Przeglądanie według Temat "structural reform"
Aktualnie wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Szkoła na rozdrożach(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Kłakówna, Zofia AgnieszkaThe author of the article points to conflicts resulting from several consecutive politically and ideologically motivated moves of both structural and curricular school reform, and outlines far-reaching, negative consequences of such activities. She explains differences between such concepts as carricular basis and curriculum and analises possible misunderstanding or misinterpretations which are likely to occur if these concepts are confused with each other or wrongly defined. Moreover, she describes the inviolable order of several necessary procedures which will need to be undertaken while planning the reform, if the reform is to succeed at all. She also draws the reader’s attention to the cultural and civilizational context in which the contemporary school functions, and questions the actual purpose and the point of boad general school education under the circumstances where the cultural paradigms are suddenly changed. She considers teacher training to be of paramount importance here and emphasises the fact that it is necessary to perceive the concept of methodics as a social activity which involves multiple fields of study. Furthermore, she suggests that politicians should be excluded from influncing the educational system directly.Pozycja Zmiany strukturalne, profile i efekty przemian krajów transformacji(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Kaczmarek, JarosławPrzedmiotem badań w artykule jest transformacja gospodarcza. Celem artykułu jest ocena przebiegu, efektów oraz profili transformacji wyróżnionej grupy dwunastu krajów (ET-12). Tworzą one geograficznie pas od Bałtyku, przez kraje Europy Centralnej do Adriatyku i Morza Czarnego. Okres analizy to perspektywa długoterminowa, tj. lata 1990–2017. W badaniach empirycznych wykorzystano miary tranzycji. Umożliwiły one ocenę transformacji w dwóch płaszczyznach: ogólnej – przebudowa instytucji i rynków (zmiany transformacyjne) oraz szczegółowej – zmiany strukturalne w sektorach gospodarki. Skonstruowano i wykorzystano miary łączne, a także miarę syntetyczną opisującą całokształt procesów transformacji. Wobec rozpoznanego nasycenia intensywnością procesów przemian zaprezentowano wyniki oceny badanych krajów w ujęciu oceny konkurencyjności i wzrostu gospodarczego. Wieloprzekrojowe i długookresowe badania krajów ET-12 przyniosły liczne rezultaty badawcze w postaci cząstkowych i szczegółowych ustaleń prezentowanych w artykule. Są one podstawą pozytywnej weryfikacji sformułowanych hipotez na poziomie uogólnionych wniosków: (1) kraje ET-12 wykazują nierównomierność zaawansowania zmian transformacyjnych oraz silne sektorowe zróżnicowanie intensywności zmian strukturalnych, (2) korzystniejsze i zrównoważone rezultaty zmian transformacyjnych są właściwe dla radykalnego modelu przemian, (3) nie występuje związek między modelem przemian a łącznymi rezultatami zmian transformacyjnych i strukturalnych, (4) profile krajów ET-12 są zróżnicowane pod względem efektów przemian, wzrostu gospodarczego i konkurencyjności makroekonomicznej.