Przeglądanie według Temat "socrealizm"
Aktualnie wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Bydgoska scena teatralna w latach 1945–1949(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024-12) Zawistowska, MonikaPublikacja dotyczy działalności Teatru Polskiego w Bydgoszczy w latach 1945–1949. To charakterystyka lokalnej sceny, a także wyszukanie w niej elementów, które składają się na ideowe zaangażowanie teatru w życie kulturalno-społeczne. Teatr Polski po roku 1945 był termometrem działań społecznych i politycznych. Moim celem jest ukazanie, w jakiej mierze bydgoski teatr był zwierciadłem nadchodzących zmian. Czy istniały warunki swobodnego rozwoju kulturalnego? Czy była to prawdziwa wolność tworzenia? Niestety, nie. W sposób kontrolowany poluzowano więzy, a o obliczu artystycznym teatru decydowały nie tylko bieżące wydarzenia, ale i sami twórcy lokalnej sceny.Pozycja Współautor antologii „Wzięli diabli pana” Julian Przyboś a zwrot ludowy humanistyki(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024-12) Obremski, Krzysztof„Tam i wtedy” (tzn. Polska pierwszej połowy lat 50.) materia wskazana słowami poezja walcząca o postęp i wyzwolenie społeczne 1543–1953 pozostawała spleciona z ówczesnym literaturoznawstwem, natomiast „tu i teraz” (Polska trzeciej dekady XXI stulecia) owa materia może być k r y t y c z n i e d o p o w i a d a n a zwrotem ludowym, zwanym też chłopskim bądź plebejskim. Czy znamienne dla pierwszej połowy lat 50. XX stulecia przeciwstawienie „starego” i „nowego literaturoznawstwa” wiedzie swe życie po życiu w zwrocie ludowym? Jakakolwiek zdecydowana odpowiedź, tzn. zero-jedynkowa, zapewne byłaby błędna, przychodzi bowiem poprzestać na wyważaniu sprzecznych argumentów i kontrargumentów. W antologii „Wzięli diabli pana” nie zostały wskazane dwa dziś przecież ważne czynniki wiejskiej opresji, mianowicie plebański przymus propinacyjny oraz gwałty małżeńskie dokonywane na chłopkach przez chłopów.