Przeglądanie według Temat "professional development"
Aktualnie wyświetlane 1 - 4 z 4
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Ciągłość czy zmiana? O powojennym systemie kształcenia nauczycieli na przykładzie województwa śląsko-dąbrowskiego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Bobik, BogumiłaArtykuł dotyczy zmian w zakresie kształcenia i zatrudniania nauczycieli w latach 1945–1961 oraz przemian w zakresie kadry kierowniczej szkół. W celu nakreślenia ogólnopolskich prawidłowości posłużono się przykładem województwa śląsko-dąbrowskiego. Do zebrania niezbędnych materiałów wykorzystano kwerendę źródeł archiwalnych zgromadzonych w Archiwum Akt Nowych w Warszawie oraz Archiwum Państwowym w Katowicach. Analiza danych archiwalnych oraz opracowań z tego okresu pozwoliła wysunąć następujące wnioski: w zakresie zatrudnienia oraz nominacji kierowniczych podstawą uzyskiwania stanowisk stała się przynależność do partii, nastąpiło nasycenie treści kształcenia nauczycieli ideologią socjalistyczną, postępowały feminizacja zawodu, stopniowe odchodzenie od treści regionalnych wynikające z polityki władzy ludowej oraz zatrudniania nauczycieli niezwiązanych z regionem górnośląskim.Pozycja Kształcenie i rozwój zawodowy fizjoterapeutów w Polsce i w Niemczech(Uniwersytet Rzeszowski, 2021-01-29) Handkiewicz, KrzysztofFizjoterapia należy do względnie młodych specjalności medycznych. Atrakcyjność i zainteresowanie tą dziedziną nauki potwierdzają zarówno liczba fizjoterapeutów w Polsce jak i Niemczech oraz liczba studentów kształcących się na tym kierunku. Znaczenie fizjoterapii w naukach medycznych wynika z tego, że znajduje ona zastosowanie w każdej specjalności z tej dziedziny. Zabiegi fizjoterapeutyczne wykorzystuje się w celach leczniczych i prewencyjnych. Głównym celem rozprawy była analiza porównawcza kształcenia i rozwoju zawodowego fizjoterapeuty w Polsce i Niemczech. Gromadzenie materiału badawczego trwało od listopada 2017 roku do marca 2018 roku. Terenem badań były terytoria dwóch państw: Polski i Niemiec. Badanie odbywało się w dwóch etapach: pilotażowym i badania właściwego. Ze względu na fakt, że nie przeprowadzono wcześniej procesu adaptacji językowej, czy też walidacji, zrealizowano badania pilotażowe, których celem było potwierdzenie, że stworzony kwestionariusz jest zrozumiały dla uczestników badania i pozwoli na prawidłową analizę wyników w szerszej grupie badanej. Próbę badawczą stanowiło łącznie 60 fizjoterapeutów (po 30 z Niemiec i Polski). Z kolei w badaniu właściwym wzięło udział 565 fizjoterapeutów z Polski i 560 z Niemiec. Rozprawa składa się z części teoretycznej, badania własnego i wyników, dyskusji i wniosków. W części teoretycznej przybliżono podstawowe zagadnienia związane z kształceniem i rozwojem zawodowym fizjoterapeutów w Polsce i w Niemczech (funkcjonowanie i uwarunkowania współczesnego rynku pracy, zawód fizjoterapeuty w Polsce i w Niemczech, klasyfikację zawodów i specjalności – miejsce fizjoterapeuty, porównanie systemów kształcenia w zawodzie fizjoterapeuty, kompetencje i rozwój zawodowy fizjoterapeuty. W części badawczej opisano cel pracy, materiał i metody (dobór badanych grup i organizację badań, narzędzia badawcze, analizę statystyczna). Analiza wyników badań dotyczyła części pilotażowej i badań przeprowadzonych na próbie reprezentatywnej. Na podstawie rozważań teoretycznych i analiz empirycznych przeprowadzono dyskusję wyników i sformułowano wnioski końcowe. Odnosząc się do autorskiego badania, przeprowadzonego na reprezentatywnych próbach fizjoterapeutów z Polski (565 osób) i Niemiec (560 osób). Należy wskazać, że zarówno w przypadku fizjoterapeutów z Polski i jak Niemiec większość osób uczestniczących w badaniu stanowiły kobiety. W zakresie wykształcenia wykazano znaczące różnice. Fizjoterapeuci w Polsce posiadają przede wszystkim wykształcenie wyższe. Natomiast w Niemczech zdecydowana większość fizjoterapeutów posiada wykształcenie zawodowe. W związku z tym znaczące różnice występowały również w ukończonych etapach kształcenia fizjoterapeuty. W przypadku fizjoterapeutów z Niemiec, było to wykształcenie zawodowe, a większość fizjoterapeutów z Polski posiadało wykształcenie wyższe na poziomie studiów licencjackich. Odpowiedzi fizjoterapeutów z Niemiec i Polski dotyczące oceny warunków studiowania (wyposażenia sal w pomoce i narzędzia dydaktyczne) różniły się. Większość fizjoterapeutów z Niemiec oceniła ten aspekt bardzo dobrze. Z kolei w przypadku polskich fizjoterapeutów odpowiedzi były nieco bardziej zróżnicowane. W zakresie oceny kompetencji społecznych, fizjoterapeuci z Niemiec także ocenili je bardzo dobrze, a w polskiej grupie - dobrze. Niemieccy fizjoterapeuci oceniali swoje przygotowanie praktyczne do wykonywania zawodu przede wszystkim dobrze. Z kolei polscy fizjoterapeuci ocenili ten aspekt bardzo dobrze. Fizjoterapeuci z Niemiec w trakcie swojej kariery zawodowej odbywali przeciętnie 4,99 szkoleń (mediana 3). Fizjoterapeuci z Polski odbywali przeciętnie mniejszą liczbę szkoleń - 2,26 (mediana wyniosła 2). Perspektywy przyszłości zawodu fizjoterapeuty - fizjoterapeuci z Polski wskazywali skrajne odpowiedzi, większość oceniła perspektywę jako marną. Natomiast fizjoterapeuci z Niemiec wskazali w zdecydowanej większości, że jest to zawód z przyszłością.Pozycja Rozwój zawodowy a współczesne wyzwania na rynku pracy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014) Pawlak, JustynaPoszukując warunków zintegrowanego rozwoju natrafiamy na obszar, w którym spotka się problematyka związana z optymalnymi warunkami rozwoju organizacji oraz problematyka rozwoju zatrudnionych w niej osób. Wspólną częścią tych dwóch dziedzin jest rozwój pracowników, który dokonuje się w obszarze zawodowym. Od wielu lat znane są stadia rozwoju zawodowego, niemniej jednak sytuacja na współczesnym rynku pracy sprawia, że kariera zawodowa coraz rzadziej ma charakter liniowy. Oznacza to między innymi, że w czasie rozwoju zawodowego jednostka powinna nabyć takich kompetencji, które pozwolą jej poradzić sobie z tempem zmian, koniecznością adaptacji do nowych warunków i wielozadaniowością. Procesy globalizacji, substytucja personelu przez automaty, zmiany demograficzne oraz zmiany sposobu zatrudniania powodują, że pracownicy często przestają wiązać się z jedną czy kilkoma organizacjami, a zaczynają funkcjonować na zewnętrznym rynku pracy. Daje im to z jednej strony większą swobodę i możliwość samorealizacji, ale z drugiej strony wymaga większej samodzielności, kreatywności, elastyczności i przedsiębiorczości. Dlatego też istotne jest, aby do tych wyzwań, jakie stawia przed pracownikami współczesność, dopasować edukację i poradnictwo zawodowe oraz szukać odpowiedzi na pytanie: w jaki sposób łączyć konieczność elastyczności i mobilności z poczuciem bezpieczeństwa pozwalającym na obniżenie stresu zawodowego. Zatem zintegrowany rozwój zawodowy oznacza między innymi uczenie się łączenia: wielozadaniowości, elastyczności i budowania współczesnego typu kariery, opartej na indywidualnej, przedsiębiorczej niezależności, z rozpoznawaniem własnych zdolności, predyspozycji i potrzeb, by móc je do siebie optymalnie dopasować.Pozycja Rozwój zawodowy bibliotekarzy dzięki uczestnictwu w programie Erasmus. Z doświadczeń własnych oraz pracowników Biblioteki Uniwersytetu Rzeszowskiego(2015-09-28) Lewicka, JoannaArtykuł opisuje największy europejski program wspierający międzynarodową wymianę akademicką z perspektywy rozwoju zawodowego bibliotekarzy naukowych. Opisano historię programu, a także przedstawiono jego realizację w Uniwersytecie Rzeszowskim. Scharakteryzowano wyjazdy w celach szkoleniowych pracowników Biblioteki UR do bibliotek europejskich, a także doświadczenia własne ze stażu w bibliotekach akademickich w Lecce i Peruggii.