Przeglądanie według Temat "stoicyzm"
Aktualnie wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Filozof na tronie – postawa Marka Aureliusza wobec chrześcijan(Uniwersytet Rzeszowski, 2021-10-28) Brenkacz, JarosławStruktura pracy obejmuje trzy rozdziały. W pierwszym rozdziale przedstawiłem Marka Aureliusza jako człowieka i filozofa, ukazując jego młodość, edukację oraz pracę nad charakterem. Po określeniu filozofii antycznej w sensie ogólnym, przedstawiłem filozofię cesarza. Następnie nakreśliłem jego profil moralny, postawę obywatelską, rolę ćwiczeń duchowych w kształtowaniu charakteru i ostatecznie podkreśliłem wiele wspólnych poglądów naszego bohatera z nauką chrześcijańską. W drugim rozdziale ukazałem Marka Aureliusza jako władcę Imperium. Po przedstawieniu rysu historycznego państwa rzymskiego, kształtowania się prawa na przestrzeni wieków, ukazałem cesarza jako egzekutora tego prawa, kontynuatora i w mniejszym stopniu reformatora. Marek Aureliusz niestety nie był reformatorem na miarę potrzeb Imperium, i to wykazałem w tym rozdziale, dokonując analizy rodziny, niewolnictwa, walk gladiatorów i Pax Romana. Trzeci rozdział to chrześcijaństwo w epoce rządów Marka Aureliusza. Opisałem pozycję chrześcijaństwa w kontekście judaizmu oraz pierwszych prześladowań z czasów poprzedzających rządy Marka Aureliusza. Wyjaśniłem postawy chrześcijan, apologie i stosunek Rzymian do tej religii, podając przykłady sprzeczności procesów. Ukazałem też linię obrony apologetów chrześcijańskich wobec tych oskarżeń. Kończąc oceniłem rolę Marka Aureliusza w prześladowaniach.Pozycja Poglądy Seneki na temat samobójstwa i ich znaczenie dla współczesnej debaty w zakresie dopuszczalności eutanazji i samobójstwa wspomaganego(Stowarzyszenie Filozofów Krajów Słowiańskich, 2014) Kamiński, MichałАвтор анализирует взгляды Сенеки Младшего и Марка Аврелия на тему самоубийства. Указывая на аргументы стоиков за применение ассистируемой смерти в обыденной жизни, автор обсуждает актуальную юридическую проблему помощи при самоубийстве. Он поднимает вопрос, как далеко законы должны вмешиваться в волю человека, отказывая ей в юридической защите и превращая волю в преступление.