Przeglądanie według Temat "public opinion"
Aktualnie wyświetlane 1 - 5 z 5
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Agenda regionalnych polityk publicznych oraz opinia publiczna i media w województwie lubelskim. Analiza agenda-setting(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014) Nowak, EwaIn the proposed study consideration is given to the problem of the interdependency and distinction of priorities of public opinion, news media and public policies on the local level. The theoretical and methodological basis of the paper consists of the agenda-setting and political responsiveness approaches. The empirical data is divided into three agendas: public, media and policy, which were analysed using comparative statistical analysis. The conclusions pointed at the substantial distinction of the priorities formulated by public opinion and the policies implemented by local government and, to a certain extent, at the interdependency between the news media and local public policy agenda.Pozycja Instrumentalne wykorzystywanie sondaży w dyskursach medialnych i politycznych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Guzik, Aldona; Marzęcki, RadosławToday the mass media plays a more and more important role as a source of information about different aspects of social life. Thus, it has become the main source of political knowledge as well. The more information citizens obtain from mass media, the bigger power the media has over its audience. Therefore, various players – journalists, publicists and politicians (using this feature of contemporary media) want to influence the state of social consciousness. One of the methods of such influence is the instrumental use of survey results in political and media discourses. In their article the authors describe different examples of these argumentations.Pozycja Pojęcie linii redakcyjnej oraz poszukiwanie jej obrazu w polskiej opinii publicznej i czasopiśmie branżowym w 2017 roku(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Furman, WojciechThe press law requires the journalist to follow the editorial line. However, attempts to find a clearly formulated editorial line, sought after on the websites of press titles, did not provide unequivocal results. Public opinion polls were only indirectly related to the editorial line. Therefore, the statements of journalists remained to be examined. They have been referred to four normative journalistic social roles. Most often, the role of the reporter and advocate was mentioned, and the role of a debater or moderator of the discussion was the least frequently stated.Pozycja Polska gospodarka na kwarantannie – analiza wskaźników ekonomicznych, społecznych oraz rozwiązań formalnoprawnych dotyczących przeciwdziałania koronawirusowi COVID-19(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Staniszewski, RobertOn 11th March 2020, the World Health Organization (WHO) announced the COVID-19 pandemic, i.e., SARS-CoV-2 coronavirus disease. A few days later, an epidemic emergency was announced in Poland. From the very beginning, it was obvious that the pandemic, apart from the strictly health dimension, would affect a number of aspects of the state's functioning, including the key one – its economy. The purpose of the article is to provide a multidimensional analysis of the impact of the pandemic on the state’s financial status, in particular in relation to the most fundamental economic and social indicators as well as formal and legal solutions, including so-called “anti-crisis shields” (1.0 – 4.0). Finally, analysis of the social perception of the phenomenon (public opinion) in relation to two groups, i.e., entrepreneurs and the general public, also constitutes one of the key elements of the present study.Pozycja The portrait of a nation: Poland through the eyes of the British press September 1938 - August 1939(Uniwersytet Rzeszowski, 2021-03-19) Trinder, DonaldPodczas kryzysu we wrześniu 1938 r. zaledwie 23% Brytyjczyków opowiedziało się za zbrojną interwencją w obronie Czechosłowacji. Być może właśnie ten brak entuzjazmu do wojny skłonił Chamberlaina do powiedzenia w BBC: „Jak okropne, niewyobrażalne i niedorzeczne jest to, że mamy budować okopy i przymierzać maski przeciwgazowe z powodu kłótni w dalekim kraju, pomiędzy ludźmi, o którym nic nie wiemy." Jest całkiem możliwe, że Chamberlain, używając ignorancji, jako pretekstu, by nie iść na wojnę (Churchill słyszał kiedyś, że dla premiera „Europa […] była tylko większym Birmingham”) pokazał, co naprawdę myśli. Co ciekawe, niecały rok później ten sam ośrodek badania opinii podał, że 83% ankietowanych opowiedziało się za wojną w obronie Polski. Ta zmiana klimatu miała miejsce, pomimo że 12 miesięcy to za mało, aby naród mógł nadrobić braki wiedzy z zakresu geografii europejskiej. Oczywiście owo prowojenne nastawienie brało się częściowo ze zrozumienia potrzeby przeciwdziałania rosnącemu nazistowskiemu zagrożeniu dla bezpieczeństwa brytyjskiego, ale, jak donosiła organizacja Mass-Observation, napaść na Polskę wywołała wielki gniew oraz przekonanie, że Wielka Brytania miała moralny obowiązek bronić Polski zgodnie ze zobowiązaniami z marca 1939 r.