Przeglądanie według Temat "social inclusion"
Aktualnie wyświetlane 1 - 6 z 6
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Cross-sectoral cooperation in order to solve social problems(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Szluz, Beata; Matulayová, Tatiana; Pešatová, IlonaCelem jest stworzenie interdyscyplinarnego forum wymiany myśli na temat partnerstwa międzysektorowego na rzecz rozwiązywania problemów społecznych. Problematyka: 1. Współpraca międzysektorowa w procesie integracji społecznej osób: niepełnosprawnych, chorych psychicznie, ubogich, starszych, uzależnionych, doświadczających przemocy, bezdomnych itd. 2. Partnerstwo międzysektorowe na rzecz rozwiązywania problemów rodziny (rodzina w ponowoczesnym społeczeństwie). Współpraca służb socjalnych z instytucjami edukacyjnymi. 3. Partnerstwo międzysektorowe na rzecz rozwiązywania problemów rynku pracy. 4. Formowaniu partnerstwa pomiędzy podmiotami działającymi na rzecz rozwiązywania problemów społecznych. Partnerska rola władz lokalnych, organizacji pozarządowych oraz sektora prywatnego. Uwarunkowanie współpracy międzysektorowej. 5. Formy współpracy międzysektorowej – perspektywy dla organizacji pozarządowych w kontekście ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Wolontariusz – sprzymierzeniec czy konkurent? Wolontariat biznesu. 6. Współpraca organizacji pozarządowych z sektorem publicznym oraz prywatnym na przykładzie wybranych projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej. 7. Trzeci sektor a ekonomia społeczna. Budowanie współpracy na rzecz rozwoju ekonomii społecznej, a także ukazanie dobrych praktyk w obszarze partnerstwa międzysektorowego. Partnerstwa ponadnarodowe.Pozycja Education and Social Inclusion Based on the Example of People with Disabilities(Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2013) Szluz, BeataIn this article an attempt was made to find a reply to the question: what is the role of education in the prevention and elimination of social exclusion? The purpose of this consideration is to present the barriers faced by people with disabilities, the context of their exclusion, as well as social integration. It presents the chosen methods of working with individual with disabilities, as promoting innovation in education optimizes the chances for the full participation of disabled persons in social life.Pozycja Rola instytucji edukacyjnych w zapewnianiu włączenia społecznego: analiza przypadku Szwecji(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Wetoszka, PiotrW artykule dokonano analizy instytucji oświaty w świetle bieżących reform polityki edukacyjnej w Szwecji. Edukacji przypisuje się kluczową rolę w podnoszeniu jakości kapitału ludzkiego i zapewnianiu włączenia społecznego. Jednakże, zgodnie z tezą pojawiającą się w literaturze na temat segregacji szkolnej, instytucje i reformy edukacji równolegle sprzyjają oraz hamują proces włączenia społecznego. Czy można potwierdzić tę tezę na bazie szwedzkich doświadczeń? W toku analizy wykorzystano model oceny instytucji edukacyjnych B. Stauber i M.P. do Amorala, uwzględniający trzy kryteria: efektywność, zdolność dostosowawczą oraz uniwersalizm (zdolność zapewniania równego dostępu do edukacji). Przy kryterium efektywności uwzględniono mechanizmy efektywności kosztowej według S.J. Peters. Metodologia badawcza obejmuje krytyczne studium literatury na temat włączenia społecznego poprzez edukację oraz imigracji, w tym raportów OECD, UE oraz Narodowej Agencji Edukacji w Szwecji. Bogactwo szwedzkich instytucji oferujących dostęp do różnorodnych kursów na kilku szczeblach kształcenia może świadczyć o potencjale włączenia społecznego. Jednakże wyniki edukacyjne imigrantów w Szwecji są niewystarczające w porównaniu z tymi osiąganymi przez Szwedów oraz w relacji do rosnących kosztów finansowania edukacji. Reformy zwiększające decentralizację systemu, otwierające drogę prywatnym szkołom oraz wspierające kształcenie nauczycieli stwarzają nowe możliwości, pogłębiają jednak również segregację szkolną oraz nie rozwiązują wszystkich istniejących problemów – co doskonale widać na przykładzie niskiego prestiżu zawodu nauczyciela. Można zatem potwierdzić tezę o wyłączającym charakterze edukacji ukierunkowanej na włączenie, mając jednak na uwadze ograniczenia podjętej analizy i potrzebę jej rozbudowania na podstawie wykorzystanego schematu.Pozycja Social inclusion through service provision for the armed forces community: the officers’ perspective(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Yassim, MaziaPublic awareness and interest in the UK armed forces has increased over the years as a result of their involvement in various conflict situations. Research has also identified the increasing support and services that the armed forces community need, including mental wellbeing and the transition to civilian life. The voluntary sector has played a key role in the social inclusion of the armed forces by providing support and services for the armed forces community in the UK. This paper argues that gaining a more in-depth understanding of the armed forces community and their needs would help the various service charities to plan and deliver their services as well as to promote themselves more effectively. The purpose of this research was to understand and identify the service needs of one cohort of the UK armed forces – officers and their families. Qualitative, in-depth interviews of case workers and the beneficiaries of a service charity working with officers and their families were carried out, as well as observations and discussions with various service charities and the attendees of outreach services for veterans. The thematic analysis of the interviews, observations and discussion notes helped identify eight specific service needs that were important to the officers and their families.Pozycja What can social work seek and find in the area of civil society?(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Gojová, VendulaFrom the changes which have occurred in society roughly over the last four decades, and the associated problems of development (Dahrendorf 1991; Esping-Andersen 2002; Giddens 2004; Keller 2009; Keller 2011) we can select the following phenomena in regard to the topic of this text – (1) people are constrained in their possibilities to ensure their own existence, (2) the globalised market increasingly meets the needs of communities less. We can identify various reactions and recommendations as to this state of society and the related crisis of the welfare state. One of the solution strategies may oscillate between proposals by Rosanvallon (Keller 2009) and Giddens (2004). It means solutions developed in a parallel way in the civil society space, in a space which should be close to social work. In the first part of this text we will try to discuss what in this area seems to be important for social work as an agent of social change. Of main importance is the second part which suggests the possible inter-disciplinary collaboration of social work and social entrepreneurship, which could support the potential of civil society. All this aims at answering the question of whether social work could use ideas of social entrepreneurship, resting exactly on this potential, to achieve its goals. And if so, what form its intervention might take.Pozycja Włączenie społeczne w krajach Unii Europejskiej – refleksja na półmetku realizacji strategii Europa 2020(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Tusińska, MagdalenaJedną z ambicji Unii Europejskiej (UE) jest aktualnie promowanie wzrostu sprzyjającego włączeniu społecznemu (wzrostu inkluzywnego). Intensyfikacja działań na jego rzecz ma miejsce zwłaszcza w ostatnich latach – po kryzysie. Celem niniejszych badań uczyniono ocenę skuteczności polityki UE w zakresie włączenia społecznego na podstawie wytycznych strategii Europa 2020. Obecnie przypada połowa dekady, w trakcie której powinny zostać zrealizowane cele tego programu. Jednym z priorytetów jest właśnie wzrost inkluzywny. W artykule przedstawiono najważniejsze pojęcia związane z poruszanym tematem (nierówności, ubóstwo, wykluczenie społeczne) oraz pokrótce scharakteryzowano ich wpływ na gospodarkę. Następnie omówiono specyficzne dla UE podejście do kwestii socjalnych, koncentrując się przede wszystkim na kwestiach opisanych w strategii Europa 2020 dotyczących walki z wykluczeniem. W kolejnej części artykułu zaprezentowano dane statystyczne związane z włączeniem społecznym, a ich wartości pozwoliły zakwestionować skuteczność przyjętej w UE polityki, aczkolwiek nie może ona być uznana za jedyną przyczynę obserwowanych niepowodzeń. W związku z tym podjęto także próbę wskazania innych okoliczności, które mogły zadecydować o niesatysfakcjonującym stopniu realizacji celów strategii Europa 2020. Ponadto, na podstawie dokumentów unijnych zaprezentowano dotyczące tematu włączenia społecznego rekomendacje dla krajów członkowskich. Okazuje się, że zalecenia nie dotyczą tylko i wyłącznie walki z ubóstwem, ale kładą duży nacisk na kwestie związane z rynkiem pracy i edukacją.