Przeglądanie według Temat "qualitative research"
Aktualnie wyświetlane 1 - 4 z 4
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Czasy przełomu – „Karnawał Solidarności” i rok 1989 - w doświadczeniu cudzoziemców mieszkających w Polsce. Wyniki badania jakościowego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Wójcikowska, KatarzynaThe article is a qualitative study of the selected aspects of the systemic transformation in Poland experienced by foreigners who lived there. Its goal is show the processes which have been the subject of discussions and debates in Poland for more than 20 years through the eyes of “the stranger”. The research consists of 19 biographical interviews. In the article I reconstruct the ways of political thinking and attitudes towards systemic changes. I pay particular attention to the factors which shaped them – both determinants rooted in the period before the migration (such as: social origin, political views etc.) and experiences from Poland. Differences in perception of the time of so-called “Carnival of Solidarity” and the transformation in 1989 and their sources will be illustrated.Pozycja Edukacyjny charakter losów ludzkich na podstawie metody biograficznej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Kuzin, MariaOd zarania dziejów ludzie odczuwali potrzebę spisywania swoich losów. Powstało wiele prac dotyczących zbiorowości ludzkiej, pojedynczych osób, określonej grupy ludzi. Ich celem było pozostawienie śladu, utrwalenie życia i działalności osób żyjących w określonym czasie i w określonej sytuacji społecznej, historycznej i kulturowej. Taki typ wspomnień nazywamy dokumentami zastanymi. Dla potrzeb badań oprócz dokumentów zastanych funkcjonuje druga kategoria, tzw. dokumenty celowo wytworzone. Analizowanie tych dokumentów jest techniką badawczą w pedagogice, a także metodą badań w socjologii, psychologii. Metoda ta, zwana biograficzną, jest badaniem jakościowym i wymaga od badającego umiejętności analitycznych, technicznych, interpretacyjnych, statystycznych i opisowych. W pedagogice przyjmuje się, że odmianą metody biograficznej jest monografia i analiza indywidualnych przypadków.Pozycja From ground zero of the pandemic – nurses’ stories via Photovoice(Publishing Office of the University of Rzeszow, 2023-03) Çetin, İbrahim; Türkben Polat, Hilal ; Burucu, Rukiye; Cantekin, IşınIntroduction and aim. With the ongoing COVID-19 pandemic, healthcare workers continue to work selflessly and intensively despite many occupational hazards. Although various studies have been carried out to evaluate the experiences of nurses who play an important role in the fight against the pandemic and the effects thereof, qualitative studies carried out using the photovoice technique are very limited. The aim of this study was to evaluate the experiences of nurses working during the COVID-19 pandemic and show the impact that COVID-19 has had on nurses’ work and daily life using creative photographic data. Material and methods. This qualitative study employed a participatory action research design, and photovoice technique was used. Research data were collected from nurses working in COVID-19 clinics of various hospitals between May and September 2021. Data analysis was performed via a phenomenological interpretation method. Results. Five themes emerged from the data: (1) burnout, (2) anxiety, (3) social isolation, (4) emphasis on professional value, and (5) the value of life. Each theme was presented with representative photographic and written narratives provided by the participants. Conclusion. The findings of this study suggest that nurses experience problems such as burnout, anxiety, and social isolation. All the participants associated these problems with the negative effects of the COVID-19 pandemic on work and daily life. On the other hand, the participants emphasized professional value and the value of life despite all the negativities and risks.Pozycja Talent ukryty nigdy nie rozkwitnie. Wybrane techniki arteterapeutyczne w pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Bobik, BogumiłaArtykuł dotyczy wykorzystania wybranych technik arteterapeutycznych w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. Wyjaśnia pojęcie i rodzaje twórczości dziecka w wieku przedszkolnym, opisuje znaczenie zajęć arteterapeutycznych w pracy przedszkola. Odwołuje się do badań jakościowych w zakresie wykorzystania zajęć muzycznych i plastycznych w terapii dziecka. Badania oparto na obserwacji postępów w zakresie umiejętności muzycznych i plastycznych dzieci sześcioletnich w toku prowadzonych zajęć arteterapeutycznych (obejmujących improwizacje ruchowe, improwizacje z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych, działalność plastyczną). Egzemplifikacją prowadzonych badań jest przedstawione studium przypadku sześcioletniej dziewczynki objętej zajęciami z zakresu arteterapii.