Logo Repozytorium UR
Zbiory i Kolekcje
Całe Repozytorium UR
  • Polski
  • English
Zaloguj się
Kliknij tutaj, aby się zarejestrować. Nie pamiętasz hasła?
  1. Strona główna
  2. Przeglądaj wg tematu

Przeglądanie według Temat "pupil"

Wpisz kilka pierwszych liter i kliknij przycisk Przeglądaj
Aktualnie wyświetlane 1 - 13 z 13
  • Wyniki na stronie
  • Opcje sortowania
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Kierunki przemian w języku uczniów
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Romanek, Beata
    Artykuł przedstawia najważniejsze zjawiska we współczesnej polszczyźnie oraz ich znaczenie dla rozwoju języka dzieci. Omawia także rolę szkoły i mediów w kształtowaniu języka mówionego i pisanego młodego pokolenia. Wskazuje negatywny wpływ mediów oraz zadania szkoły w edukacji językowej uczniów.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Kompetencje informatyczne w samoocenie nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Ordon, Urszula; Serwatko, Katarzyna
    Autorki poruszają w artykule kwestie związane z kompetencjami informatycznymi i ich samooceną dokonaną przez nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Kompetencje informatyczne tej grupy zawodowej są niezwykle istotne w kontekście oceny kształcenia i uczenia się przez całe życie. Stanowią także istotny element podtrzymywania i rozwoju jakości komunikacji w edukacji na każdym poziomie nauczania.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Kontrowersje wobec stanu flow w edukacji
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Juszczyk-Rygałło, Joanna
    W okresie, kiedy dziecko przekracza próg przedszkola i szkoły, dominujące znaczenie zaczyna mieć formalna edukacja. Uczenie się zostaje ograniczone ramami programowymi i jest usankcjonowane obowiązkiem. W tych warunkach nie dostarcza jednak satysfakcji i związane jest z wysiłkiem poznawczym. W formalnej edukacji strategicznego znaczenia nabierają zatem techniki motywowania ucznia do podejmowania trudu uczenia się. W artykule mówiono zagadnienie motywowania i jego roli w procesie kształcenia. Główną uwagę skupiono na skondensowanej wewnętrznej motywacji prowadzącej do osiągania stanu flow. W prezentowanym refleksyjno-analitycznym artykule podjęto próbę wyjaśnienia problemu: jakie są możliwości i warunki osiągania przez ucznia stanu flow w procesie edukacyjnym oraz czy to autoteliczne doświadczenie ma wartość dydaktyczną?
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Metodické materiály Centra edukácie a popularizácie techniky
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Pavelka, Jozef; Ńoltés, Jaroslav
    Súĉasná moderná doba vyņaduje, aby sa v rámci vyuĉovacieho procesu vyuņívali aj netradiĉné metódy, postupy a prostriedky, ktoré dokáņu ņiakov aktivizovať a podporujú rozvoj ich logického, analytického a tvorivého myslenia. Táto ńtúdia prezentuje informácie o zriadení Centra edukácie a popularizácie techniky (CEPT), ktoré poskytuje ńkolám v jeho okolí moņnosť realizovať vzdelávacie aktivity osobitého zamerania.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Motivačná orientácia žiakov vo vzťahu k technickému vzdelávaniu na slovenských základných školách
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Stebila, Ján
    V poslednom období sa v našej spoločnosti prejavila potreba zvyšovania záujmu o technické vzdelávanie. Odrazom tejto skutočnosti sú i reformné kroky zo strany MŠVVaŠ SR smerujúce k zmene cieľov, vzdelávacích obsahov a k celkovej modernizácii vlastného vyučovacieho procesu. Nakoľko sa tieto zmeny obsahovo dotkli predmetov Pracovné vyučovanie a predmetu Technika zameraných na technické vzdelávanie mladých ľudí, je možné očakávať, že zmeny inovovaného ŠVP sa pozitívne odrazia i v obsahoch jednotlivých predmetov. Inovovaný ŠVP schválený MŠVVaŠ SR v roku 2015 posilňuje v plnej miere výučbu prírodovedných predmetov a kladie väčší dôraz na technické vzdelávanie žiakov základných škôl. Upravuje ciele, obsah i časovú dotáciu v predmete Technika. V snahe prispieť k modernizácii vzdelávania sme chceli zistiť úroveň motivačnej orientácie žiakov súvisiacej s jednotlivými overovanými aktivitami pomocou počítačom podporovaného experimentu.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Overenie interaktívnej metódy P&E so zvýšeným dôrazom na učenie prostredníctvom problémových úloh a experimentovania
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Stebila, Ján
    V praktickej časti článku sme navrhli a vytvorili inovatívnu metódu (metódu P&E) tak, aby sa ňou zabezpečilo zvýšenie didaktickej efektívnosti vyučovania. Takto spracované inovatívne metódy sme aplikovali v didaktickom systéme s použitím (aj) multimediálnej techniky, spolu so spracovanými materiálmi ich overili a porovnali v praxi. Očakávaním bolo zlepšenie výkonu v prvých troch oblastiach Niemierkovej taxonómie (zapamätania, porozumenia, špecifického transferu) a aktívneho učenia sa žiakov nižšieho stredného vzdelávania prostredníctvom aplikácie nových metód do obsahu vyučovacieho predmetu Technika.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Práce s chybou žáků ve výuce přírodních věd
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Malĉík, Martin; Miklošíková, Miroslava
    Ĉlověk chybuje od narození, koneckonců i dovednost chodit vyņaduje od malého dítěte nespoĉet pokusů, které konĉí pádem, tedy chybným pohybem. Ne nadarmo se říká, ņe chybami se ĉlověk uĉí. Po zahájení povinné ńkolní docházky vńak je chyba kvantifikována do podoby hodnocení a známkování a ņáci postupně nabývají dojmu, ņe dělat chyby je něco ńpatného, nechtěného, a ņe je ņádoucí se takového jednání za kaņdou cenu vyvarovat. Dělat chyby, a to při jakémkoli typu uĉení, je přitom věc přirozená, je od něj neoddělitelná, je jeho souĉástí, a dokonce je odborníky povaņována za jednu z fází řeńení problému. Podíváme-li se na problematiku chybování z tohoto úhlu pohledu, pak musíme konstatovat, ņe úkolem uĉitele je ņáka nauĉit se ze svých chyb pouĉit a vyuņívat je v dalńím uĉení a ņivotě vůbec. V příspěvku bychom rádi poukázali na způsob, jakým vnímají chybu ņáka uĉitelé přírodních věd na základních ńkolách. Metodou dotazníku jsme zkoumali zda, a jak rozlińují závaņnost chyby v postupu řeńení úloh ņáky, zda jsou schopni jejich chyby ve výuce akceptovat a uĉí ņáky, jak je efektivně vyuņívat.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Przeciążenie informacyjne we współczesnym procesie edukacyjnym człowieka
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024-12) Zieliński, Janusz
    Przeciążenie informacyjne może zakłócać proces kształtowania osobowości człowieka. W tej niekorzystnej dla jednostki przestrzeni występuje nadmierna absorbcja uwagi danymi często zaśmiecającymi jej magazyn mentalny. Przepełnienie magazynu „infośmieciami” może uniemożliwiać gromadzenie w nim potrzebnych, rzeczowych i wiarygodnych treści. Wówczas efektywność i skuteczność oddziaływań edukacyjnych może stać się ograniczona ze względu na powierzchowne i bezkrytyczne podejście tej osoby do źródeł informacji. Niniejsza eksploracja jest próbą analizy wpływu nadmiaru informacji na proces edukacyjny człowieka. Na podstawie literatury przedmiotu została dokonana eksploracja wybranych aspektów edukacyjnych w przestrzeni „infomasy”. Ujęte zostało zjawisko przeciążenia pod względem historycznych, nakreślając terminologiczny kontekst interpretacyjny. Bez wątpienia istotne staje się odszukanie takich strategii, które ograniczą wpływ niekorzystnych bodźców na proces kształtowania osobowości człowieka. Profilaktyka stać się może jedynym skutecznym sposobem zabezpieczenia jednostki przed takimi ubocznymi skutkami przemian cywilizacyjnych.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Rola nauczyciela w edukacji obywatelskiej dzieci i młodzieży
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Boratyn, Dominik
    Edukacja obywatelska pełni znaczącą rolę w rozwoju demokratycznego społeczeństwa obywatelskiego. Jest to proces, który m.in. ma przygotować uczniów do aktywnego udziału w życiu społecznym i politycznym poprzez przekazanie im wiedzy, rozwój umiejętności, a także wykształcenie postaw mających na celu właściwe funkcjonowanie w nowoczesnym społeczeństwie demokratycznym. Istotną rolę w całym procesie edukacji obywatelskiej odgrywa osoba nauczyciela, który szczególnie w początkowym etapie kształcenia powinien w sposób aktywny i zagazowany dbać zarówno o rozwój intelektualny, jak i społeczny młodego człowieka.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Space for Media and Digital Literacy in the Context of Primary Education
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Karasová, Mária; Uhrinová, Miriam
    The contribution focuses on current questions and issues in the area of mass media influence on the behaviour of pupils of a younger school age in Slovakia. It offers partial results of research that appeal not only to the importance of implementing media education into primary education, but also show the real status of teachers’ readiness in the area of digital and media literacy. Research was quantitative-qualitative and in addition to the questionnaire method was realised interviews with headteachers of schools and focus interviews with the pupils. The aim of our research probing was to find out the contemporary state of the implementation of the media education into the education process as well as preparation of the teachers in the educational practices in regard to the specific sphere. Research is currently continuing to diagnose the digital literacy of teachers and future teachers in Slovakia.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Technické vzdelávanie v kontexte vplyvu faktorov na priebeh edukačného procesu
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Depešová, Jana
    Potreby spoločnosti a požiadavky doby sa nepretržite menia a inovujú. Snaha získať čo najviac informácií, osvojenia si vedomostí potrebných na výkon budúceho povolania a niesť zodpovednosť za svoje rozhodovanie sa očakáva od budúcich učiteľov technickej výchovy, ktorí sú podľa nášho názoru a skúseností pripravení na riešenie pedagogických situácií a pripravení zabezpečiť technickú gramotnosť mládeže a jej správny vzťah k technike. Príspevok je orientovaný na definovanie faktorov, ktoré významne ovplyvňujú edukačný proces. Celkovú klímu procesu vzdelávania vytvárajú nie len pedagogicko-didaktickéa organizačné faktory edukácie, ale aj faktory prostredia, v ktorom sa vzdelávací proces realizuje.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Umiejętność obserwacji i rysowania przez dzieci brył a uzdolnienia matematyczne
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Piwowarska, Ewa
    Podejmowane od drugiej połowy XIX w. problemy badawcze rozwiązywane za pomocą narzędzia badawczego, jakim był rysunek, dotyczyły wielu obszarów życia, w tym edukacji plastycznej i matematycznej. Ważną kwestią postępowania badawczego stało się ustalenie zależności między zdolnościami matematycznymi dzieci a umiejętnościami odtwarzania kształtów obserwowanych przedmiotów. Postawiony problem dotyczył różnic istniejących między rysunkami brył (sześcian, ścięty stożek), wykonanych przez 8–9-letnie dzieci o różnym poziomie uzdolnień matematycznych (bez wyraźnych uzdolnień matematycznych i o takowych). Na podstawie wskazań nauczycieli odnoszących się do uzdolnień matematycznych uczniów wyodrębniono dwa zestawy prac plastycznych obrazujących obserwowane bryły, a ich analiza pozwoliła określić wstępne ustalenia przeprowadzonych badań o charakterze pilotażowym.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Vybrané faktory ovplyvňujúce výber strednej školy absolventmi základnej školy
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Tomková, Viera
    Výber strednej školy žiakmi končiacimi základnú školu (ZŠ) je v centre pozornosti celej spoločnosti na Slovensku. Väčšina absolventov základnej školy sa orientuje na humanitne zamerané stredné školy (SŠ). Ministerstvo školstva iniciuje aktivity na podporu a propagáciu prírodovedných predmetov v školách. Cieľom uvedených aktivít je zvýšiť u žiakov záujem o technické odbory na stredných školách. V príspevku sú prezentované výsledky prieskumu na vzorke žiakov základnej školy, ktorý bol zameraný na zistenie faktorov, ktoré v rozhodujúcej miere ovplyvnili výber školy žiakmi.

Repozytorium Uniwersytetu Rzeszowskiego redaguje Biblioteka UR

  • Regulamin Repozytorium UR
  • Pomoc
  • Zespół Redakcyjny
  • Ustawienia plików cookie
  • Polityka prywatności
  • Wyślij wiadomość