Przeglądanie według Temat "religiousness"
Aktualnie wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Ewolucja postaw młodzieży w Polsce wobec religii i Kościoła katolickiego w XXI wieku w kontekście zmian religijności społeczeństwa polskiego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2025-03) Tasak, AgataEwolucja religijności społeczeństwa polskiego jest ważną kwestią w analizach funkcjonowania życia społeczno-politycznego. Pogłębiające się procesy sekularyzacji życia publicznego, dezinstytucjonalizacji wiary, selektywności w przestrzeganiu wskazań Kościoła katolickiego, obserwowane od wielu lat na świecie, są również bardziej widoczne w społeczeństwie polskim, przebiegają jednak z odmienną dynamiką w różnych obszarach życia wspólnotowego. Osłabieniu ulega również poziom zaufania do Kościoła instytucjonalnego. W świetle wyników badań odnoszących się do postaw młodzieży można stwierdzić, że wskazane procesy mają charakter znacząco głębszy oraz bardziej dynamiczny – w niektórych obszarach religijności bardzo intensywny. W najbliższym czasie trudno się spodziewać gwałtownego odwrócenia tych tendencji, w dużym zakresie uzależnione jest to od możliwości odzyskania lub wzmocnienia poziomu zaufania przez Kościół katolicki.Pozycja Przejawy sarmackiej religijności w relacjach cudzoziemców odwiedzających Rzeczpospolitą w XVIII wieku(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014) Piotrowiak, DariuszThe main purpouse of this article is to elaborate how the foreigners who visited Poland during the 18th century described the religious life of the Polish nobility. The author analyses travel journals written by Johann Joseph Kausch, Johann Erich Biester, Jacques-Henri Bernardin de Saint-Pierre, William Coxe, Nathaniel William Wraxall, Joseph Marshall and James Harris. It is shown that the foreigners accused Polish nobles of bigotry and superficial religiousness. Moreover, they criticised the theatralisation of the Christian liturgy in Poland, although after the Council of Trident it was a common phenomenon in Europe. It is also proven that the foreigners demonstrated their indifferent attitude towards the idea of Poland as "antemurale christianitatis" and blamed the members of the Bar Confederation for cruelty and religious fanaticism. In conclusion, it is said that the foreigners created a false, simplified description of Sarmatian religiousness. The main reason of that was their general lack of understanding of Polish culture and mentality.