Przeglądanie według Temat "problematic areas"
Aktualnie wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Ośrodki miejskie czynnikiem rozwoju obszarów problemowych regionu Polski Wschodniej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Baran, Ewa; Kubejko-Polańska, EwaDziałania zwiększające spójność terytorialną w skali krajowej i regionalnej wiążą się z budową powiązań funkcjonalnych między ośrodkami miejskimi a ich otoczeniem regionalnym. Jest to konieczne dla przeciwdziałania marginalizacji najsłabiej rozwijających się obszarów oraz w celu ograniczania dysproporcji rozwojowych między poszczególnymi województwami. Ważnym problemem badawczym jest określenie, czy w dobie przemian społeczno-gospodarczych postępuje proces rozwoju ośrodków miejskich w regionie Polski Wschodniej. Celem głównym niniejszego opracowania jest ocena kierunku i tempa zmian potencjału demograficznego i gospodarczego aglomeracji miejskich regionu, który został objęty wsparciem finansowym programu operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007–2013. Analizie poddano stan zasobów ludzkich oraz poziom przedsiębiorczości ośrodków miejskich w latach 2004–2014. Badania stanu zasobów ludzkich wskazują na powolne i zróżnicowane zmiany potencjału demograficznego miast badanego regionu na tle dokonujących się procesów migracji i ogólnego zmniejszenia ludności miejskiej w kraju i regionie. Słaby rozwój działalności gospodarczej w regionalnych ośrodkach miejskich wymaga silniejszego pobudzenia przedsiębiorczości, by uruchomić regionalne czynniki rozwoju oraz wzmocnić procesy innowacyjne i poprawy konkurencyjności.Pozycja Renewal Plan and Reform State Educational Programme in Relation to the Perspective of Technical Education in Primary Schools in Slovakia(The University of Rzeszów Publishing House, 2023-12) Pavelka, JozefThe study is based on selected parts of the Renewal Plan – Component 7: Education for the 21st Century, outlining the main aims and objectives of curriculum reform for primary and secondary education in Slovakia. The reform is set to be fully implemented from 2026. In relation to the aims and objectives of the curriculum reform, the study presents analytical conclusions regarding possible problem areas related to technical education in primary schools.