Przeglądanie według Temat "sociolinguistics"
Aktualnie wyświetlane 1 - 4 z 4
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja An inquiry into the influence of age, gender and education on the perception of the offensiveness of swear words in Polish and English(Uniwersytet Rzeszowski, 2022-07-19) Mormol, Paulina JadwigaNiniejsza praca stanowi wieloaspektowe, kontrastywne studium wulgaryzmów i przekleństw w języku polskim i angielskim. Zasadnicze pytanie badawcze stawiane w pracy brzmi: czy i jak wiek, płeć i poziom wykształcenia wplywają na postrzeganie obraźliwości wulgaryzmów w języku polskim i angielskim? Celem drugorzędnym było przedstawienie różnic w percepcji wybranych przekleństw i wulgaryzmów w języku polskim i angielskim pod kątem ich różnych zastosowań i funkcjonalności. Materiał badawczy został pozyskany za pomocą sodażu diagnostycznego i uzupełniony danymi pochodzącymi z różnorodnych źródeł o charakterze leksykograficznym. Tym samym, rozprawa jest studium kotrastywnym, czerpiącym głównie z metodologii badań socjolingwistycznych, jak i opracowań o charakterze semantycznym. Praca składa się z 5 rozdziałów, omawiających kolejno: teoretyczne aspekty przeklinania ze szczególnym uwzględnieniem kluczowej terminologii i taksonomii, rolę tabu (w tym tabu językowego) w procesie tworzenia wulgaryzmów i przekleństw, socjolingwistyczne aspekty przeklinania w języku polskim i angielskim, leksykalny zakres wulgaryzmów i przekleństw wybranych do analizy oraz wyniki badań sondażowych badających percepcję obraźliwości polskich i angielskich wulgaryzmów i przekleństw. Pracę zamyka sekcja poświęcona weryfikacji stawianych hipotez oraz wnioskom płynącym z badań.Pozycja „Czelendżuj kejsa”, czyli kilka uwag o języku korporacji(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Zahaczewska, IzabelaCorporations are large, most often international enterprises in which a lot of attention is paid to all kinds of procedures, work organization, efficiency in operation and anonymity. Employees of large companies are treated as fully convertible „cogs of machinery”, which is why these institutions arouse completely ambivalent feelings in society – for some they are almost a modern form of slavery, others associate them with continuous development, the opportunity to meet new people and foreign trips. In the face of corporate challenges, knowledge of English has become an indispensable skill. In the constantly progressing process of globalization, he penetrated permanently, mainly in the form of borrowings, also to the Polish version of corporate speech, providing the basis for creating a specific language, called korpolekt, korpomowa, poliszinglisz or ponglish. While English names of positions or areas of the company are recognized in the international environment and greatly facilitate communication, combining Polish and English words or polonizing foreign phrases often gives even comical results. The aim of this article is therefore an attempt to discuss selected characteristic features of this specific novelty and give examples of typical corporate words, phrases and abbreviations.Pozycja Skąd taka nazwa? Funkcje antroponimów w językowej przestrzeni slamów poetyckich(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Świerkowska-Kobus, DagmaraSlamy poetyckie odbywają się w Polsce nieprzerwanie od dwudziestu lat. Możliwość wykorzystania elementów pozawerbalnych oraz potencjalna interakcja z publicznością, przyciąga twórców reprezentujących różne grupy społeczne. Slamerki i slamerzy przedstawiający podczas wydarzeń autorskie utwory, przygotowane z myślą o oralnej prezentacji, przybierają często osobliwe imiona (np. Smutny Tuńczyk, Wania Łania, Noicoztego, Wieszcz Leszcz, Raban). Slamerskie nazwy mają różnorodny charakter. Najczęściej ich przybranie jest umotywowane praktycznie lub artystycznie. Wykorzystywane antroponimy budzą zainteresowanie odbiorców, którzy próbują dociec, skąd wzięło się dane miano. Ten artykuł omówi funkcje nazw slamerów oraz przedstawi ich klasyfikację uwzględniającą ich pochodzenie, motywację autorów lub analizę slamerskich autoprezentacji.Pozycja Zastosowanie klucza kodowego jako narzędzia analizy etyki komunikacyjnej (na podstawie dyskusji o wyborze naczelnika ZHP)(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Jachymek, KatarzynaArtykuł prezentuje problem współczesnej etyki słowa, skupiając się na komunikacji w Związku Harcerstwa Polskiego. Materiał badawczy został zaczerpnięty z fanpage’a Z24 na portalu Facebook, dlatego w badaniu uwzględniono także specyfikę języka Internetu. Na podstawie literatury przedmiotu stworzono klucz kodowy składający się z 34 wyznaczników służący analizie etycznych zachowań komunikacyjnych. Jako przykład zastosowania klucza kodowego do badań lingwistycznych, treści z fanpage’a przeanalizowano pod kątem 14 z wyodrębnionych wyznaczników. Dzięki temu ustalono, że w komunikacji Z24 obecne są zarówno etyczne (stosowanie zwrotów grzecznościowych, wyrażanie życzliwości, korzystanie z rzeczowej argumentacji oraz respektowanie partnerów komunikacji jako równorzędnych), jak i nieetyczne (przejawy hejtu, prześmiewczość i obrażanie, korzystanie z argumentów ad personam, wulgaryzacja wypowiedzi) aspekty komunikacji. Rozpoznano także dwojaką opozycję „my–oni”: obejmującą 1) członków i osoby spoza organizacji, 2) osoby z wnętrza organizacji reprezentujące odmienne poglądy.