Przeglądanie według Temat "socjalizacja"
Aktualnie wyświetlane 1 - 4 z 4
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Gospodarka zaczyna się w rodzinie – kondycja rodziny a rozwój społeczno-gospodarczy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Michalski, Michał A.Celem rozważań podjętych w artykule jest ukazanie powiązań oraz przedstawienie badań, które potwierdzają zasadniczy wpływ rodziny na system gospodarczy. Rodzina jest tu rozumiana jako podstawowa instytucja i grupa zarazem, która gwarantuje realizację wielowymiarowego procesu reprodukcji społecznej – począwszy od jej wymiaru demograficznego, przez socjalizacyjny, aż po ekonomiczny. Z tego względu, system gospodarczy – choć często w ekonomii postrzegany jako sfera odrębna od rodziny i prowadzonego przez nią gospodarstwa domowego – de facto istnieje, funkcjonuje i może rozwijać się tylko wówczas, gdy rodziny w obrębie społeczeństwa podejmują i realizują wspomniane wcześniej role. Od tego, z kolei, w jaki sposób to czynią, zależy czy uczestnikami systemu gospodarczego stanie się po pierwsze, odpowiednia (i wystarczająca) liczba przedsiębiorców, pracowników i konsumentów, którzy – po drugie – będą odpowiednio wyposażeni w umiejętności społeczne (miękkie) oraz wiedzę. Zgromadzone w artykule wyniki badań wskazują wyraźnie, że występujące i postępujące, szczególnie w obrębie cywilizacji zachodniej, procesy dekompozycji małżeństwa i rodziny istotnie oddziałują na kondycję gospodarki. Okazuje się bowiem, że z jednej strony rosnący odsetek rozwodów i związany z tym zjawiskiem rozpad rodzin, a z drugiej malejąca liczba małżeństw, wzrost liczby przypadków kohabitacji oraz urodzeń pozamałżeńskich mają istotny wpływ na jakość socjalizacji dzieci i młodzieży. Okazuje się bowiem, jak wskazują m.in. badania Jamesa J. Heckmana, że najbardziej efektywnym pod względem rozwoju umiejętności miękkich (non-cognitive skills) oraz osiągnieć edukacyjnych środowiskiem jest trwała i pełna rodzina. Rekomendacje i wnioski zawarte w artykule zwracają uwagę na znaczenie świadomości powyżej ukazanych zależności nie tylko dla polityki społecznej (i rodzinnej w jej obrębie), ale także dla tworzenia i realizowania polityki gospodarczej.Pozycja Przystosowanie społeczne osób z autyzmem lub zespołem Aspergera. Analiza socjologiczna.(Uniwersytet Rzeszowski, 2021-12-02) Skawina, BarbaraDysertacja doktorska na temat: Przystosowanie społeczne osób z autyzmem lub zespołem Aspergera. Analiza socjologiczna rozpatruje problem umiejętności przystosowawczych w społeczeństwie osób z diagnozą spektrum autyzmu. Badania przeprowadzono za pomocą wywiadów indywidualnych i metody dokumentów zastanych w najważniejszych obszarach życia społecznego: rodzina, edukacja, przestrzeń społeczna, media cyfrowe, praca, komunikacja społeczna. Na podstawie analizy i wniosków stworzono typologię przystosowania społecznego osób ze spektrum autyzmu. Sformułowano także praktyczne rozwiązania kształtowania umiejętności przystosowawczych omawianej grupy osób. Praca składa się z ośmiu rozdziałów, które pogrupowano tematycznie na trzy części: teoretyczną, metodologiczną i empiryczną.Pozycja Sieciowa tożsamość – czyli o wirtualnej przestrzeni socjalizacji i inkulturacji dzieci i młodzieży(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Forma, PaulinaArtykuł ma charakter teoretyczno-empiryczny. Podejmuje tematykę socjalizacji i inkulturacji, wskazując na nowe ich wymiary oraz odnosząc je do realiów przestrzeni wirtualnej i kultury wirtualnej. Celem podjętej analizy była ocena aktywności młodego pokolenia w internecie oraz przyjmowania przez młodzież sieciowej tożsamości, kreowania zachowań.Pozycja Socjalizacja, używanie Facebooka a wyniki w nauce studentów(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Staśko, RenataArtykuł analizuje zależność między socjalizacją, intensywnością korzystania z Facebooka a wynikami w nauce studentów. Dane empiryczne zebrano od 44 studentów, korzystając z kwestionariusza ankiety. Stwierdzono, że tylko jedna zmienna socjalizacyjna, tj. akceptacja społeczna, istotnie przewidywała intensywność korzystania z Facebooka, podczas gdy akulturacja nie była znacząca. Wyniki dowiodły również, że nie istnieje pozytywna zależność między wynikami studentów w nauce a intensywnością korzystania z Facebooka.