Przeglądanie według Temat "prototype"
Aktualnie wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja BARWA WE WSPÓŁCZESNYM JĘZYKU HISZPAŃSKIM. ASPEKT JĘZYKOWOKULTUROWY(Uniwersytet Rzeszowski, 2019-07-03) Kosik-Szwejkowska, BarbaraCelem niniejszej rozprawy była językowo-kulturowa analiza wyrażeń kolorystycznych notowanych we współczesnym języku hiszpańskim Półwyspu Iberyjskiego. Materiał badawczy dzisiejszego języka hiszpańskiego (wyłącznie odmiany europejskiej) zgromadzony został na podstawie hiszpańskich prac leksykograficznych, między innymi: − Real Academia Española, Diccionario de la lengua española (DRAE), 22a ed., Madrid 2001, − Clave: Nuevo Diccionario de uso del español actual (CLAVE), Madrid 1996, − María Moliner, Diccionario del uso del español (DUE), Madrid 2007, − M. Seco, Diccionario del Español Actual (DEA), Madrid 1999. W monografii przyjęto językowo-kulturową metodę opisu. Ujęcie językowe odnosiło się do leksykalno-semantycznej prezentacji wyrażeń kolorystycznych, które zanalizowane zostały w obrębie dwóch grup: wyrażeń z nazwami kolorów achromatycznych (biały, czarny, szary) i wyrażeń z nazwami kolorów chromatycznych (czerwony, żółty, zielony, niebieski). Każdy z kolorów omówiony został z punktu widzenia teorii prototypów językoznawstwa kognitywnego i semantyki wyrażeń kolorystycznych. Ujęcie kulturowe obejmowało natomiast opis funkcji danej barwy w kulturze hiszpańskiej Półwyspu Iberyjskiego, jak również zarys tła kulturowego przy interpretacji językowej wyrażeń kolorystycznych.Pozycja W sieci szkolnych gatunków (auto)prezentacyjnych. W poszukiwaniu prototypu(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Grzegórzek, MirosławThe article is an attempt to outline the cognitively understood web of school genres used for self-presentation. The author is trying to answer the question of which genre takes the place of the prototype model centre and what relations occur between the genres within the web. The starting point for the literary genetics traversing in the linguistic-didactic perspective was the theory of self-presentation as well as both school and extracurricular texts that pursue specified genre patterns. The prototype is a pattern, the exemplary model of something. On the basis of the comparative studies on school genres used for self-presentation and with the help of metaphorical categories of self-presentation gene and the genotype the self-presentation genre it has been concluded that the prototype of the self-presentational genre at school is self-characteristics.