje zatem pytanie: Czy do tych trudnych ról i zadań nauczyciel jest przygotowany? Badania własne dowodzą, że doświadczenia nauczycieli związane z rolą wychowawcy klasy są nie zawsze pozytywne, choć często nauczyciele je afirmują. Wymagają bowiem wysokich kompetencji interpretacyjnych, prakseologicznych, komunikacyjnych i społecznych, etyczno-moralnych i krytyczno-twórczych, aby nauczyciel działał odpowiedzialnie i skutecznie. Istotne są też kompetencje do radzenia sobie ze stresem, jakiego nauczyciel doświadcza. Istnieje więc potrzeba ich kształtowania.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Edukacja formalna ucznia. Dominująca instytucjonalizacja czy symetryczne zaangażowanie rodziców i nauczycieli?
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Lulek, Barbara
    Zachodzące w ostatnich dziesięcioleciach zmiany społeczne sprawiają, że przed współczesną szkołą staje wiele nowych zadań. Jednym z nich jest konieczność otworzenia się na zewnątrz i czerpania z zasobów środowiska, w którym zachodzi wielowymiarowa edukacja nieszkolna. Realizacja procesu dydaktycznego w sposób środowiskowo-rozszerzony wymaga od nauczycieli rezygnacji z dominującej postawy na rzecz otwartości i dialogu z innymi podmiotami, budowania symetrycznych relacji opartych na partnerstwie. Niewątpliwie podstawowym podmiotem, który powinien być obecny w procesie kształcenia w szkole, jest rodzina. W niniejszym opracowaniu poddano analizie obszary zaangażowania rodziców w proces dydaktyczny własnych dzieci w wybranych rzeszowskich szkołach podstawowych, które uporządkowano na skali jakościowej. Kolejne stopnie skali tworzą: czynna, pośrednia i bierna rodzicielska aktywność w procesie dydaktycznym. W obrębie każdej kategorii określono zakres działań – środowisko szkolne i rodzinne.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Gotowość studentów specjalności nauczycielskich do wykorzystywania nowoczesnych technologii w pracy zawodowej
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Winiarczyk, Anna
    Nowoczesne technologie bezpowrotnie zaistniały dziś jako komponent świata realnego, tym samym nakreślając cyfrową modernizację szkoły dążącą do synergii technologii i edukacji. Niezaprzeczalne zatem stało się wyposażenie studentów-przyszłych nauczycieli w wiedzę i umiejętności umożliwiające im podejmowanie w przyszłej pracy zawodowej innowacyjnych działań z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych. Przedmiotem zainteresowania uczyniono samooceny studentów kierunku nauczycielskiego odnoszące się do ich przygotowania w zakresie stosowania narzędzi TIK w swoim warsztacie pracy.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Jaki nauczyciel potrzebny jest współczesnemu rosyjskiemu uczniowi?
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Szewczenko, Natasza
    Autor analizuje i rozważa stan, kierunki i tendencje modernizacji kształcenia pedagogicznego. W artykule poświęca uwagę źródłom procesów modernizacyjnych, ich adaptowalności w rosyjskim systemie kształcenia. Odnotowuje trudności i sprzeczność zmiany paradygmatu w kształceniu. Zwraca uwagę na konieczność zastosowania interaktywnych metod, nowoczesnych technologii w celu osiągnięcia współczesnego pedagogicznego wykształcenia. Wskazuje cechy dzieci z nowym typem myślenia i zachowania.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Komunikacja interpersonalna w procesie kształcenia akademickiego
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Niewiadomski, Krzysztof; Zawłocki, Ireneusz
    W artykule poruszony został problem dotyczący komunikacji pomiędzy nauczycielami akademickimi a studentami. Powodem podjęcia tematu były rozmowy ze studentami, z których wynikało, iż ta komunikacja nie jest najlepsza. Podjęta została próba określenia, jakie czynniki wpływają na skuteczną komunikacje, a jakie ją zakłócają. Studenci uważają, że takie czynniki, jak wiek, płeć czy stopień naukowy nauczyciela, raczej nie wpływają na efektywność komunikacji. Na to, co przede wszystkim źle wpływa na komunikację w opinii studentów, ma wpływ, jak to określili, wywyższanie się, niezrozumiałość zajęć, zbyt ciche mówienie, spóźnianie się, brak odpowiedzi na maile, mała aktywność ze strony prowadzącego zajęcia oraz nadmierny stres na zajęciach. Artykuł może się przyczynić do lepszego zrozumienia oczekiwań studentów w zakresie komunikacji w procesie dydaktycznym.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Level practical skills of 7th grade pupils while working with technical material – metal
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Ďuriš, Milan; Sojková, Mrgaréta
    At the beginning of this article we characterize the current technological education in primary schools affected by the negative impact of school reform (2008–2012). We then further describe of the methodology of field of educational research: aims, methods, hypothesis and research sample. We analyze the main research tools: non-standardized educational practical tests and observation sheets. Based on statistical processing of the student results we verify the hypothesis of the research.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Music therapy or music philetics in school?
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Orieščiková, Helena
    The paper is focused on explaining the concepts of music therapy and music philetics at school. Music philetics is defined as an artistic - pedagogical discipline with a very close relationship with music therapy. It tries to create his own, new ways, procedures with the basis in music therapy, but require a different procedure and approach within the implementation. Music philetics is a newly emerging discipline standing on the border of music education and music therapy. It is beneficial in schools where teachers use different working methods with music, rhythm, and voice. The text deals with comparing concepts and explanations of the primary missions of both music therapy and music philetics in the educational process.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Opinie słuchaczy studiów podyplomowych na temat nauczania na odległość
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Lewicka-Zelent, Agnieszka
    Zmiany cywilizacyjne wymuszają modyfikacje w wielu sferach funkcjonowania człowieka, w tym w tej dotyczącej edukacji. Tradycyjne metody nauczania coraz częściej wypierane są przez nowoczesne technologie informatyczno-komunikacyjne. Coraz większą przychylność zyskuje nauczanie na odległość, które wydaje się tym bardziej cenne w przypadku osób pracujących, a pragnących doskonalić swoje umiejętności nabyte podczas studiów. Dlatego celem badania własnego było poznanie opinii słuchaczy studiów podyplomowych na temat kształcenia online. Przebadano 60 słuchaczy kończących naukę. Wypowiedzieli się oni na temat tego, jakie zalety i mankamenty dostrzegają w takiej metodzie nauczania.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Organization and Content of the Psychological and Pedagogical Support of Students with Special Health Needs at the Vladimir State University
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Filatova, Olga; Filatov, Vitaliy; Shamanin, Nikolay; Tagunova, Anastasia
    The article is devoted to the issue of organizing inclusive education in Russian universities. The authors of the article offer a comparative analysis of the concepts used in the psychological and pedagogical Russian literature and practice: “invalid” and “person with disabilities”. The article focuses on the psychological and pedagogical organization of educational activities at the university with psychology students, taking into account their nosology. The authors describe their experience in organizing and conducting psychological and pedagogical support for disabled students studying at the university; forms and methods. The description of work experience is based on the theoretical and methodological foundations of Russian psychology and pedagogy. The article describes the work of different departments of the university and proves the idea of the need for comprehensive support for students with disabilities studying at Russian universities.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Partnerstwo edukacyjne w szkole
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Kocór, Maria
    Podjęty temat wydaje się ważnym przypomnieniem potrzeb wynikających z demokracji w edukacji i z edukacji w demokracji z udziałem jej ważnych środowisk, jakimi wciąż są rodzina i szkoła. Z drugiej strony jest wyrazem troski i niepokoju o stan partnerstwa edukacyjnego dla rozwoju. Na tym tle autorka wskazuje od lat obecne, jak też nowe problemy edukacyjnej współpracy, które tkwią w rodzinie, w szkole, ale też poza nimi. Najbardziej niepokojące wydają się wciąż mało autonomiczne, odpowiedzialne i krytyczno-twórcze postawy szkolnych podmiotów – uczniów, nauczycieli i rodziców jako z założenia partnerów edukacyjnych. Niski poziom zaufania i odpowiedzialnego zaangażowania w realizację wspólnych celów jest przeszkodą wymagająca głównie zmian mentalnych. Powstaje zatem pytanie: Jak zmienić myślenie o edukacji jej podmiotów, aby stała się wspólną inicjatywą oraz wysiłkiem dającym satysfakcję i prowadzącym do rozwoju? Podjęte rozważania są głosem w dyskusji nad zmianą sensu i kultury partnerstwa edukacyjnego.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Personal Determinants of Mental Reliability of College Students in Learning Activities
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Filatov, Denis
    The paper deals with methodological, theoretical and practical foundations of the problem of mental reliability of a person performing an activity. The problem of personal determinants of reliability is considered. It is concluded that in Russian psychology “reliability” is an interdisciplinary and general scientific concept. The author points out that the study and analysis of this characteristic of the personality of college students makes it possible to arrange and manage professional development.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Poczucie koherencji przyszłych nauczycieli
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Bochniarz, Agnieszka
    Zmienność, niepowtarzalność, dynamika i różnorodność sytuacji, z którymi konfrontuje się współczesny nauczyciel, wymaga od niego nie tylko dobrego przygotowania do wykonywania zawodu, ale również wykorzystywania dostępnych zasobów, by zmierzyć się z wyzwaniami wynikającymi z pełnionej roli. Przedmiotem rozważań podjętych w artykule jest poczucie koherencji studentów kierunków nauczycielskich. Badania przeprowadzono wśród 116 studentów. Do badań wykorzystano Kwestionariusz Globalnej Orientacji Życiowej (SOC-29) Antonovsky’ego.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Polska szkoła w dobie zagrożenia cyberprzestępczością
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Garwol, Katarzyna
    Artykuł podejmuje problematykę cyberprzestępczości w szkole, a zwłaszcza najbardziej obecnego wśród uczniów zjawiska cyberprzemocy rówieśniczej. Po omówieniu form szkolnej cyberprzemocy następuje próba charakterystyki problemu i określenia skali zjawiska. W ramach podsumowania zwrócono uwagę na wybrane procedury zapobiegania i postępowania w przypadku ujawnienia tego typu zachowań oraz konieczność uświadamiania młodzieży w tym zakresie.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Portale społecznościowe – szanse i zagrożenia dla młodego człowieka
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Garwol, Katarzyna
    Artykuł podejmuje tematykę związaną z możliwościami i zagrożeniami, jakie dają współczesne social media, zwłaszcza w odniesieniu do ludzi młodych. Zawarta jest w nim krótka analiza polskiego rynku portali społecznościowych, opis wybranych badań na ich temat oraz analiza badań własnych autora przeprowadzonych wśród studentów Uniwersytetu Rzeszowskiego.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Postawy nauczyciela wobec uczniów – dzieci znanych mu osób
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Bałażak, Marta
    Nauczyciel, rozpoczynając pracę w klasie, zazwyczaj dopiero poznaje znajdujących się w niej uczniów. Zdarza się jednak, iż uczy dzieci już znanych mu wcześniej rodziców. Znajomość ta może mieć bliski charakter, a nawet opierać się na różnych powiązaniach. Bywa też, że znajomość dotyczy samych uczniów albo nawet ścisłych związków, np. pokrewieństwa z nimi.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Poszerzanie wiedzy technicznej uczniów szkół podstawowych poprzez lekturę „Małego Gościa Niedzielnego” i poznawanie Szlaku Zabytków Techniki
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Skoczylas-Krotla, Edyta
    Edukacja techniczna uczniów szkół podstawowych ma przede wszystkim za zadanie budowanie czynnego i krytycznego stosunku dziecka wobec techniki i postępu technicznego oraz zapoznanie z polskimi i zagranicznymi wybranymi osiągnięciami tego obszaru. Pomocne w tym zakresie może być czasopismo „Mały Gość Niedzielny”, które ma na celu przekazywanie wiedzy w zróżnicowanej formie i w przystępny sposób, z wykorzystaniem ciekawej szaty graficznej. W tekstach zamieszczonych na łamach czasopisma wyodrębnić można obszary tematyczne wiedzy technicznej. Należą tu m.in: terminologia ogólna z zakresu techniki, nazwy urządzeń technicznych i ich elementów, nazwy wytworów techniki, nazwy dziedzin, postacie wynalazców i odkrywców, nazwy wydarzeń związanych z historią techniki. Oprócz słowa pisanego nauczyciel powinien przybliżać uczniom autentyczne obiekty z obszaru techniki eksponowane w instytucjach kultury. Najczęściej chodzi o muzea, które w atrakcyjny edukacyjnie sposób pokazują dawne i nowoczesne oblicza techniki. W artykule dokonana zostanie prezentacja wybranych instytucji kultury znajdujących się na Szlaku Zabytków Techniki Województwa Śląskiego.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Poziom kompetencji w korzystaniu z technologii informacyjnych przez studentów I roku Pedagogiki Uniwersytetu Rzeszowskiego
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Warzocha, Tomasz
    W artykule przedstawiono wyniki badań z zakresu wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych przez studentów I roku pedagogiki Uniwersytetu Rzeszowskiego w celu pozyskiwania, przetwarzania, przechowywania informacji. Ponadto zapytano studentów, czy wykorzystują technologie informacyjne w procesach komunikowania się ze sobą, z nauczycielami akademickimi, czy i w jaki sposób udostępniają sobie pliki oraz do czego ponadto wykorzystują technologie informacyjne.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Poziom radzenia sobie ze stresem przez nauczycieli akademickich korzystających z technologii informacyjno-komunikacyjnych
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Warzocha, Tomasz
    W artykule przedstawiono wyniki badań dotyczące poziomu odporności na stres nauczycieli akademickich Uniwersytetu Rzeszowskiego korzystających w swoim warsztacie pracy z technologii informacyjno-komunikacyjnych w celu pozyskiwania, przetwarzania i przekazywania wiedzy studentom. Odpowiednie przygotowanie do korzystania z dostępnych narzędzi wspomagających proces edukacyjny warunkuje umiejętne, skuteczne, efektywne i zarazem efektowne przekazywanie niezbędnych wiadomości, korzystanie z dostępnych informacji, porozumiewania się ze studentami oraz innymi współpracownikami na uczelni.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Problemy ucznia w szkole i alternatywne koncepcje edukacji
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-12) Więckiewicz, Bogdan
    W artykule opisano podstawowe zagrożenia, z jakimi uczeń może spotkać się we współczesnej szkole w Polsce. Spośród wielu problemów zwrócono uwagę na wybrane zagadnienia, takie jak: mobbing, bulling, sekty w szkole, zażywanie substancji psychoaktywnych, fobia szkolna czy niewłaściwe korzystanie z mass mediów. Wszystkie te czynniki mogą negatywnie wpływać na wychowanie i nauczanie młodego człowieka. Współczesne wyzwania edukacyjne stojące zarówno przed uczniem, jak i rodzicami powodują, że poszukuje się form nauczania przedstawiających nowe sposoby funkcjonowania szkoły i jej różne koncepcje. Pluralizm kulturowy i światopoglądowy w społeczeństwie sprawia, że dzisiaj również w nauczaniu proponuje się szkoły oparte na zróżnicowanym systemie wartości. Rodzice spośród wielu propozycji modelu szkoły mogą wybrać tę, która najbardziej odpowiada ich koncepcji.
  • «
  • 1 (current)
  • 2
  • »

Repozytorium Uniwersytetu Rzeszowskiego redaguje Biblioteka UR

  • Regulamin Repozytorium UR
  • Pomoc
  • Zespół Redakcyjny
  • Ustawienia plików cookie
  • Polityka prywatności
  • Wyślij wiadomość