Logo Repozytorium UR
Zbiory i Kolekcje
Całe Repozytorium UR
  • Polski
  • English
Zaloguj się
Kliknij tutaj, aby się zarejestrować. Nie pamiętasz hasła?
  1. Strona główna
  2. Przeglądaj wg tematu

Przeglądanie według Temat "przemoc"

Wpisz kilka pierwszych liter i kliknij przycisk Przeglądaj
Aktualnie wyświetlane 1 - 12 z 12
  • Wyniki na stronie
  • Opcje sortowania
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    FGM/C jako przykład przemocy ze względu na płeć i jej pozaprawne zwalczanie
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-12) Jankowska-Prochot, Izabela
    W niniejszym artykule omówiona została problematyka związana z rytualnym okaleczaniem dziewcząt i kobiet (FGM/C) oraz pozaprawne metody jego zwalczania. Asumpt dla powyższych rozważań stanowiła nowelizacja polskiego Kodeksu karnego z dnia 13 stycznia 2023 r., na mocy której wprowadzono nowe typy przestępstw, tj. okaleczania żeńskich narządów płciowych (156 § 1 pkt 3 k.k.) oraz nakłaniania i zmuszania innych osób do poddania się temu procederowi (156 a k.k.). I choć penalizacja ww. czynności sprawczych należy niewątpliwie uznać za krok w dobrą stronę, to jednak samo podjęcie działań legislacyjnych to za mało. Dla zaprzestania tej praktyki potrzebne są bowiem nie tylko instrumenty prawne i instytucjonalne, które zapewnia prawodawstwo międzynarodowe i ich aplikacja w prawie polskim, ale także podjęcie wysiłków w celu informowania społeczeństwa o szkodliwości tych rytuałów.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    History as Trauma: Death, Violence, and Loss in the Poetry of Taras Mel’nychuk
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Borysiuk, Iryna
    The paper examines the liaison of key motifs and ways represented in the poetry of Taras Melnychuk through the concepts of trauma and violence. Body, home, and language are the main constituent elements of the indigenous space, and their dramatic destruction is a crucial motif in Melnychuk’s poetry. On the one hand, the poet appeals to the holistic, consistent, formulaic language of folklore and mythology as to a mirror of an idyllic and non-fragmented world. On the other hand, dismemberment and fragmentation conceptualized as an act of violence committed against holistic language become the only way of describing the perverse and violent world in circumstances with no language for its expression at all.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    O agresji i przemocy rodzeństwa – przegląd wybranych wątków teoretycznych i empirycznych
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Gindrich, Piotr
    Celem artykułu jest prezentacja zagadnień teoretycznych i empirycznych dotyczących agresji i przemocy rodzeństwa. Zjawisko to, mimo że dość powszechnie występuje w społeczeństwie, rzadko jest przedmiotem badań. Artykuł zawiera różne wątki, takie jak: terminologia, epidemiologia, fenomenologia, percepcja społeczna zjawiska, wybrane koncepcje teoretyczne wyjaśniające genezę agresji rodzeństwa oraz przegląd badań na ten temat z uwzględnieniem wybranych zmiennych.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Policja wobec problemu przemocy w rodzinie
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Dudek, Zygmunt
    W artykule autor przedstawił rolę Policji w zapobieganiu przemocy w rodzinie oraz ukazał narzędzia, jakimi posługują się funkcjonariusze tej formacji w celu skutecznego zwalczania tego typu przestępczości. Szczególną rolę w realizacji tych zadań odgrywa procedura tzw. „Niebieskiej Karty”, która pozwala na szybkie ujawnianie i eliminowanie zagrożeń wynikających ze stosowania przemocy fizycznej i psychicznej sprawców wobec osób najbliższych.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Przemoc wobec kobiet w świetle orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw Człowieka
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Kubas, Sabina
    Przemoc wobec kobiet należy do coraz częstszych czynów, których sankcjonowanie występują zarówno na gruncie przepisów wewnętrznych, jak i uregulowań międzynarodowych. Bez wątpienia są to naruszenia praw człowieka i podstawowych wolności. Unormowania europejskie do tego typu praw zaliczają przede wszystkim prawo do życia i zdrowia, a także do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego. Stąd też stosowanie przemocy w stosunku do kobiet stanowi bezwzględne naruszenie zakazu nieludzkiego i poniżającego traktowania i jest oczywistą formą dyskryminacji człowieka i obywatela ze względu na płeć. Kobiety przez wiele wieków były uzależnione psychicznie oraz fizycznie od swoich mężów i ojców, wobec tego o wiele częściej stosowano w stosunku do nich przemoc. Biorąc pod uwagę wskazaną tematykę, należy podkreślić, że sprawy dotyczące agresji wobec kobiet, a także ich poniżanie uwarunkowane płcią wielokrotnie było i nadal jest przedmiotem skarg rozpatrywanych przez Europejski Trybunał Praw Człowieka.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Przemoc wobec seniorów we współczesnej rodzinie – wybrane aspekty (komunikat z badań)
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Markowska-Gos, Ewa
    Żyjemy w specyficznych czasach epoki ponowoczesnej charakteryzującej się z perspektywy jednostki pośpiechem i życiem chwilą z naciskiem na doznawanie chwilowych przyjemności, konsumpcjonizmem, przekładającym się na interakcje i stosunki międzyludzkie (przedmiotowe podejście do drugiego człowieka zgodnie z regułą maksymalnej użyteczności). Oba powyżej wzmiankowane aspekty wskazują, iż kategoria ludzi starych stanowi swoisty problem, tak dla państwa, jak też dla społeczeństwa, co znajduje odzwierciedlenie w rodzinie, a czego dobitnym wykładnikiem jest przemoc stosowana przez najbliższych względem seniorów. Analiza wyników przeprowadzonych badań umożliwia wyprowadzenie następujących wniosków w obszarze przemocy domowej względem osób w jesieni życia: – zjawisko to nie jest zróżnicowane w kontekście doświadczanych przez seniorów jego form (pomijając kontekst seksualny) – przemoc fizyczna doświadczana jest zarówno przez kobiety, jak też mężczyzn, zaś seniorzy częściej niż seniorki doznają przemocy psychicznej i ekonomicznej (przy czym istnienie tej ostatniej nie jest uwarunkowane statusem materialnym); – częściej dotyczy ona mieszkańców wsi i osób funkcjonujących w rodzinach wielopokoleniowych, co wydaje się być zrozumiałe; – jej sprawcy – to najczęściej syn, w drugiej kolejności małżonek, małżonka (partner /partnerka). Warto zaznaczyć, iż seniorzy przejawiają aktywność w przeciwdziałaniu zachowaniom względem własnej osoby charakterystycznym dla omawianego zjawiska – zwracają się o pomoc nie tylko do osób najbliższych z rodziny, ale również do fachowców (policja, pracownik miejskiego ośrodka pomocy społecznej itp.), przy czym częściej dotyczy to mieszkańców miast niż wsi; seniorów ze średnim wykształceniem niż podstawowym i zasadniczym zawodowym. Rozwiązań tego problemu należy upatrywać nie tylko na gruncie regulacji prawnych bądź też funkcjonowania konkretnych instytucji (policja, miejski ośrodek pomocy społecznej itp.) czy organizacji pozarządowych (Niebieska Linia), ale również w edukacji i wychowaniu młodego pokolenia do starości celem implementacji przez nie, iż potencjalnie każdy z nas doświadczy starości.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Szkolny program mediacyjny jako narzędzie zapobiegania przemocy w szkole
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Urbańska, Magda
    Przemoc i agresja należą do zjawisk coraz częściej spotykanych także w środowisku szkolnym. Za pomocą agresji fizycznej rozwiązywane są różne konflikty uczniowskie, przemoc uwidacznia się również w dręczeniu i prześladowaniu szkolnych kolegów. W artykule zaprezentowany został jeden ze sposobów stosowanych w profilaktyce przemocy w szkole, jakim są mediacje prowadzone w postaci mediacji szkolnych i/lub mediacji rówieśniczych. Mediacja uczy konstruktywnego rozwiązywania konfliktów, bez użycia przemocy, w oparciu o dialog i współpracę na rzecz znalezienia korzystnego dla jej uczestników rozwiązania problemu. Szkolne programy mediacyjne to narzędzie rozwiązywania nie tylko konkretnych konfliktów szkolnych, ale też sposób na rozwijanie umiejętności komunikowania się całej społeczności szkolnej i szansa na zmianę podejścia do konfliktów: odejścia od stylu rywalizacyjnego na rzecz stylu nastawionego na współdziałanie i twórcze poszukiwanie wspólnego rozwiązania.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Tożsamość i trajektorie biograficzne kobiet doświadczających przemocy
    (Uniwersytet Rzeszowskiego, 2018-06-21) Misiąg, Malwina
    Przedmiotem rozprawy uczyniono subiektywny obraz społecznej rzeczywistości kobiet doświadczających przemocy, którego celem było poznanie tożsamości i trajektorii biograficznych kobiet doświadczających przemocy. W pracy rozpoznano problem przemocy oraz sprecyzowano definicje tożsamości i trajektorii. Jako paradygmat pracy zaproponowano zaś teorię krytyczną z uwzględnieniem feminizmu radykalnego. W związku z paradygmatem pracy odwołano się do postmodernistycznej i dekonstrukcyjnej myśli feministycznej uznającej świat jako serię opowieści bądź tekstów, które wspierają połączenie wiedzy i opresji a badania oparte na metodzie ilościowej za nieprzedstawiające adekwatnych segmentów świata społecznego. W pracy zastosowano zatem badania jakościowe odnoszące się do metodologii teorii ugruntowanej, będącej konsekwencją założeń teoretycznych interakcjonizmu symbolicznego. Za najwłaściwszą metodę uznano autobiograficzny wywiad narracyjny. Rozprawa składa się z ośmiu rozdziałów. Pierwszy z nich wprowadza czytelnika w problematykę przemocy. Kolejny ukazuje pomoc udzielną osobom doświadczającym przemocy. Rozdział trzeci przedstawia charakterystykę kobiet doświadczających przemocy. Rozdział czwarty to wprowadzenie do empirycznej części rozprawy. W kolejnych czterech rozdziałach zawarto analizę i interpretację przeprowadzonych badań pozwalających dostrzec biograficzne struktury procesowe porządkujące historie życia kobiet doświadczających przemocy, w tym ich wewnętrzne rozwoje tożsamości.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Wyznaczniki agresji i metody jej przeciwdziałania
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Chodkowski, Zbigniew
    Człowiek zachowuje się agresywnie bez względu na wiek. Jest to widoczne coraz częściej zarówno wśród dzieci, jak i dorosłych. Agresja zakłóca normalne funkcjonowanie człowieka i zagraża mu w codziennych relacjach. Na podstawie badań przedstawiono występowanie różnych przyczyn i konsekwencji zachowań agresywnych. Artykuł ten jest próbą wyjaśnienia agresji ludzkiej, eksplikuje przyczyny zachowań agresywnych, a także wskazuje na sposoby przeciwdziałania im oraz minimalizowania tych zachowań.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Zachowania sekstingowe młodzieży
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Barabas, Magdalena
    Rozwijające się nowe technologie, zwłaszcza media komunikacyjne, przyczyniły się do intensywności zachowań przemocowych w świecie wirtualnym. Niejednokrotnie z różnymi formami cyberprzemocy łączy się zjawisko sekstingu. Polega ono na przesyłaniu za pośrednictwem różnych mediów osobistych materiałów o charakterze erotycznym, a nawet pornograficznym. Artykuł stanowi pewną próbę zwrócenia uwagi na zjawisko sekstingu oraz skutki niewłaściwego korzystania przez dzieci i młodzież z mediów cyfrowych, szczególnie takich, jak internet czy telefonia komórkowa.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Zagrożenia towarzyszące nauce zdalnej w domu i szkole w trakcie pandemii COVID-19 – wybrane aspekty
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Tłuczek-Tadla, Ewa
    Czas pandemii COVID-19 pojawił się niespodziewanie i objął swoim zasięgiem generalnie wszystkie obszary życia ludzi w różnym wieku. Dla dzieci i młodzieży to czas szczególny, zarówno w zakresie życia rodzinnego, jak również szkolnego. Wielu badaczy podjęło w tym okresie badania dotyczące różnych aspektów ich życia. W tekście zostały zaprezentowane wybrane wyniki badań własnych dotyczących niektórych zagrożeń (przemocy fizycznej i psychicznej, zaniedbywania w rodzinie, cyberprzemocy) towarzyszących młodzieży w domu i szkole. Analiza i interpretacja wyników badań własnych, poprzedzona została rozważaniami teoretycznymi dotyczącymi specyfiki czasu zarazy oraz problematyki zagrożeń. W podsumowaniu znajdą się wnioski wynikające z badań własnych oraz rekomendacje skierowane do rodziców, nauczycieli oraz młodzieży.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Zombie nad Wisłą. Na marginesie powieści Igora Ostachowicza i Jacka Dehnela
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Piechota, Dariusz
    This article is an attempt to answer the question why zombie motif is so popular in contemporary Polish literature. The author analyses two novels („Noc żywych Żydów” by Ostachowicz, „Ale z naszymi umarłymi” by Dehnel) in which zombies appear. In Ostachowicz’s novel they symbolize Jewish people, who were killed during the 2nd World War. In his story the writer indicates the fact that Polish society has forgotten about their existence. Whereas in Dehnel’s novel zombie symbolizes fascism which is rising in contemporary Poland. It is worth mentioning that both writers use post-apocalyptic genre to talk about fears and prejudice of Polish society. What is more, the writers indicate that violence is now a huge problem in Poland. This convention seems to be the most adequate to discuss about moral condition of society.

Repozytorium Uniwersytetu Rzeszowskiego redaguje Biblioteka UR

  • Regulamin Repozytorium UR
  • Pomoc
  • Zespół Redakcyjny
  • Ustawienia plików cookie
  • Polityka prywatności
  • Wyślij wiadomość