Przeglądanie według Temat "secondary school"
Aktualnie wyświetlane 1 - 5 z 5
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Demokratyzacja edukacji w liceach – jak ją rozumieją uczniowie?(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Tłuczek-Tadla, EwaPodjęta w artykule problematyka jawi się w rozważaniach teoretycznych, jak i podejmowanych w ostatnich 30 latach badaniach – jako szczególnie istotna z perspektywy kondycji demokratyzacji polskiej szkoły. Trwająca ponad dwa lata pandemia COVID-19 była czasem szczególnych doświadczeń dla młodzieży, również tych edukacyjnych. Artykuł rozpoczęły rozważania teoretyczne dotyczące wartości, które są szczególnie istotne z perspektywy określania stanu demokratyzacji tej instytucji. Dalsza część tekstu poświęcona została problematyce organów szkolnej demokracji, tj. samorządowi uczniowskiemu i radzie szkoły. W kolejnej części artykułu przedstawiona została procedura badań własnych. Natomiast w części zasadniczej zaprezentowano wyniki badań własnych dotyczących tego, jak licealiści rozumieli demokratyzację edukacji w swoich szkołach, w tym szczególnym czasie trwającej pandemii COVID-19 (w trakcie nauki zdalnej i bezpośrednich kontaktów w szkole). Tekst zakończyły wnioski z badań własnych oraz rekomendacje pedagogiczne dla dyrektorów liceów, nauczycieli i pedagogów szkolnych oraz licealistów.Pozycja Konkurs Sienkiewiczowski 2016 – refleksje po sukcesie(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Czarnik, Mirosław; Froń, AgataThe articles deals with the methods of working with a talented student during preparations for contests and competitions. This is not a guide explaining, step by step, the methodology of preparations for contests and competitions. The author concentrates on reflections based upon experience and emphasizes the importance of correlation between a student and a teacher, and a student and a school. The article also includes Agata Froń’s essay awarded in Konkurs Sienkiewiczowski in 2016. Agata Froń is a student of Liceum Ogólnokształcące w Strzyżowie.Pozycja Polytechnic Education and Its Possible Use at Non-Technical Secondary School(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Klement, MilanTechnological and polytechnic education in the field of computer aided design (drafting) in 2D and 3D at non-technical secondary schools represents a new and relatively unexplored area. It is therefore necessary to deal with questions concerning the necessity of such training, and its potential influence and/or impact on students` further development. The answers were sought via an investigative research, the outcomes of which are presented by the submitted paper.Pozycja Secondary School Students’ Environmental Concerns: a Case Study from Slovenia(Uniwersytet Rzeszowski: Południowo-Wschodni Oddział Polskiego Towarzystwa Inżynierii Ekologicznej z siedzibą w Rzeszowie, 2016) Torkar, GregorStudents’ environmental concerns were investigated using a questionnaire with 12 items. The study sample comprised 410 first and second year students of general upper secondary school from NW Slovenia. Results provide evidence that students’ concerns for the consequences of environmental damage formed three correlated factors organized around self and family, all people, and the biosphere. The highest was students’ environmental concern for the biosphere, followed by concern for self and family, and concern for all the people. Gender differences were significant in concerns for all people and for the biosphere; female students were more concerned than male students. Age differences were significant in concerns for the biosphere in favour of older students. Since humanity is facing challenges in balancing our demands and ecological limitations, the results of this study could be beneficial for further development of environmental education.Pozycja Wyobraźnia turystyczna a obraz miasta w Zbrodni i karze Fiodora Dostojewskiego na lekcji języka polskiego w szkole ponadpodstawowej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-12) Wawer, KarolinaCelem artykułu jest zestawienie nowoczesnego imaginarium podróżniczego z obrazem Petersburga z kart Zbrodni i kary. Wiedza o sposobach podróżowania i wyobrażania sobie atrakcji turystycznych, uwzględnienie współczesnych teorii dotyczących podróży w celu interpretacji świata powieści, pozwoli na żywy i pogłębiony kontakt z lekturą, zgodnie z zasadami nowoczesnej dydaktyki. W artykule zebrano propozycje dydaktyczne dotyczące omówienia powieści Fiodora Dostojewskiego, wnioski płynące z przeprowadzonej lekcji oraz fragmenty prac uczniowskich.