Przeglądanie według Temat "stres"
Aktualnie wyświetlane 1 - 8 z 8
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Poziom radzenia sobie ze stresem przez nauczycieli akademickich korzystających z technologii informacyjno-komunikacyjnych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Warzocha, TomaszW artykule przedstawiono wyniki badań dotyczące poziomu odporności na stres nauczycieli akademickich Uniwersytetu Rzeszowskiego korzystających w swoim warsztacie pracy z technologii informacyjno-komunikacyjnych w celu pozyskiwania, przetwarzania i przekazywania wiedzy studentom. Odpowiednie przygotowanie do korzystania z dostępnych narzędzi wspomagających proces edukacyjny warunkuje umiejętne, skuteczne, efektywne i zarazem efektowne przekazywanie niezbędnych wiadomości, korzystanie z dostępnych informacji, porozumiewania się ze studentami oraz innymi współpracownikami na uczelni.Pozycja Radzenie sobie ze stresem uczniów w okresie dorastania(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Ochojska, DanutaArtykuł obejmuje problematykę stylów zmagania się ze stresem uczniów w okresie dorastania. W badaniach wzięło udział 172 nastolatków. Do analiz zastosowano kwestionariusz CISS w opracowaniu Strelaua i wsp. oraz ankietę. Badania wykazały, że brak jest istotnych różnic w stylach radzenia sobie ze stresem między chłopcami i dziewczętami, gdy bierzemy pod uwagę częstość podejmowania aktywnych działań i zachowania unikowe. Dziewczęta jednak częściej, w porównaniu z chłopcami koncentrowały się na emocjach. Poza tym uczniowie, którzy sygnalizowali problemy rodzinne ujawniali większe trudności w zmaganiu się ze stresem, w porównaniu z osobami doświadczającymi napięć z powodu wymagań szkolnych.Pozycja Reakcje dżdżownic (Lumbricidae) na stres na poziomie populacyjnym i komórkowym(Uniwersytet Rzeszowski, 2016-01-12) Podolak-Machowska, AgnieszkaCelem pracy było określenie reakcji dżdżownic na stres na poziomie populacyjnym i komórkowym. Przedstawiono dynamiki wybranych cech populacji Eisenia fetida (Sav.) i Dendrobaena veneta Rosa w cyklu rocznym. Określono wpływ stresowania prądem o niskim napięciu (4,5V) na te cechy oraz celomocyty dżdżownic. Znaleziono stężenia toksyczne prokainy i lidokainy dla badanych gatunków oraz skuteczne w odwracalnym ich znieczulaniu. E. fetida charakteryzowały się szybszym tempem rozwoju – po 52 tygodniach, liczebność populacji była trzykrotnie wyższa niż D. veneta. E. fetida osiągały niższą średnią masę ciała, co było jednak rekompensowane liczniejszą populacją oraz podobną jak u D. veneta łączną sumą jej biomasy. Kokony E. fetida były lżejsze, węższe i krótsze, ale wyklute osobniki pojawiały się szybciej. Regularne stymulacje prądem nie miały zwykle wpływu na populacje E. fetida. U dżdżownic D. veneta stresowanie prądem wywoływało spadek liczebności analizowanych grup wiekowych oraz kokonów. Osobniki reagowały również obniżeniem średniej masy ciała i średniej sumy biomasy. Skutki regularnych stymulacji prądem elektrycznym dżdżownic E. fetida i D. veneta ujawniły się też na poziomie komórkowym w postaci obniżenia całkowitej liczby celomocytów oraz niższego procentu eleocytów. Wartości LC05, LC50, LC95 różniły się dla gatunków w obrębie anestetyków. Prokaina nie była skuteczna, ale lidokaina może być stosowana do odwracalnego unieruchamiania obu badanych gatunków.Pozycja Ryzyko wypalenia zawodowego u nauczycieli chemii(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Chodkowski, ZbigniewWykonywanie pracy stanowi ważną część życia każdego człowieka. Zdobycie właściwych kwalifikacji, kompetencji i dbałość o ciągły rozwój zawodowy tworzy podstawę do normalnego funkcjonowania, a także wspomaga rzetelne wypełnianie obowiązków służbowych. Podejmowanie nowych wyzwań poprzez realizowanie projektów wpływa również pozytywnie na osiąganie zaplanowanych celów i motywuje jednostkę do dalszego działania. W pracy nauczyciela będą to nowe programy nauczania, metody prowadzenia zajęć lekcyjnych, wykorzystanie we właściwy sposób urządzeń technicznych, technologii informacyjnych, umiejętność pracy grupowej i inne. W artykule przybliżono i zdiagnozowano różnice pomiędzy nauczycielami uczącymi przedmiotów ścisłych (chemii) i nauczycielami przedmiotów humanistycznych ze względu na stopień trudności w nauczaniu przedmiotu i związane z tym zagrożenie stresem, który może wpływać na ryzyko wypalenia zawodowego.Pozycja Stress at work and in everyday life and the occurrence of cardiovascular disease(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Bejer, Agnieszka; Bieniek, RoksanaIntroduction: Repetitive or long-lasting activity of stressors can cause cardiovascular disease. The purpose of this paper was to assess dependence between the level of intensity of stress at work and in everyday life and the occurrence of cardiovascular disease. Material and methods: One hundred people (50 with cardiovascular disease and 50 healthy ones) were answering the questions from the HSE survey to assess stress at work, SRRS survey to assess stressful events and Mini-COPE survey to assess coping with stress. Results: It was stated that healthy people as well as treated people suffering from cardiovascular disease experience stress at work. However, the people from the comparison group were under less strain than the people from the test group (p = 0,0044). It was also indicated that the people from the test group more often resigned from undertaking efforts to cope with a difficult situation (p = 0,0459). Conclusions: People suffering from cardiovascular disease are significantly more often under strain at work and slightly more under strain in everyday life than healthy people. Simultaneously, healthy people were coping better with stress than people with cardiovascular disease.Pozycja Stress in soldiers in stabilisation operations and support peace beyond country borders(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024-03) Barć, Marek; Kapelewska – Barć, AleksandraThis article is devoted to the stress experienced by soldiers serving abroad. The first part of the article discusses stress as a social phenomenon followed by a presentation of the history of combat stress over the centuries and ways of understanding it. The terminology of stress and combat stress is presented in different approaches. In the second part, the terminology of war stressors, i.e. stressors that can occur on missions abroad, is presented. The final section divides stressors into physical, cognitive, social, emotional and spiritual stressors and briefly characterises them.Pozycja Style radzenia sobie ze stresem przez matki dzieci z niepełnosprawnością(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Marmola, MałgorzataNiepełnosprawność zwykle stawia rodziców dziecka i cały system rodzinny w sytuacji trudnej. Wiąże się ona ze zmianą dotychczasowego funkcjonowania rodziny, relacji małżeńskich, podziału obowiązków, czasu wolnego czy też aktywności społecznej. Szczególnie obciążone wychowaniem i rehabilitacją dziecka są matki. Od ich umiejętności radzenia sobie zależy nie tylko dobrostan dziecka, ale i całego systemu rodzinnego. Artykuł prezentuje badania stylów radzenia sobie ze stresem u matek wychowujących dzieci z niepełnosprawnością na wsi i w mieście. Wskazuje on na deficyty w zadaniowym nastawieniu badanych matek do sytuacji stresowych oraz na dominację stylu skoncentrowanego na unikaniu, zwłaszcza u kobiet mieszkających na wsi.Pozycja Szkoła jako miejsce wsparcia w trudnych sytuacjach(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Kocór, MariaTematyka artykułu wpisuje się w przedmiot zainteresowań pedagogiki szkoły. Autorka, powołując się na literaturę zagadnienia, jak też wyniki własnych badań empirycznych dotyczących stresu uczniowskiego i nauczycielskiego, wychodzi z założenia, że często te podmioty wymagają wsparcia i zrozumienia. Sytuacje stresowe są powodowane „doświadczaniem” instytucjonalnej i społecznej codzienności szkoły. W podjętych rozważaniach autorka poszukuje odpowiedzi na pytania: W jakim stopniu szkoła jest miejscem wsparcia dla jej podmiotów? Czy są oni gotowi do wspierania się w trudnych sytuacjach? Podczas analizy wyników badań prowadzonych wśród uczniów i nauczycieli pojawia się niepokój o klimat szkoły i harmonię między jej instytucjonalnym a społeczno-kulturowym wymiarem. Jak inaczej pomyśleć szkołę i zbudować w niej dobry klimat? To pytanie wyznaczające twórcze pomysły i kolejne reformy szkoły.