Przeglądanie według Temat "stereotype"
Aktualnie wyświetlane 1 - 7 z 7
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja A Study of Attributive Ethnonyms in the History of English with Special Reference to Foodsemy(2015-06-03) Kudła, MarcinNiniejsza praca zawiera dwa rozdziały. Pierwszy rozdział, poświęcony zagadnieniu kategoryzacji, podzielony jest na trzy główne sekcje. Pierwsza z nich zawiera krótki opis klasycznego podejścia do kategoryzacji. Jest ono w następnej sekcji skonfrontowane z podejściem kognitywnym, włączając szereg teorii powstałych w ramach nauk kognitywnych (zwłaszcza psychologii i językoznawstwa). Trzecia główna sekcja tego rozdziału skupia się na zagadnieniu kategoryzacji społecznej, bazując na teoriach psychologicznych i antropologicznych. Drugi rozdział to próba przedstawienia szczegółowej analizy onomazjologicznej językowych manifestacji stereotypów etnicznych w języku angielskim. Jest on podzielony na cztery główne sekcje. Pierwsza zajmuje się zagadnieniem pokarmosemii, omawia rolę jedzenia w życiu ludzi oraz aksjologiczne aspekty jedzenia i nazw pokarmów. Kolejna sekcja ma na celu zdefiniowanie pojęcia etniczności w relacji do pojęć pokrewnych, tj. narodu i rasy, z których każde może stać się wymiarem inności. Kolejna sekcja zawiera reinterpretację stereotypu etnicznego jako rodzaju wyidealizowanego modelu kognitywnego, włączając omówienie zjawiska etnonimów atrybutywnych, jak również przegląd tych ostatnich w języku angielskim. Końcowa sekcja tego rozdziału zawiera szczegółową analizę etnonimów pokarmosemicznych w historii języka angielskiego.Pozycja Dekonstrukcja stereotypu a zrozumienie obcości(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Pokrywka, RafałThe article is a review of the book „Deutschland- und Polenbilder in der Literatur nach 1989” edited by Carsten Gansel and Monika Wolting. In the first part four main assumptions of the volume are described: 1. The presentation of historic transformations in literary texts, 2. The provocative potential of literary texts, 3. The construction of identity in narratives, 4. The construction of symbolic spaces in literary texts. According to these categories the papers of the volumes are examined. Their coherence with the main idea of the volume as well as their methodological foundation are the evaluating criteria of the review.Pozycja Młodopolski antymoralista w powieści Bez dogmatu Henryka Sienkiewicza(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024) Kranc, IlonaYoung Poland’s antimoralist in Henry Sienkiewicz’s novel titled Bez dogmatu was dedicated to Leon Płoszowski, the main character of said work. It consists of three parts. The starting point is assessing the themes of literary works written by Sienkiewicz and setting Bez dogmatu midst his other creations, which are settled in Polish sensibleness. Nevertheless, it is not this study’s intention to recall and present biographical information. Next part has been devoted to characterising the demeanour of Płoszkowski in respect of his amorality. The point of ‘without-dogmatism’ was also raised, which other main characters of many Sienkiewicz’s works can also be distinguished by. Though this topic was quite limited in order not to obscure the main matter. Last segment was devoted to the literary criticism that precisely evaluated Sienkiewicz’s ‘without-dogmatism’, the depicted attitudes of the foremost critics of Płoszowski’s, as well as reckoning up the author with his own work.Pozycja Obraz „obcego” i „innego” w świecie staropolskim (wybrane aspekty)(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024-06) Jabłońska, AnnaArtykuł ukazuje wizerunek „obcego”/„innego” z perspektywy staropolskiego piśmiennictwa w różnych gatunkach tekstów. Wykorzystano zarówno klasyczne źródła historyczne (m.in. kronikę, pamiętnik, diariusz), jak i utwory literackie (np. fraszka, pieśń). Ich autorzy stykali się z przedstawicielami różnych wyznań, narodowości, kręgów kulturowych wewnątrz państwa polskiego w wyniku kontaktów przygranicznych z przedstawicielami innymi krajów, wojen lub podczas dalszych podróży podejmowanych w różnych celach. Artykuł ma na celu stworzenie pewnego rodzaju systematyki kategorii „obcego”/„innego”. Podejmuje próbę określenia kryteriów przynależności do tej kategorii, takich jak choćby cechy charakterystyczne, religia, korzenie etniczne, pochodzenie stanowe, wygląd zewnętrzny, model zachowania, obyczaje. „Obcy”/„inny” – protestant, prawosławny, Żyd, Tatar, Turek, Francuz, Włoch, Niemiec, Szwed, Hindus itd. ‒ mógł należeć do ludności Rzeczypospolitej, być jego bezpośrednim sąsiadem, przedstawicielem państw, narodów i stanów zamieszkujących Europę oraz Orient, a nawet Indie. W jego postrzeganiu bardzo dużą rolę odgrywała osoba autora. Ważne są także stereotypy i mity funkcjonujące w określonej grupie społecznej, jak również stopień emocjiz tym związanych. Postrzeganie „obcego”/„innego” stanowi ważny element staropolskiego światopoglądu oraz ówczesnej świadomości społecznej.Pozycja Obraz mężczyzny w języku polskim i ukraińskim. Analiza leksykograficzna(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024) Grzybowska, KatarzynaArticle concerns stereotype of a man, masculinity which is contained in Polish idioms. This paper includes information about stereotype’s theory and general imagine of man. It also comprehends information about idioms and their role in stereotype’s forming. In next part of article there is analysis of examples of Polish idioms about man, masculinity, father and husband. Article is summarised with conclusions.Pozycja Przejawy sarmackiej religijności w relacjach cudzoziemców odwiedzających Rzeczpospolitą w XVIII wieku(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014) Piotrowiak, DariuszThe main purpouse of this article is to elaborate how the foreigners who visited Poland during the 18th century described the religious life of the Polish nobility. The author analyses travel journals written by Johann Joseph Kausch, Johann Erich Biester, Jacques-Henri Bernardin de Saint-Pierre, William Coxe, Nathaniel William Wraxall, Joseph Marshall and James Harris. It is shown that the foreigners accused Polish nobles of bigotry and superficial religiousness. Moreover, they criticised the theatralisation of the Christian liturgy in Poland, although after the Council of Trident it was a common phenomenon in Europe. It is also proven that the foreigners demonstrated their indifferent attitude towards the idea of Poland as "antemurale christianitatis" and blamed the members of the Bar Confederation for cruelty and religious fanaticism. In conclusion, it is said that the foreigners created a false, simplified description of Sarmatian religiousness. The main reason of that was their general lack of understanding of Polish culture and mentality.Pozycja Wpływ reklamy na zachowania młodych i starszych konsumentów(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Rybowska, AgnieszkaReklama jest istotnym elementem współczesnego rynku. Mimo że odgrywa w nim ważną rolę i wspomaga jego rozwój, to nie jest lubiana przez konsumentów. Potwierdza to przeprowadzone w 2014 roku badanie ankietowe, którego nadrzędnym celem było poznanie wpływu reklamy na zachowania mieszkańców Trójmiasta. Większość z 255 badanych konsumentów nie lubi reklam i ich unika. Stwierdzono różnice w odpowiedziach młodych (18–25 lat) i starszych (60+) konsumentów. Ci pierwsi zdecydowanie bardziej negatywnie odnoszą się do reklam, natomiast seniorzy chętniej je oglądają i mają większe zaufanie do reklamowanych produktów. Badani preferują spoty reklamowe, które kierowane są do ich grupy wiekowej. Osoby starsze przedstawiane są w reklamie jako osoby pogodne i spokojne i taki swój obraz lubią. Reklamy skierowane do młodych zawierają treści i elementy ważne i charakterystyczne dla tego pokolenia. Wszyscy badani jako główne medium przekazywania reklamy wskazywali telewizję. Poza tym młodzież najczęściej styka się z reklamą poprzez Internet i telefony komórkowe oraz billboardy. Starsze osoby wskazywały jako główne medium reklamy również telewizję oraz radio. Najważniejszymi elementami w reklamie są według ankietowanych pomysł, informacja oraz muzyka. Na kolejnym miejscu znalazły się hasło reklamowe oraz chwyty reklamowe. W opinii badanych ważne jest użycie humoru, motywu dziecka, odwołanie do pozytywnych emocji oraz udział znanych osób. W dobie digitalizacji wskazana jest edukacja kolejnych pokoleń seniorów i przygotowanie ich na odbieranie komunikatów za pomocą nowoczesnych technologii.