Przeglądanie według Temat "rysunek"
Aktualnie wyświetlane 1 - 8 z 8
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Asceza utraty – asceza nadziei. O rysunkach Zbigniewa Herberta(Wydział Sztuki UR, 2018-12) Makiel-Hędrzak, MarlenaZbigniew Herbert’s oeuvre, apart from literature, includes a number of sketchbooks, in which the poet-traveler noted down important aspects of places and works of art. What fascinated him the most was drawing, in which Herbert used characteristic, synthetic form. The fascination with letters, their forms, and further – inscriptions, is manifested here in examining the line as the most direct notation. That sphere of the poet’s work was an open dialogue with the themes of poems, completing them as it were. Both in poetry and in visual arts Herbert was interested above all in the correspondence of thoughts, in a dialogue without time limits, as thoughts and feelings are not hermetic; one cannot close them in temporal forms, they are usually dialogical. The drawings use the line which simultaneously names, synthesizes, experiences emotions, asks questions, contemplates, playing the role of a sui generis ekphrasis of nature and things.Pozycja Graficzny zapis graniastosłupa obserwowanego przez dzieci w wieku 6–9 lat(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Piwowarska, EwaPostrzeganie wzrokowe umożliwia człowiekowi podejmowanie codziennych działań, w tym aktywności polegających na odtwarzaniu za pomocą języka plastyki obserwowanych przedmiotów. Celem prowadzonych badań odnoszących się do umiejętności graficznego zapisu graniastosłupa foremnego trójkątnego stało się ustalenie przebiegu rozwoju rysunkowych obrazowań tejże bryły znajdującej się w polu widzenia obserwatora. Obrana metoda analizy dokumentów, jakimi stały się rysunki dzieci w wieku 6–9 lat, pozwoliła wskazać charakterystyczne cechy tworzonych graficznych zapisów. Problemem zasadniczym stało się pytanie o przebieg zachodzących w poszczególnych grupach wiekowych badanych dzieci zmian w rysunkowych obrazach obserwowanego graniastosłupa. Istotne było ustalenie rysunkowych jego modeli oraz przebiegu zmian odnoszących się do stosowanej kolorystyki i występujących perspektyw (ujęcia płaskie, przestrzenne, perspektywa topograficzna).Pozycja Łzy dla Adamowicza – grafika cyfrowa / Osten Biennial of Drawing 2020 w The National Gallery of N. Macedonia Chifte Hammam w Macedonii Północnej(2020) Sankowski, JarosławŁzy dla Adamowicza – grafika cyfrowa - upublicznienie, Kampus - druk rysunek , Reżim 2 - druk rysunek na Osten Biennial of Drawing 2020 w The National Gallery of N. Macedonia Chifte Hammam w Macedonii PółnocnejPozycja Planszówka, Skałki, Dwie szkoły, 3 prace rysunkowe z cyklu Planszówki/ upublicznienie 7. Międzynarodowy Konkurs Na Rysunek im. Andriollego 2021, Galeria Nałęczowskiego Ośrodka Kultury, Nałęczów(2021-11) Sankowski, JarosławRysunek - Planszówka, Skałki, Dwie szkoły 2021 z cyklu z cyklu Planszówki, gwasz, pisak, papier, 70 x 50 cm upublicznienie: 7. MIĘDZYNARODOWY KONKURS NA RYSUNEK im. ANDRIOLLEGO 2021, wystawa pokonkursowa, Galeria Nałęczowskiego Ośrodka Kultury, NałęczówPozycja Rejestr II/VI Międzynarodowy Konkurs na rysunek im. A.E. Andriollego 2018, Nałęczów(2018-04-10) Sankowska, DorotaRejestr II/VI Międzynarodowy Konkurs na rysunek im. A.E. Andriollego 2018, NałęczówPozycja Tempus passionis według Stanisława Kulona(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015-12) Rogozińska, RenataTekst jest omówieniem kilkunastu rzeźb oraz rysunków Stanisława Kulona o tematyce martyrologicznej. W pierwszej kolejności poddano analizie rysunki obrazujące rzeź Polaków na Wołyniu (2010), cykl autobiograficznych płaskorzeźb Świadectwo 1939–1946, ilustrujących katorgę zesłańców polskich na Uralu (2013), oraz 28 płaskorzeźb Droga krzyżowa (1991), w których losy Polaków w łagrach sowieckich zostały w splecione z męką i śmiercią krzyżową Jezusa Chrystusa. Poczucie moralnego posłannictwa, wykluczające wieloznaczność i wzbraniające się przed zakusami wyobraźni, doprowadziło Kulona do bezprecedensowego przedstawienia faktów, ujawnienia, że tak-oto-było. W miejsce skrótu, symbolu, obrazowania aluzyjnego, częstego we wcześniejszych okresach twórczości rzeźbiarza, pojawia się narracja quasi-dokumentalna, mająca na celu ujawnienie realnego wymiaru zbrodni. Twórca nie szczędzi więc drastycznych szczegółów, ukazując tortury, jakim poddawano ofiary i ich katorżniczą pracę „na nieludzkiej ziemi”. Treści martyrologiczne obecne są również w wielu innych dziełach Kulona, zarówno religijnych, jak i świeckich. Znaleźć w nich można liczne odniesienia do sytuacji Polaków pod okupacją sowiecką i w czasie stanu wojennego 1981–1983. Tragiczna wizja ludzkiego losu nie jest w nich jednak pozbawiona „wyższego adresu”. Przeciwnie, często dochodzi do głosu nadprzyrodzony status istnienia człowieka i ujawnia się perspektywa eschatologiczna, silnie wyeksponowana w rzeźbach o tematyce pasyjnej. Niezależnie jednak od podejmowanych tematów i sposobów ich artykulacji plastycznej cały dorobek Kulona to w istocie dzieło człowieka uwikłanego w traumatyczną przeszłość, naznaczonego stygmatem doświadczonego ludobójstwa i zniewolenia przez reżim komunistyczny.Pozycja Trudne krzyżówki II, praca rysunkowa/ 6. Międzynarodowy Konkurs Na Rysunek im. Andriollego 2018, Galeria Nałęczowskiego Ośrodka Kultury, Nałęczów(2018) Sankowski, JarosławRysunek - Trudne krzyżówki-2, 2018, ołówek, pisak, papier, 70 x 50 cm upubliczniony: 6. MIĘDZYNARODOWY KONKURS NA RYSUNEK IM. ANDRIOLLEGO 2018, wystawa pokonkursowa, Galeria Nałęczowskiego Ośrodka Kultury, Nałęczów,Pozycja ZakaMarki - wystawa indywidualna malarstwa i rysunku(2019-10-24) Pokrywka, MarekZakaMarki wyobraźni – wystawa indywidualna, wystawa malarstwa i rysunku/ Muzeum Etnograficzne im. Franciszka Kotuli w Rzeszowie. Odział Muzeum Regionalnego, Rzeszów Wernisaż: 24.10.2019 r., Wystawy: 24.10-8.12.2019 r. Na wystawie pokazano 23 prace olejne oraz 24 rysunki. Aranżacja ekspozycji jak i elementy z których była budowana miały za zadanie wprowadzić widza w proces, jaki towarzyszy w powstawaniu prac, jednakowo tych rysunkowych i tych malarskich. Porządek chronologiczny obejmował szkice koncepcyjne, studia i notatki do przyszłych obrazów, ukazywał ewolucyjny sposób i stopniowe przechodzenie w pełne realizacje i tworzenie prac skończonych. Pokazanie fragmentu procesu powstawania obrazu pozwoliło odbiorcy prześledzić drogę od inicjującej idei do skończonego dzieła.