Przeglądanie według Temat "realizm"
Aktualnie wyświetlane 1 - 10 z 10
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Die Entzauberung des Westens in Julia Francks Roman „Lagerfeuer“(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Jaśkiewicz, GrzegorzThis text is devoted to the phenomenon of realism in postwar German novel on the example of the younger generation author Julia Franck (Born 1970). The tradition of realistic writing in German literature reaches the first half of the 19th century when mainly Georg Büchner postulated and realized realistic art. Consecutive authors, the great realists of the 19th century like Theodor Fontane saw in realism not only the reflection of reality in literature but embellishing it. After World War II great German writers like Böll, Andersch, Koeppen or Walser recalled Western Germany with its society in their realistic novels. Their characteristic feature was objectively marked narration. And Franck’s novel is this way as well. Told from the perspective of four people it shows what was „talked about”. Repatriation or escape to the West did not mean entering paradise. Runaways still experience humiliation, have to deal with the environment and themselves. The esthetic category is ugliness. And from this perspective the lives of heroes/narrators are analyzed.Pozycja Emma Bovary – (nie)odwzajemniona namiętność. Z obyczajów czytania literatury powszechnej w liceum(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-12) Grzegórzek, MirosławTekst dotyczy niewykorzystanego potencjału klasyki literatury powszechnej (ściślej, prozy realistycznej i naturalistycznej) w szkole średniej. Punktem wyjścia do refleksji zogniskowanej na powieści Flauberta jest jej tytułowa postać, budząca sympatię, pożądanie, obojętność, niesmak, obrzydzenie, oraz eseistyka skandalistów: Mario Vargasa Llosy i Vladimira Nabokova. Innym pretekstem do przemyśleń na temat możliwych wymiarów obecności i sposobów czytania Emmy Bovary na lekcjach literatury są zapisy „nowej” Podstawy programowej, a także wybrane podręczniki do szkół ponadpodstawowych wraz z wpisanymi w nie propozycjami metodycznymi oraz dostępna obudowa dydaktyczna związana z Panią Bovary. Całości dopełniają głosy literaturoznawców, biografów i tłumaczy (m.in. M. Żurowskiego, P. Śniedziewskiego, M. Bieńczyka, K. Szczuki, R. Lis, R. Engelkinga, F. Browna, J. Rousseta, J. Ranciere’a), czytelników znanych i krytyków (m.in. A. Sygietyńskiego, J. Parandowskiego, A. Bobkowskiego), samego autora (m.in. fragment listów do Luizy Colet) oraz wypowiedzi odbiorców nieprofesjonalnych (uczniów). Na przecięciu spojrzeń – głosów – odczytań przywołanych osób i postaci literackiej ujętych intertekstualnie pojawi się – być może – Inne, eksponujące solidarność ludzkich doświadczeń, spojrzenie na jedną z najważniejszych powieści w historii literatury: pomiędzy powieścią, biografistyką a życiem.Pozycja Interpretacja projekcyjna. Prusowska lektura "Zdań i uwag" Adama Mickiewicza(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014) Ławski, JarosławThe article focuses on the interpretation of selected aphorisms of the Romantic poet Adam Mickiewicz (1798–1855) made by Bolesław Prus (1847–1912), a prose writer and representative of realism in Polish post-Romantic literature. Prus interpreted religious, sometimes almost mystical, aphorisms as commendation of hard work, activism, and as a manifesto of practical ethics. Inspired by the mystical thoughts of Angelus Silesius, Jacob Boehme and Saint-Martin, Mickiewicz’s aphorisms are perceived as exceptionally ambiguous. Prus, however, projected his own literary and philosophical mindset onto the micro-texts of the Romantic poet, and as a consequence oversimplified their meaning. What he did is here called a projecting interpretation.Pozycja Mikrotyki – migawki codzienności. Realizm i refleksyjność opowiadań Pawła Sołtysa (zarys tematyki)(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-12) Paszek-Grześkiewicz, KarolinaCelem artykułu jest zaprezentowanie wartości artystycznych i poznawczych Mikrotyków, a także określenie charakteru definiujących codzienność przestrzeni – przeszłości i teraźniejszości. Spiętrzenie wspomnień, do których autor wraca w swoich mikroobrazach, stwarza metafizyczną płaszczyznę do przeżywania i doświadczania na nowo tego, co dawno pokryło się patyną. Niekonwencjonalność formy, bazująca na dysharmonii warstw tematycznej i językowej, implikuje potrzebę odpowiedzenia na pytania dotyczące konceptualnego i interpretacyjnego znaczenia tego zabiegu. Jako współczesny reprezentant polskiej prozy Paweł Sołtys proponuje refleksyjną odmianę realizmu, skonstruowaną, podobnie jak codzienność, na bazie wielu sprzeczności i „nieuzgodnień”. Choć skupione wokół mikrobiografii i mikrozdarzeń opowieści Sołtysa należą do utworów otwartych, ich potencjał refleksyjno-interpretacyjny nie zanika wraz z zakończeniem lektury.Pozycja Nowa słowacka praca o Iwanie Turgieniewie(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Prus, KazimierzThe review of "Umelecke zobrazenie ĉloveka v romanovom svete I. S. Turgeneva" (Banska Bystrica 2011) by Anton Repoň, a Slovak specialist in Russian studies, deals with the poetics of Turgenev’s novel. The author concentrates on the depiction of characters. To this end, he proposes his own typology of characters, provides a number of penetrating remarks on the specific traits of Turgenev’s realism and tracks the aesthetic reception of his oeuvre by Russian symbolists. There is no denying of author’s diligence, and his contribution to the research into the legacy of the greatest romantic among the Russian realists should be appreciated.Pozycja Od Lenina do Jana Pawła II. Stan badań nad twórczością Mariana Koniecznego oraz kilka uwag o rzeźbach religijnych jego autorstwa(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2010-12) Lameński, LechosławMarian Konieczny (ur. 1930) to postać szalenie kontrowersyjna w dziejach monumentalnej rzeźby polskiej 2 poł. XX wieku. Uczeń Ksawerego Dunikowskiego, a zarazem absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Leningradzie, w swoim czasie członek PZPR, rektor ASP w Krakowie oraz poseł na Sejm PRL, mimo że jest autorem kilkudziesięciu pomników, nigdy nie cieszył się uznaniem i zainteresowaniem ze strony krytyków i historyków sztuki. Badacze piszący o polskiej rzeźbie pomnikowej pomijali jego osobę znaczącym milczeniem, nie mogąc wybaczyć mu, że był autorem zarówno Pomnika Bohaterów Warszawy w Warszawie (1964), już nieistniejącego Pomnika Lenina w Nowej Hucie (1973), Pomnika Walk Rewolucyjnych na Rzeszowszczyźnie w Rzeszowie (1973) czy Pomnika Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie (1981). Jakby na przekór wszystkim swoim przeciwnikom, ten niezwykle pracowity, wyjątkowo zdolny i wszechstronny rzeźbiarz, najchętniej wypowiadający się w konwencji realistycznej, po burzliwych przemianach politycznych roku 1989 nie tylko nie zniknął z polskiego życia artystycznego, ale nadal wygrywa konkursy i otrzymuje zlecenia na nowe pomniki, w tym także na prace o charakterze religijnym. Jego dziełem jest m.in. monumentalne Epitafium Królewskie w Archikatedrze Poznańskiej (1995) czy Pomnik Jana Pawła II przed bazyliką w Licheniu (1999). Obiektywne przybliżenie biografii i dorobku Mariana Koniecznego i twórców jego pokroju są niezbędne dla nakreślenia pełnego obrazu polskiej rzeźby monumentalnej XX i początku XXI wieku.Pozycja Początki szkoły lwowsko-warszawskiej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Jedynak, AnnaArtykuł przedstawia galicyjski etap szkoły lwowsko-warszawskiej, przypadający na lata 1895–1918. Eksponuje postać jej twórcy, Kazimierza Twardowskiego, jego działalność naukową, dydaktyczną i organizacyjną. Omawia również przypadający na okres galicyjski dorobek innych przedstawicieli szkoły (J. Łukasiewicza, S. Leśniewskiego, W. Witwickiego, T. Kotarbińskiego, Z. Zawirskiego, S. Baleya, M. Borowskiego, W. Tatarkiewicza, K. Ajdukiewicza, T. Czeżowskiego). Szkołę charakteryzowały: racjonalizm, scjentyzm, realizm, antypsychologizm, intencjonalność świadomości, klasyczna koncepcja prawdy, obiektywizm i absolutyzm w teorii poznania i aksjologii oraz szczególne zainteresowanie dyscyplinami poznawczymi (logiką, semiotyką, metodologią, psychologią).Pozycja Prawo do „bycia sobą” w mediach społecznościowych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-12) Garwol, KatarzynaArtykuł stanowi próbę analizy zjawiska, jakim jest retusz zdjęć i filmów w internecie, zwłaszcza w mediach społecznościowych, oraz rodzącej się mody na pokazywanie swojego wizerunku w sposób prawdziwy, bez używania filtrów i wystudiowanych póz. Po części teoretycznej zostały zaprezentowane badania własne autorki pokazujące opinie respondentów na temat omawianego zagadnienia. Problem nagminnego używania filtrów zmieniających rysy twarzy oraz przesłodzonego pokazywania swojego życia przez influencerów jest niezwykle istotny z punktu widzenia kondycji psychicznej ludzi młodych oglądających tego typu obrazki.Pozycja Realizm radykalny Luciana Freuda(Wydział Sztuki UR, 2018-12) Boruta, TadeuszThe article explores the painting of Lucian Freud. The author observes that Freud’s painting is very academic. It is not academicism understood as a trend in art. hedged with rules, hierarchy of themes, the ideal of neo-classical form and the idea of beauty. Indeed, Freud’s painting can be said to be diametrically opposed to any classicizing styles. The author believes the academicism of the artist’s attitude might stem from his style of work taken from the tradition of nineteenth-century art schools. It is reflected in his careful examining of reality. Artistic development is based on hard work, watching nature and studying Old Masters. Lucian Freud is not an avant-garde artist. After his initial fascination with surrealism he avoided any artistic fashions of the past half-century. He does not attempt to change or improve the world with his paintings. He does not fight anyone, nor does he try to engage art in the “correct” social and political ideas. He assumed the stance of a portrait painter, seeing himself as a mere observer. With time, Lucian Freud’s painting would become thicker, more texture-oriented, particularly thickening the paint on the faces and genitals. The bodies, which are again clothed in a thick “painting skin”, are often shown in bold, suggestive poses, often intimate, almost always with a strong expression of existential tension. Presenting nudity in an increasingly bold way, he by no means seeks to shock the viewer with eroticism. The resulting tension stems from the proximity which the artist admits the viewer to through his work, and from the fact the relation is unprotected. Freud’s late work is radical realism, with no meaningful poses, telling gestures, symbolism or lyricism; there is only the painted object, usually a nude figure, and the space of the studio.Pozycja Spór polityczny między PiS i PO wokół modelu integracji europejskiej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Sanecka-Tyczyńska, JoannaSpór o model integracji europejskiej oraz wokół pojawiających się raz po raz propozycji reform i zmian Unii Europejskiej stały się jedną z głównych osi konfliktu w polskiej polityce. Celem artykułu jest analiza poglądów politycznych dwóch głównych podmiotów tego sporu – Prawa i Sprawiedliwości (nurt konserwatywny) oraz Platformy Obywatelskiej RP (nurt liberalny). Przedstawiciele obu nurtów ideowych, mimo znacznych różnic aksjologicznych, opowiadali się za integracją europejską. O ile PiS prezentowało postawę eurorealistyczną, o tyle poglądy polityków PO można określić mianem euroentuzjastycznych. Do ostrych sporów dochodziło wtedy, kiedy trzeba było doprecyzować zakres i zasięg integracji europejskiej oraz model UE, co de facto sprowadzało się do debaty wokół roli i znaczenia państwa narodowego w stosunkach międzynarodowych. W pracy szczególnie eksponowana jest teoretyczna warstwa myśli politycznej, gdyż akceptacja realistycznego lub liberalnego paradygmatu stosunków międzynarodowych przez badane partie była równoznaczna z poparciem dla określonego modelu Unii Europejskiej. Kluczowe wydawało się również zbadanie przydatności oraz wagi takich wartości politycznych, jak państwo i jego suwerenność, tożsamość zbiorowa czy bezpieczeństwo, a także ich związku z pożądaną wizją UE.