Przeglądanie według Temat "studenci"
Aktualnie wyświetlane 1 - 17 z 17
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Attitudes of students of physiotherapy of the University of Rzeszów towards wearing masks, maintaining social distance, rules of disinfection and vaccination against COVID-19(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023) Karlik, Sandra; Tokarczyk, Angelika; Kimak, Anna; Kubicz, Dorota; Tabian, Ewelina; Kawa, Karolina; Kijowski, Karol; Tomczyk, Michał; Weron, Przemysław; Mazurkiewicz, Sylwia; Perenc, LidiaIntroduction: The aim of the study was to determine factors differentiating the attitudes of students of physiotherapy of the University of Rzeszow (UR) towards wearing masks, maintaining social distance, disinfection rules and vaccination against COVID-19. Material and methods: The study was conducted among 200 students of physiotherapy of the UR. Men accounted for 31.5%, and women for 68.5%. The mean age was 21.64±1.84 years. The study was based on a questionnaire survey. The dimension of attitudes of students of physiotherapy of the UR towards wearing masks, maintaining social distance, the rules of disinfection and vaccination against COVID-19 was analyzed in the following spheres: knowledge and beliefs (8.27±3.35 points), actions (3.21±1.95 points), a sense of uncertainty (3.6±1.49 points), a sense of agency (2.94 ±1.27 points) and a general attitude (9.6±2.79 points). Statistical testing of Mann-Whitney, Kruskal-Wallis, and Spearman’s rank test was carried out for a statistically significant relationship at p<0.05. Results: Such dimensions as: declared attitudes, knowledge and beliefs based on science, actions and sense of agency were significantly higher in women (p<0.05). The uncertainty dimension was significantly higher in men (p<0.05). The higher the dimension of knowledge and beliefs based on science, the higher the dimension of the declared attitude, actions, sense of agency (R>0), and the lower the dimension of uncertainty (R<0, p<0.05). Conclusions: Gender and dimension of knowledge and beliefs differentiated the attitudes of students of physiotherapy of the UR towards wearing masks, maintaining social distance, the rules of disinfection and vaccination against COVID-19.Pozycja Bariery ograniczające uczestnictwo członków koła naukowego „Brief” Politechniki Rzeszowskiej w sportach zimowych na terenie Polski(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023) Nizioł, Anna; Sołecki, GracjanJedną z najciekawszych form aktywności fizycznej dla młodych ludzi są sporty zimowe. Studenci nierzadko rezygnują z ich uprawiania z powodu pewnych barier. Należą do nich m.in. odległość ośrodków narciarskich czy nieodpowiednia infrastruktura. Okazuje się, że również studentom zrzeszonym w kole naukowym „Brief”, pomimo atrakcyjnych propozycji spędzania sezonu zimowego w ośrodkach narciarskich, pewne bariery nie pozwalają na uprawianie sportów zimowych. Celem badań było ustalenie, czy istnieją i jakie są największe bariery uczestnictwa młodych osób w sportach zimowych na terytorium Polski oraz jakie mogą być propozycje działań zaradczych, aby stan i oferta polskich ośrodków zimowych w kraju uległy poprawie. Badaną grupą są członkowie Studenckiego Koła Naukowego Komunikacji Marketingowej „Brief” Politechniki Rzeszowskiej (40 osób). Zastosowaną metodą jest sondaż diagnostyczny, techniką – ankietowanie, zaś narzędziem badawczym, kwestionariusz ankiety. Badania ankietowe wykazały, iż największą barierą w uprawianiu sportów zimowych dla respondentów jest odległość od ośrodków narciarskich oraz nieodpowiednia infrastruktura. Najmniej respondentów wskazało na opcję „lepsza oferta za granicą”. Potwierdza to przypuszczenia, iż należy zadbać przede wszystkim o tworzenie nowych oraz rozbudowę już istniejących ośrodków. W nawiązaniu do głównego celu pracy można stwierdzić, iż istnieją bariery uczestniczenia w sportach zimowych na terenie Polski. Większość z nich jest związana z niedostatecznym rozwinięciem infrastruktury, jej brakiem lub odległością od ośrodków oraz z warunkami pogodowymi.Pozycja Edukacja i świadomość ekologiczna studentów uczelni technicznych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Moryń-Kucharczyk, ElżbietaAbsolwent uczelni technicznej powinien m.in. znać także pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko. W artykule przedstawiono wyniki badań ankietowych, których celem było poznanie stopnia zainteresowania studentów zagadnieniami dotyczącymi środowiska naturalnego, zrozumienia przez nich powiązań między działalnością człowieka i stanem środowiska oraz ich gotowości do uczestnictwa w rozwiązywaniu problemów ekologicznych. Młodzi ludzie rozpoczynający studia posiadają już pewną wiedzę na temat degradacji i ochrony środowiska, zaskakujący jest jednak stosunkowo mały udział (10–20%) odpowiedzi wskazujących szkołę jako źródło wiedzy ankietowanych na temat środowiska naturalnego. Zwrócono uwagę na konieczność lepszego wykorzystania możliwości dotarcia przez szkołę do dzieci i młodzieży, a także na konsekwencje wynikające z faktu, że podstawowe źródła wszelkiej wiedzy stanowią dla młodych ludzi internet i telewizja.Pozycja Impact of the COVID-19 pandemic on IT competencies of students(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-09) Kocot, Maria; Kwasek, ArturIn the current COVID-19 pandemic era, computer skills have become essential for students and academic staff who participate in remote learning or work on online projects, research, and analysis. Due to the need to shift many activities and projects to the virtual world, having computer skills has become critical for effective functioning in the current situation. The aim of the article was to investigate the level of computer competencies of students in the context of the COVID-19 pandemic. The hypothesis was that most respondents have basic computer skills, but they may have varying levels of proficiency in specific computer competencies, such as the use of new software. To achieve this goal, the authors presented empirical research results conducted in February 2021. The study sample included 649 respondents. The research show that the majority of the respondents declared possessing computer competencies such as the use of computers, smartphones/phones, technical internet support, and mobile devices and applications. However, there were some individuals who faced difficulties in operating new software. Therefore, it was recommended to focus on developing computer competencies in the area of new software use through training or courses that will assist those who have difficulty in this area. It is also important to continue monitoring progress and the effectiveness of such actions. This will increase the level of computer competencies in the whole group of respondents, which may contribute to improving work efficiency and increasing job market opportunities. The conducted Pearson correlation allowed us to draw the following conclusions: there are strong positive correlations between all pairs of IT skills, which suggests a mutual relationship.Pozycja Polacy, Żydzi i antysemityzm w publicystyce Ryszarda Ganszyńca(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Chrostek, MariuszRyszard Ganszyniec, an outstanding classicist, professor at the Jan Kazimierz University in the years 1920-1939 and, on and off, until 1946, as one of a few academic lecturers, openly opposed the growing wave of antisemitism among Polish students in interwar Lviv. His readings inspired by events at universities - the introduction of the so-called numerus clausus principle and of the bench ghetto in the thirties - were published in the form of two extensive brochures: The case of “numerus clausus” and its fundamental meaning. Academic antisemitism as a symptom of social antisemitism (1925) and Bench Ghetto (1937). The author did not only expose the low motives and methods of Polish nationalists. As a discerning humanist, he spoke on the principles of coexistence of two nations, Poles and Jews, in the new conditions of the resurgent Polish State after 123 years of political dependence. Despite the increasing acts of violence against Jewish youth, inspired mainly by the All-Polish Youth (beatings and even murders in the 1930s), and the passive, quiet consent of the majority of professors, Ganszyniec dealt with the phenomenon of numerus claususus on ethical, religious, economic and sociological levels. He reminded zealous Catholic nationalists of the Jewish origin of Christ. He juxtaposed the industriousness and austerity of Jews with the ineptitude of Poles, particularly visible in trade. He warned that attempts to transform the Polish nation into a politically and ethnically uniform formation would never succeed. He proved that privileging Polish students at universities leads them to laziness and strengthens their demanding attitudes. The bench ghetto, introduced by force during lectures, would begin to isolate Jewish shops, services, houses, and create places of retreat for this nation similar to the German concentration camps already existing at that time. Ganszyniec predicted that the Jews would be followed by communists, socialists, peasant activists and the entire opposition, until finally the single party system would take over, for which the Constitution would be only a “piece of paper”. The scholar saw the bench ghetto as a dangerous element in the nazification of society. One of the greatest weaknesses of Polish chauvinists, as he saw it, was the lack of any arguments for the alleged superiority of the “Polish race”. He easily proved the superiority of Jewish merits over those of Poles in building world cultural heritage. The postulates of the Lviv classicist, which made him many enemies, could not influence the situation at Polish universities on the eve of the Second World War, when two totalitarian systems were tightening around the Republic of Poland: Nazi and Stalinist.Pozycja Przygotowanie do wyższych studiów technicznych w opinii studentów – badania wstępne(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Ciesielka, Marta; Łudzik, AnnaW opracowaniu przedstawiono wyniki badań opinii studentów w zakresie ich przygotowania do wymagań wyższych studiów technicznych. Wstępne badania objęły m.in. takie zagadnienia, jak: okoliczności związane z wyborem kierunku studiów, samoocena przygotowania do studiów oraz trudności, z jakimi spotkali się studenci I roku.Pozycja Równość szans pracowników i pracowniczek akademickich Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej ze względu na płeć w opinii studentów i studentek oraz nauczycieli i nauczycielek akademickich(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Pawłowska, JoannaW artykule przedstawiono wyniki badań własnych, których celem było poznanie opinii na temat równości szans pracowników i pracowniczek akademickich najstarszej uczelni pedagogicznej w Polsce wśród tychże pracowników oraz wśród osób w niej studiujących. Uzyskane wyniki wykazały, że w badanej uczelni występuje zjawisko dyskryminacji ze względu na płeć.Pozycja Slowing the consumption - from the perspective of Spanish Biology Students(Uniwersytet Rzeszowski: Południowo-Wschodni Oddział Polskiego Towarzystwa Inżynierii Ekologicznej z siedzibą w Rzeszowie, 2022) Ramírez Valencia, Tatiana; Ruiz Padilla, José FranciscoConsumerism is a very important issue today because of its exponential growth and its influence on the environment. Because of this, numerous movements have appeared that try to focus on slowing down the ecosystems transformation, such as green consumerism. It is very important to recognise the right green behaviour and to know the recommendations for the future in order to improve the present situation. The opinion of young people studying biology may give us some clues about the thinking of slowing consumption. The paper also gives an opinion of scientists’ way of thinking of this.Pozycja Tożsamość narodowa ukraińskich studentów studiujących w południowo-wschodniej Polsce(Uniwersytet Rzeszowski, 2023-05-04) Słota, IwonaTematem dysertacji naukowej jest tożsamość narodowa studentów z Ukrainy uczących się w południowo-wschodniej Polsce, która została ujęta w perspektywie socjologicznej i społeczno-historycznej - jako zjawisko dynamiczne, zmieniające się, w podejściu konstruktywistycznym. Na specyfikę jej kształtowania wpływają różne elementy, jak wydarzenia historyczne, uwarunkowania polityczne, dziedzictwo kulturowe, położenie geograficzne, religia, język, tradycja, media, rodzina, czy grupy społeczne. W przypadku młodych Ukraińców proces kształtowania jedności narodowej ciągle trwa, a współcześnie mówi się o wspólnocie czy budowaniu społeczeństwa obywatelskiego, które znajduje się „na zakręcie” geopolitycznych przemian, w obliczu wojny. Jeszcze rok temu podział na zachodnią i wschodnią Ukrainę wydawał się być trwały i uwarunkowany historycznie. Teraz jesteśmy świadkami odkrywania na nowo ukraińskiej tożsamości, zwłaszcza młodego pokolenia Ukraińców, która ciągle się kształtuje, ulegając przemianom zarówno pod wpływem czynników zewnętrznych jak i wewnętrznych. Jest ona zróżnicowana, nie tylko pod względem świadomości narodowej, ale też kulturowej. W pracy uwzględniono analizę materiałów zastanych oraz wyniki badań własnych. Przedstawione zostały dzieje społeczno-historyczne narodu ukraińskiego w procesie kształtowania się świadomości narodu ukraińskiego. To pytania o pozytywne i negatywne cechy etosu młodych w kontekście tożsamości narodowej, o możliwość uniwersalistycznego podejścia i myślenia o kwestiach narodowych wobec przeszłości i przyszłości.Pozycja Trudności w funkcjonowaniu zawodowym młodych dorosłych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Klimkowska, KatarzynaCelem niniejszego opracowania jest analiza trudności w funkcjonowaniu zawodowym doświadczanych przez młode osoby. W artykule autorka dokonuje analizy badań ilościowo-jakościowych szeroko rozumianego funkcjonowania społeczno-zawodowego studentów różnych kierunków społecznych i humanistycznych, które prowadziła od 2004 r. Wyniki badań ukazały, że z jednej strony trudności doświadczane przez osoby młode związane są wprost ze specyfiką okresu życia i prawdopodobnie zostaną pokonane w miarę dojrzewania w dorosłości. Z drugiej strony część trudności związanych stricte z funkcjonowaniem w pracy dotyczy niepełnej wiedzy młodych osób odnośnie do tego, jakie praktyki w miejscu pracy można uznać za dopuszczalne, a które można określić mianem nadużyć czy wręcz patologii. Artykuł kończą wskazania do praktyki ukierunkowanej na rozwijanie w studentach kompetencji do radzenia sobie z sytuacjami trudnymi w pracy.Pozycja Umiejętność programowania jako element kształcenia studentów kierunków nieinformatycznych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Kulasa, Jerzy; Nizioł, AnnaProgności rynku pracy, mówiąc o kompetencjach cyfrowych, szczególne miejsce przypisują programowaniu. Niektórzy z nich stawiają tezy, że języki programowanie staną się nowym alfabetem profesjonalistów XXI w. W publicznej dyskusji na temat edukacji coraz częściej podkreśla się fakt, że we współczesnym świecie umiejętność programowania staje się trzecim, wręcz niezbędnym językiem. Stąd też celem tego opracowania jest zweryfikowanie poziomu wiedzy i umiejętności programowania wśród studentów kierunku nieinformatycznego, ale bardzo intensywnie korzystającego z różnorodnych narzędzi informatycznych w trakcie zajęć z przedmiotów praktycznych, a także wykorzystania (lub zamiaru wykorzystania) oraz oceny przydatności programowania w przyszłej pracy zawodowej.Pozycja W trosce o empatycznego nauczyciela(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Grabowiec, AnnaPrzedmiotem rozważań podjętych w artykule jest empatia. Zaprezentowano w nim rozważania teoretyczne dotyczące znaczenia empatii w pracy nauczyciela oraz wyniki badań własnych odnoszących się do poziomu empatii studentów kierunków o specjalności nauczycielskiej. Badania przeprowadzono wśród 206 studentów. Do badań wykorzystano Kwestionariusz Rozumienia Empatycznego Innych Ludzi autorstwa Węglińskiego. Uzyskane wyniki wskazują na potrzebę rozwijania wrażliwości empatycznej u studentów rozpoczynających studia na kierunkach nauczycielskich.Pozycja Wartości preferowane przez studentów edukacji wczesnoszkolnej i wychowania przedszkolnego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Langier, Cecylia; Siembida, MartynaWspółczesne przemiany społeczno-kulturowe wpłynęły na przeobrażenia w wielu sferach życia, szczególnie widoczne u młodych ludzi. Coraz częściej podkreśla się w publikacjach popularnych, że współczesnych „młodych” cechuje konsumpcjonizm, materializm i nihilizm moralny. Dlatego celem podjętych badań było sprawdzenie systemu wartości młodych ludzi – studentów. Do badań wybrano szczególną grupę – studentów pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Ten zamiar wydaje się szczególnie istotny, gdyż badani wkrótce będą oddziaływać wychowawczo na osobowość dzieci. Od ich kondycji aksjologicznej uzależniony jest zatem proces wprowadzania w świat wartości najmłodszego pokolenia.Pozycja Wiedza, przekonania i ryzykowne zachowania studentów Podkarpacia związane z HIV/AIDS(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Łukaszek, MariaPozycja Wolontariat studentów – współczesne wyzwania(UPJP II, 2012) Szluz, BeataW ostatnich latach można dostrzec zainteresowanie aktywnością w wolontariacie. Jest ono związane z jednej strony m.in. z działalnością pomocową, zatem wypeł- nianiem zadań na rzecz tych osób, którzy potrzebują wsparcia, a z drugiej wiąże się z budowaniem, rozwijaniem świadomego i aktywnego społeczeństwa. Wolontariat jest obecny w wielu dziedzinach życia społecznego. W zakresie pomocy społecznej tego typu działalność stawia w centrum zainteresowania osobę, uczy zatem szacunku dla ludzi, zwraca uwagę na słabszych. Pozwala zrozumieć innych, kształtuje gotowość do podejmowania działania, ponoszenia odpowiedzialności, uczy poszukiwania rozwiązań w różnych sytuacjach codziennego życia. Mając na uwadze specyfikę wolontariatu oraz rosnące zainteresowanie wolontariatem przez młodzież, autorka artykułu podejmuje temat zaangażowania studentów w pracę wolontaryjną na rzecz drugiego człowieka.Pozycja ОБЩЕСТВО В СОСТОЯНИИ КРИЗИСА. УКРАИНСКИЕ СТУДЕНТЫ, ОБУЧАЮЩИЕСЯ В ПОЛЬШЕ, ОБ ОБЩЕСТВЕННО- ПОЛИТИЧЕСКИХ ИЗМЕНЕНИЯХ В УКРАИНЕ(Youth in Central and Eastern Europe. Sociological Studies, 2015-07) Длугош, ПетрВ статье представлены результаты исследования среди украинских студентов, обучающихся в Подкарпатье, которые касаются их отношения к социально- политическим изменениям в Украине. Для сбора материала использовались методы опроса и анкетирования, с помощью которых получено 250 анкет от молодых украинцев, обучающихся в вузах Жешува и Перемышля. В статье проанализированы ответы молодых людей на вопросы, свидетельствующие слабом контроле правительством социальной и политической ситуацыи, о реализации своих целей и жизненных устремлений в Украине, о будущем молодежи в Украине, о будущем молодежи стране, о социально-политических изменениях в Украине, о восприятии молодежью перспективы присоединения Украины к Европейскому Союзу. Интеграция в ЕС рассматривается как возможность ликвидации коррупции и повышения уровня жизни в Украине.