Przeglądanie według Temat "regional policy"
Aktualnie wyświetlane 1 - 8 z 8
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Formalno-organizacyjne uwarunkowania polityki młodzieżowej na poziomie europejskim, krajowym i regionalnym(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Kołomycew, AnnaThis article presents the formal and organizational basis for the implementation of youth policy at the European, national and regional level. The author made an attempt to verify to what extent the existing mechanisms inherent in the model of youth policy in the broad sense, understood as a system of cross-sectoral and multi-stakeholder activities for young people, are treated subjectively, not only as beneficiaries of the initiatives taken by the public authorities. In the first part of the submitted paper, the author focused on the construction of a European system of youth policy, outlining the solutions adopted by various European institutions in recent years. In the second part, the Polish solutions for youth policy were presented. The last part of the given article concerns the formal and institutional arrangements for young people adopted on the regional level in Poland. The present paper is based on an analysis of legislation and strategic documents, desk research and internet sources. In the last part of this work, the author has used the comparative method.Pozycja Klastry jako stymulatory rozwoju regionalnego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Tuziak, ArkadiuszCelem artykułu jest ukazanie roli klastrów w rozwoju regionu. Odwołując się do literatury przedmiotu analizie poddano trzy aspekty problematyki regionalnego wymiaru prorozwojowych funkcji klastrów. W pierwszej części artykułu scharakteryzowano czynniki i mechanizmy powstawania klastrów. Skupiono się zarówno na endo-, jak i egzogenicznych czynnikach warunkujących ten proces, akcentując zarazem ich wzajemne przenikanie się i uzupełnianie prowadzące do powstania zintegrowanej kooperacyjno-konkurencyjnej struktury klastrowej na poziomie regionu. W drugiej części przedstawiono warunki sprawnego funkcjonowania klastrów, podkreślając decydujące znaczenie relacji między głównymi regionalnymi aktorami gospodarczego układu sieciowego, tj. sektorem prywatnym a publicznym. W trzeciej części artykułu analizie poddano prorozwojowe oddziaływanie klastrów na poziomie regionalnym. Przedstawiono korzyści w zakresie zwiększania wydajności i zdolności do innowacji firm lub sektorów należących do grona, a także w zakresie generowania impulsów motywujących do tworzenia nowych form w regionie. W zakończeniu artykułu – odwołując się do klasycznego ujęcia przedsiębiorczości – ukazano stymulujący wpływ klastrów na rozwój regionu przez zwięzłą analizę ich roli w realizacji funkcji regionalnej przedsiębiorczości. W wymiarze praktycznych implikacji przeprowadzonych charakterystyk i analiz wskazano główne kierunki i sfery działań władz publicznych odnośnie realizacji polityki regionalnej wspierającej powstawanie i rozwój klastrów.Pozycja Kondycja finansowa wybranych jednostek samorządu terytorialnego województwa małopolskiego w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Kwaśny, JakubCelem niniejszego artykułu jest określenie kondycji finansowej wybranych jednostek samorzą¬du terytorialnego województwa małopolskiego w nowej perspektywie unijnej na lata 2014–2020. Globalny kryzys miał wpływ nie tylko na światowe rynki finansowe, ale także, a może przede wszystkim na politykę i kierunki rozwoju władz lokalnych i samorządowych. Dodatkowo zmienia się podejście do realizacji celów strategicznych, które obecnie jest ukierunkowane terytorialnie i skoncentrowane na pobudzaniu endogenicznych potencjałów wzrostu gospodarczego. Na szczeblu krajowym i regionalnym opracowano już nowe plany i strategie, ich realizacja i osiąganie celów zgodnych ze strategią „Europa 2020” zależeć będzie od możliwości absorpcyjnych samorządów terytorialnych. Hipoteza weryfikowana w artykule dotyczy konieczności zmian w systemie docho¬dów jednostek samorządu terytorialnego i potrzeby dalszej decentralizacji finansów publicznych, celem pobudzania endogenicznych potencjałów wzrostu. W celu jej weryfikacji wykorzystano metodę analizy wskaźnikowej danych finansowych jednostek samorządu terytorialnego w latach 2010–2014. Przeprowadzone badania wykazały pozytywne tendencje w polityce budżetowej wy¬branych jednostek samorządu terytorialnego, nieadekwatność ich dochodów oraz niską całkowitą zdolność do rozwoju. ¬Pozycja Obniżenie zdolności do generowania dochodów własnych województw – bariera w absorpcji funduszy europejskich(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Jegorow, DorotaCelem zaprezentowanej na kartach niniejszego opracowania analizy była identyfikacja kierunku zmian w strukturze dochodów budżetów polskich województw w ujęciu ilościowo-jakościowym. Przeprowadzona analiza statystyczna pozwoliła na internalizację zależności w przedmiotowym obszarze uwzględniającej udział dochodów własnych w dochodach ogółem (poprzez zastosowanie analizy struktury, natężenia, dynamiki i zależności). Wyniki badań wskazały na systematyczne zmniejszanie się dochodów własnych w dochodach ogółem ogółu budżetów polskich województw pomimo wzrostu dochodów ogółem. Ponadto w strukturze dochodów własnych wykazano systematyczną zmianę w relacji wpływów opartych na podatkach od osób prawnych zmniejszających się na rzecz podatków od osób fizycznych. Kontekst jakościowy analizy stanowiły zmiany wynikające z finansowania działań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego przy współudziale funduszy europejskich. Przeprowadzona analiza wskazała na systematyczne uzależnianie dochodów województw od transferów zewnętrznych przy jednoczesnym spadku dochodów własnych i stopniowym zwiększaniu ich uzależnienia od podatku od osób fizycznych. To z kolei jest oznaką zmniejszającej się samodzielności finansowej. Zarysowane tendencje i relacje nie są dobrym prognostykiem przyszłości, ponieważ systematycznie zmniejsza się potencjał rozwoju endogenicznego województw. Do tego dochodzi systematyczne zadłużanie sektora finansów publicznych. Aplikowanie o środki finansowe w nowej perspektywie 2014–2020 może okazać się o wiele trudniejsze niż dotychczas, a w wielu przypadkach niemożliwe. Istnieje również realne niebezpieczeństwo utrwalenia uzależnienia bieżącej działalności województw od transferów zewnętrznych wpisanych głównie w fundusze europejskie.Pozycja Rola gminy Goraj w kształtowaniu jakości życia mieszkańców(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Głowala, NorbertW artykule dokonano przeglądu definicji kwestii jakości życia w ujęciu subiektywnym i obiektywnym oraz dokonano przeglądu inicjatyw badawczych podejmowanych w zakresie jakości życia. Strategia rozwoju została wskazana jako podstawowe narzędzie do wyznaczania kierunków działań samorządowych. W dalszej części artykułu przedstawiono podstawowe informacje o próbie badawczej i wskaźnikach charakteryzujących jakość życia w gminie Goraj. Podkreślono słabości i mocne strony oraz zdiagnozowano przyczyny zastanej sytuacji. Ponadto przeanalizowano strategiczne założenia gminy związane z poprawą jakości życia mieszkańców oraz oceniono rolę samorządu gminnego w kształtowaniu jakości życia mieszkańców. Przeprowadzone badania wykazały, że gmina Goraj nie radzi sobie dobrze w badaniach jakości życia, co częściowo wynika ze specyfiki obszaru wiejskiego. Poziom wydatków budżetu gminy na pomoc społeczną wskazuje na trudną sytuację ekonomiczną mieszkańców. Problemem są między innymi ubóstwo i jego dziedziczenie, słabo rozwinięta działalność pozarolnicza i niekorzystne tendencje demograficzne oraz wynikające z tego trudności w innych sferach.Pozycja Uwagi na marginesie lektury M. Słodowej-Hełpy „Rozwój zintegrowany. Warunki, wymiary, wyzwania”, CeDeWu.PL, Warszawa 2013(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014) Woźniak, Michał GabrielW eseju zreferowano treść książki M. Słodowej-Hełpy pt. „Rozwój zintegrowany. Warunki. Wyzwania. Wymiary” odnoszącej się do wyzwań i zagrożeń rozwojowych Polski i pożądanych kierunków polityki rozwojowej na poziomie regionalnym i lokalnym. Zawarte są tu również polemiczne refleksje autora recenzowanej książki i wskazania dla kontynuacji oryginalnych badań autorki recenzowanej monografii.Pozycja Wpływ wieloletnich ram finansowych 2021–2027 Unii Europejskiej na zarządzanie rozwojem regionalnym w Polsce(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Michalewska-Pawlak, MałgorzataThe purpose of this paper is to analyze the impact of the European Union’s multiannual financial framework 2021–2027 on regional governance in Poland. The article is based on results of the research in the area of multilevel governance of the EU in the context of regional development. In particular, it aims to explore the influence of strategic and financial arrangements which might determine the processes of regional governance in Poland. The paper shows the key proposals elaborated by the European Commission and their potential consequences for the Polish regions. The final section of the paper describes how a new mechanism in the area of the rule of law as part of the conditionality rule can limit the access to the European Structural and Investment Funds for Polish regions. The paper has been elaborated using the following two methods: 1) institutional analysis of the key EU law regulations in the area of multiannual financial framework and regional policy; 2) case study. The article also implements up-to-date scholarly findings included in available scientific literature. The added value of the article is that the subject in question is yet to be discussed extensively by researchers.Pozycja Zadania instytucji zarządzających w procesie wdrażania regionalnych programów operacyjnych w regionach Polski Wschodniej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014) Grzebyk, Bogumiła; Walenia, AlinaGłównym celem opracowania jest ocena działań podejmowanych przez samorządy województw pełniących funkcje instytucji zarządzających zaangażowanych w proces wdrażania regionalnych programów operacyjnych finansowanych ze środków UE w województwach Polski Wschodniej, jak również ocena sprawności działania instytucji zaangażowanych w proces zarządzania środkami UE wdrażanych w formie regionalnych programów operacyjnych. Analiza zebranego materiału empirycznego wykazała, że podstawowe znaczenie w procesie realizacji polityki regionalnej i jej efektywności ma nie tylko struktura regionalnego systemu instytucjonalnego, ale również jego potencjał kadrowy i umiejętności organizacyjne. W latach 2007–2013 odnotowano systematyczny wzrost zatrudnienia w urzędach marszałkowskich; najwyższy w województwie podkarpackim, a najniższy w województwie lubelskim. W kwestii procedur aplikacyjnych w badanych regionach odnotowano porównywalne wskaźniki, co wskazuje na sprawność administracji publicznej w odniesieniu do zadań związanych z przeprowadzanymi ocenami projektów. Zmian natomiast wymagają formy prowadzenia informacji i promocji wdrażanych programów operacyjnych przez instytucje zarządzające, co potwierdziły badania ankietowe.