Przeglądanie według Temat "public procurement"
Aktualnie wyświetlane 1 - 6 z 6
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Elektroniczne rozwiązania w zamówieniach publicznych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Prałat, EwaCelem publikacji jest zaprezentowanie rozwiązań elektronicznych wspierających udzielanie zamówień publicznych, które są propagowane przez Unię Europejską oraz poziomu ich wykorzystania w Polsce. Przedstawiono korzyści, jakie niesie za sobą zastosowanie rozwiązań elektronicznych w zamówieniach publicznych – do największych zalet należą oszczędności związane zarówno osiąganiem niższych cen, jak również wynikające z niższych kosztów obsługi zamówień. Należy wspomnieć też o przejrzystości prowadzenia przetargów. Wskazano także dokumenty unijne dotyczące stosowania narzędzi elektronicznych w procedurach przetargowych. Omówiono rozwiązania elektroniczne wymienione w polskiej ustawie Prawo zamówień publicznych oraz poziom ich zastosowania. Wskazano również powody, które przyczyniają się do niewielkiego zainteresowania rozwiązaniami elektronicznymi w zamówieniach publicznych w naszym kraju oraz prowadzone przez władze intensywne działania mające na celu zmianę takiego stanu rzeczy. Należy wymienić wśród nich udostępnienie darmowych platform umożliwiających prowadzenia aukcji i licytacji elektronicznych, a także planowane uruchomienie platformy prezentującej katalogi elektroniczne do obsługi zamówień poniżej progów unijnych.Pozycja Kryteria oceny ofert w dialogu konkurencyjnym w procesie zamówień publicznych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014) Budzyński, Tomasz M.Celem artykułu jest ocena dialogu konkurencyjnego jako trybu postępowania, zasad stosowania kryteriów oceny ofert, w szczególności pozacenowych. Do badań empirycznych wykorzystano postępowania prowadzone w procedurze krajowej w trybie dialogu konkurencyjnego w latach 2013–2014. Dialog konkurencyjny jest trybem udzielania zamówienia publicznego wykorzystywanym w przypadku zamówień o szczególnie złożonym charakterze z uwagi na jego aspekty techniczne uniemożliwiające dokonanie opisu przedmiotu zamówienia lub aspekty finansowo-prawne. Tryb ten charakteryzuje się bardzo dużą elastycznością, przede wszystkim w stosunku do trybów przetargowych przy zachowaniu pełnej konkurencyjności postępowania. Zamawiający wszczynając postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego dokonuje opisu swoich potrzeb i wymagań, ale zobowiązany jest do zastosowania w postępowaniu co najmniej jednego kryterium innego niż cena. Średni udział dialogu konkurencyjnego w strukturze zamówień publicznych w latach 2007–2013 wynosi 0,03%. Przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych wskazują, iż kryterium oceny ofert jest cena albo cena i inne kryteria związane z przedmiotem zamówienia. Zastosowanie pozacenowych kryteriów oceny ofert niesie z sobą korzyści ekonomiczne i pozaekonomiczne dla obu stron postępowania. Funkcjonowanie pozacenowych kryteriów oceny ofert jest określone ramami wynikającymi z rekomendacji ETS i Urzędu Zamówień Publicznych. Przedmiotem analizowanych postępowań były przede wszystkim specjalistyczne usługi informatyczne oraz roboty budowlane polegające na termomodernizacji budynków lub budowie obiektów rekreacyjno-sportowych z wykorzystaniem partnerstwa publiczno-prywatnego. Średnia liczba kryteriów oceny ofert wynosiła ponad 3, a zamawiający stosowali zarówno kryteria ekonomiczne, jak i jakościowe.Pozycja Nowe Prawo zamówień publicznych – wyzwania dla zamawiających i wykonawców(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-09) Warchoł, IwonaArtykuł zawiera analizę zmian regulacji prawnych w zakresie Prawa zamówień publicznych. Autorka przedstawia problemy praktyczne stosowania dotychczasowej ustawy oraz zasadność zmian sposobu przeprowadzania postępowań z zakresu zamówień publicznych oraz zawierania umów. W opracowaniu poruszono także zagadnienia związane z zasadami Prawa zamówień publicznych oraz środkami ochrony prawnej w nowym Prawie zamówień publicznych i elektronizacją komunikacji w zamówieniach publicznych.Pozycja Prawo zamówień publicznych jako narzędzie interwencjonizmu gospodarczego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014) Wójtowicz-Dawid, AnnaAutorka podejmuje problematykę interwencjonizmu państwowego, który wykorzystuje narzędzie jakim są zamówienia publiczne. Podejmuje się ona wskazania, przy pomocy jakich narzędzi urzędnicy oraz rządzący jako dysponenci środków publicznych, gospodarują nimi. Wskazuje, iż polityka Unii Europejskiej, jak i Polski, poprzez kształtowanie przepisów prawa, oraz zapisów specyfikacji istotnych warunków zamówienia, realizuje przyjęte cele. Pokazując obowiązujące kierunki zmian w zakresie zamówień publicznych wskazuje, w jaki sposób zamówienia publiczne pozwalają państwu, a dokładnie aparatowi władzy, czyli politykom i urzędnikom wpływać na kształtowanie relacji wolnorynkowych.Pozycja Public e-procurement tools in European Union(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Prałat, EwaThe main objective of this paper is to describe public procurement electronic solutions promoted by the European Union and to analyse the usage of these tools in different member countries. The economic importance of the purchase of works, goods and services made by public authorities is outstanding mainly because of their very high value. The EU directives tend to ensure the transparency, efficiency and effectiveness of the procurement market and show electronic tools as a very useful and innovative solution. They can be implemented in pre-award and post-award phases of the procurement process with the main benefit of making participation simpler for businesses (especially for SMEs) and management simpler for the public authorities. This paper lists key EU policy documents concerning the topic of e-procurement. It discusses tools that can be implemented throughout individual phases of the procurement process as well as the additional elements that are used to expand the possibilities of the e-procurement system. The application of electronic procurement that varies across the member countries is also described. The functionalities are provided by a central national e-procurement systems and also by e-procurement systems of specific procuring entities. In Poland some e-services are available, but provided on separate platforms. New platform, that link together most of the services, should be ready in 2020.Pozycja Współdziałanie w zakresie profesjonalizacji zamówień publicznych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022) Oleksy-Piesik, IzabelaZamówienia publiczne stanowią obszar administracji publicznej, który ma służyć realizacji dobra wspólnego w postaci wzrostu gospodarczego. Zapewnienie wydajnych i konkurencyjnych procedur ma umożliwić optymalne wykorzystanie środków publicznych mimo coraz trudniejszych warunków społecznych czy budżetowych. Widoczna w obrębie zamówień publicznych profesjonalizacja ma stanowić skuteczny środek osiągnięcia tak zakreślonych celów. Wprowadzone w systemie zamówień publicznych zmiany wyeksponowały wspierającą funkcję Prezesa UZP w działaniach zmierzających do bardziej efektywnego przeprowadzania postępowania przetargowego. Stał się on głównym podmiotem odpowiedzialnym za upowszechnianie wiedzy z zakresu zamówień publicznych. Przeprowadzenie działań zmierzających w kierunku trwałej profesjonalizacji nie będzie jednak możliwe bez – podjętego na szeroką skalę – współdziałania Prezesa UZP z innymi podmiotami zaangażowanymi w kształtowanie systemu zamówień publicznych, z których jedynie część wykonuje zadania z zakresu administracji publicznej, a pozostałe osadzone są poza jej strukturą. Znajdują się wśród nich m.in.: organy administracji publicznej, zakłady administracyjne, stowarzyszenia, uczelnie wyższe czy przedsiębiorcy. Konieczność podejmowania coraz szerszej współpracy z podmiotami spoza administracji publicznej uzasadniona jest nowym spojrzeniem na istotę administracji publicznej służącej – przede wszystkim – realizacji dobra wspólnego. Przekłada się to na wyjście poza ramy klasycznego ujęcia współdziałania.