Przeglądanie według Temat "second language acquisition"
Aktualnie wyświetlane 1 - 3 z 3
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Exploring the relationship between willingness to communicate and cultural capital in a language learning context - a qualitative investigation(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-12) Trinder, MagdalenaThe qualitative study is intended to determine if there is a potential relationship between willingness to communicate and cultural capital in young learners of English and whether it may be possible to assess levels of cultural capital and cultural participation in a quantitative fashion, which would then open the way for a broader range of studies that would allow for regressive analysis of the relationship between cultural capital and a broad range of individual differences to determine the extent to which this may be a key factor in language acquisition and learning. The qualitative investigation was conducted on five participants who were willing to give interviews during a language camp in the UK in the summer of 2022. All five of the participants scored highly on a WTC assessment scale and also showed confidence in communicating in a non-classroom environment. The tentative findings of the study would appear to indicate that there is a firm basis for further research on a quantitative scale in order to validate the basic hypothesis.Pozycja Extraordinary motivation or high sense of efficacy? The role of self-efficacy in the Directed Motivational Currents theory(Uniwersytet Rzeszowski, 2020-07-27) Pietluch, Arkadiusz RafałNadrzędną motywacją tego badania było zgłębienie roli poczucia własnej skuteczności, uważanego za jeden z najważniejszych czynników determinujących sukces w przyswajaniu języka obcego (Ehrman 2008), w nowatorskim spojrzeniu na motywację, jakie stanowi teoria Ukierunkowanych Nurtów Motywacyjnych (Dörnyei 2013). W pewnym uproszczeniu można określić następujące dwa główne obszary badania: 1. Istnieje bliska zależność między wysoką wartością siły sprawczej a częstotliwością występowania Ukierunkowanych Nurtów Motywacyjnych. 2. Dzięki połączeniu elementów UNM oraz technik budowania poczucia własnej skuteczności, możliwe jest wzbudzenie silnie ukierunkowanej motywacji w klasie językowej. W początkowej, ilościowej fazie badania, analizie poddanych zostało 420 dorosłych użytkowników języka angielskiego jako obcego, pośród których zidentyfikowano 78 przypadków silnie ukierunkowanej motywacji. W badaniu zastosowano sekwencyjne wyjaśniające podejście mieszane. Badania ilościowe zostały uzupełnione poprzez zastosowanie protokołu wywiadu, którego nadrzędnym celem było uzyskanie bardziej szczegółowych wyjaśnień wyników otrzymanych w fazie ilościowej. Dane, które zostały uzyskane w procesie analizy ilościowej i jakościowej, zostały następnie wykorzystane do utworzenia eksperymentalnej struktury przyczyniającej się do wzbudzania UNM, z docelowym zastosowaniem w dziedzinie akwizycji języka obcego.Pozycja Musical Intelligence and its impact on English pronunciation skills in the process of second language acquisition(Uniwersytet Rzeszowskiego, 2018-02-14) Kusz, EwaGłównym celem niniejszej rozprawy doktorskiej jest przede wszystkim zbadanie stosowności założenia, które mówi o tym, iż wysoki czynnik inteligencji muzycznej ma wpływ na zdolności przyswajania wymowy języka drugiego/obcego w procesie jego uczenia się. Stąd, przedmiotem rozprawy jest wnikliwa analiza badań, które wykazały istnienie (lub brak) współzależności między inteligencją muzyczną a poziomem przyswajania wymowy języka obcego. Autorka rozprawy dokonuje podejmuje również próbę własnej propozycji badań, mających na celu potwierdzenie lub odrzucenie wyżej wspomnianej hipotezy. Praca składa się z pięciu części. W rozdziale pierwszym dokonana została analiza porównawcza różnych definicji inteligencji, które powstawały już w czasach starożytnych aż po wiek XX. Głównym założeniem tej części pracy jest ukazanie fenomenu, jakim jest inteligencja ludzka, a także tego, jak była ona postrzegana w różnych okresach rozwoju ludzkości, jak i w odmiennych częściach świata. Omówione zostały tu również współczesne teorie ludzkiego intelektu. Rozdział pierwszy jest jednocześnie zapowiedzią kolejnej części rozprawy, która skupia się na teorii inteligencji wielorakich Howarda Gardnera. Oprócz szczegółowego opisu wyżej wspomnianej teorii, autorka stara się przedstawić argumenty świadczące o słuszności założeń Gardnera. Nie pozostaje jednak bezkrytyczna i zwraca również uwagę na wady wymieniane przez współczesnych psychologów. Omówione zostają również poszczególne typy inteligencji, jednak głównym celem tej części pracy jest staranna prezentacja fenomenu inteligencji muzycznej, a zwłaszcza jej założeń, możliwości rozpoznania, jak i rozwoju. Stąd założenie, iż ten typ ludzkiego intelektu koresponduje z dobrze rozwiniętym analizatorem słuchowym i pamięcią muzyczną, która jednocześnie może przekładać się na proces zapamiętywania (lub raczej odtwarzania) fonemów istniejących w systemie fonologicznym danego języka obcego. W rozdziale tym podjęta też została próba omówienia testów pomiaru inteligencji muzycznej (nazwanej również przez innych badaczy zdolnością muzyczną, talentem muzycznym lub muzykalnością). W oparciu o literaturę przedmiotu wybrane zostały trzy najpopularniejsze i najczęściej wykorzystywane testy: Seashore’a, Gordona i Winga. Ostatni podrozdział traktuje o wykorzystywaniu inteligencji muzycznej w procesie uczenia się języka obcego/drugiego. Kolejny rozdział pracy poświęcony został dokładnemu opisowi stanu badań nad podejmowanym w rozprawie doktorskiej problemem. Jednocześnie, odnosząc się do metod badawczych, autorka przedstawia sposób przeprowadzenia własnych badań, które składają się z trzech części. Pierwsza z nich wykorzystuje wydany po raz pierwszy w 1948 roku „Test Inteligencji Muzycznej Winga”, który jest jednym z testów psychologicznych stosowanych do badania psychicznego podłoża aktywności muzycznej człowieka. W związku z tym, że w badaniach brały udział osoby bez doświadczenia muzycznego (respondenci z wykształceniem muzycznym nie brani byli pod uwagę w dalszej części badań), wykorzystano trzy zadania (z możliwych siedmiu) z testu inteligencji muzycznej Winga. Idąc za opisem przedstawionym przez Winga, trzy pierwsze zadania badają podstawowe zdolności muzyczne (słuch analityczny, słuch wysokościowy oraz pamięć melodyczną). Są zatem odpowiednie dla osób nie posiadających wykształcenia muzycznego. Co więcej, mając na uwadze dość odległy rok powstania, autorka posłużyła się unowocześnioną wersją testu, wydaną w 2014 roku przez naukowców z Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie (opiekę nad badaniami i standaryzacją testu uwzględniającą polskie realia sprawowała dr hab. Barbara Kamińska). Dzięki temu w rozprawie doktorskiej użyte zostały narzędzia badawcze w nowoczesnej postaci, z uwzględnieniem współczesnej standaryzacji, która oparta jest o badania na polskich studentach. Warto też wspomnieć, iż polska adaptacja testu inteligencji muzycznej Winga skupiła się na określeniu trudności i mocy dyskryminacyjnej pozycji testowych oraz rzetelności i trafności testu. Na ich podstawie obliczono normy centylowe i stenowe. W niniejszej rozprawie przyjęto tę drugą skalę, opartą na odchyleniu standardowym i posiadającą 10 jednostek. Wypowiedzi studentów zostały również wykorzystane do automatycznego pomiaru takich prozodycznych cech mowy jak tempo, rytm, wysokość głosu czy intonacja. Stąd, przy użyciu programu Praat dokonano analizy zmian częstotliwości F0, prędkości wypowiedzeń, średniej długości wypowiadanych sylab oraz czas trwania pauz. Taki rodzaj pomiaru pozwoli wskazać na te cechy mowy, które mogą przyczynić się do doskonalenia wymowy języka obcego w procesie jego nauki. Autorka dokonuje również szczegółowego opisu badanej grupy respondentów, jakimi są studenci filologii angielskiej studiujący na Uniwersytecie Rzeszowskim. Jednocześnie podane zostały odpowiednie argumenty, świadczące o słuszności użycia narzędzi badawczych. Wymieniony powyżej opis badań ma swą praktyczną realizację w rozdziale czwartym, gdzie dokonana została analiza wyników, ich zestawienie i ukazanie zależności między poziomem inteligencji muzycznej a wynikami testu wymowy ocenianego przez rodzimych użytkowników języka angielskiego, jak i wyników testu wymowy przeanalizowanego dzięki programowi Praat. Rozdział piąty jest podsumowaniem opisanych i zinterpretowanych w części czwartej badań. Autor dysertacji weryfikuje słuszność przyjętych założeń i dokonuje ich analizy na podstawie otrzymanych wyników.