Logo Repozytorium UR
Zbiory i Kolekcje
Całe Repozytorium UR
  • Polski
  • English
Zaloguj się
Kliknij tutaj, aby się zarejestrować. Nie pamiętasz hasła?
  1. Strona główna
  2. Przeglądaj wg tematu

Przeglądanie według Temat "primary school"

Wpisz kilka pierwszych liter i kliknij przycisk Przeglądaj
Aktualnie wyświetlane 1 - 17 z 17
  • Wyniki na stronie
  • Opcje sortowania
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Cyberbezpieczeństwo – kurs dla uczniów szkół podstawowych
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-11) Ciesielka, Marta; Wardzała, Jakub
    Niniejszy artykuł opisuje kompleksowy projekt zajęć z zakresu cyberbezpieczeństwa dla uczniów szkół podstawowych. Przygotowanie kursu poprzedzono analizą Podstawy programowej dla szkoły podstawowej, aktualnych danych źródłowych, pod kątem cyberbezpieczeństwa oraz diagnozą potrzeb uczniów w tym zakresie. Opracowany kurs zawiera materiały dydaktyczne umożliwiające przeprowadzanie cyklu lekcji z zakresu cyberbezpieczeństwa oraz aplikację wspomagającą nauczanie. Projekt daje możliwość szerokiego zastosowania, zarówno na lekcjach informatyki, jak i w pracy samodzielnej uczniów.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Decorating a Christmas tree in primary school
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Simbartl, Petr; Tanková, Helena
    This contribution is dealing with usage options of various material types for a creation of Christmas decorations at the first level of primary school. It summarizes creation from natural materials, paper, a combination of different materials as well as modelling materials. All these types of materials were tested at primary school with children. We also show here results of children's work, that they can create themselves. It comes to combining several parts during the classes, namely the promotion of the tradition of Christmas tree decorations, Christmas traditions linked to this and inter-subject relations (elementary science and social studies). By creating products, we improve children´s fine motoring and with some products we support creativity.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Designing Experiments for a Research-Oriented Model of Learning in the Subject of Technique in Lower Secondary Education
    (The University of Rzeszów Publishing House, 2023-12) Ďuriš, Milan; Očkajová, Alena; Kvasnová, Petra
    In this article, attention is paid to the selected design of experiments that will be part of a research-oriented model of students’ education in the subject of Technique in lower secondary education in the Slovak Republic. The proposed model of education reflects the long-term needs of students’ education in the subject of Technique, which, despite the updated content of the curriculum in the Educational Standard of the subject of Technique, have not yet been met. Part of the model is the application of formative assessment of students in the framework of the implemented experiential learning of students. Due to the limited scope of this article, two experiments from the set of proposed experiments are presented with the methodology of the actual implementation. The given problem is solved within the KEGA project No. 006UMB-4/2022 in the years 2022–2024.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Didactic Potential of Excursion Method
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Krotký, Jan; Fadrhonc, Jan
    In the theoretical part of the article, there is a description of the excursion method and its stages. The article further describes experience with school leavers in relation to their future career and maps the main shortcomings. The research part of the article is dedicated to viewing of didactic potential of master studies students, the future teachers at 1st-5th grades.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Edukacja aksjologiczna na lekcjach polskiego w szkole podstawowej
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Jedliński, Ryszard
    The article presents selected issues regarding axiological education at Polish lessons in IV–VIII grades of primary school. Such education is related to both the way students communicate with the world of values, and evaluation processes which are ingrained in works of literature and various cultural texts, as well as the matters regarding proper understanding of linguistic phenomena governed by expression of axiological content. Lessons at school should include axiological communication based mainly on a dialogue between the teacher and students, which facilitates mutual stimulation of both in the atmosphere of freedom, respect, tolerance and kindness. The article highlights the issue of patriotism, which is important in terms of culture and society, and at the same time essential in terms of educational aims. Patriotism and its different faces were described as part of modern multiculturalism, which demands tolerant behaviour towards “aliens”. Nowadays, we can notice the need to combine patriotic tradition with the new model of patriotism that opens itself to European and global values.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Experiential learning – developing prosocial students of the Departament of health education faculty of education, Masaryk University in Brno
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Reissmannová, Jitka
    The paper describes the innovations that we have implemented in the Department of Health Education Faculty of Education, Masaryk University in Brno and are focused on the development of prosocial students. These include activities related to experiential learning courses on first aid, and currently with the prevention of the syndrome of old age. Innovative teaching leads not only to an increase in the health literacy of students, but also – in the framework of experiential learning – a deep personal experience. Furthermore, in the paper we deal with the possibile implementation of these activities into the school curricula of primary schools – especially (but not only) in the educational area of Humans and Society (Civics) and the crosscutting theme of Personal and Social Education.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Innovative educational standards for Technical education at Slovak primary schools since the school year 2015/2016
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Pavelka, Jozef
    This article presents an analysis of possible problems in a school practice that may be caused by the introduction of innovative Technical education at primary schools. The article highlights the need to implement a systematic approach to Technical education and also presents suggestions for possible solutions to be implemented in the near future.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Odbornosť vyučovania techniky v základných školách na Slovensku
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Pavelka, Jozef
    Štúdia sumarizuje výsledky vybraných prieskumov, ktorých cieľom bolo analyzovať súčasný stav zabezpečenia odbornosti technického vzdelávania v základných školách na Slovensku. Poukazuje na možné príčiny tohto stavu a naznačuje riešenia pre budúce obdobie.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Proposal for the Breakdown of the Objectives of Technical Education in 3. Cycle of Primary School in the Light of the New School Reform
    (The University of Rzeszów Publishing House, 2024-12) Pavelka, Jozef
    In relation to the aims and objectives of the ongoing curriculum reform in Slovakia, the study presents a possible approach to working with the newly conceived educational objectives of technical education in primary schools in Slovakia, based on an analysis of the educational area of Man and the World of Work.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Pupils' Decisions to Pursue Technical Education
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Pavelka, Jozef
    The study presents selected results of empirical research conducted in 2019 in primary schools in Slovakia and the Czech Republic. The main goal of the research was to investigate the causes of interest/lack of interest of pupils in science, technology and studying technical subjects at secondary vocational schools. Pupils’ decisions about future studies and the influences acting on pupils in this regard are important factors that are closely related to pupils’ interest/lack of interest in science, technology and the study of technology.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Renewal Plan and Reform State Educational Programme in Relation to the Perspective of Technical Education in Primary Schools in Slovakia
    (The University of Rzeszów Publishing House, 2023-12) Pavelka, Jozef
    The study is based on selected parts of the Renewal Plan – Component 7: Education for the 21st Century, outlining the main aims and objectives of curriculum reform for primary and secondary education in Slovakia. The reform is set to be fully implemented from 2026. In relation to the aims and objectives of the curriculum reform, the study presents analytical conclusions regarding possible problem areas related to technical education in primary schools.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Rozumienie pojęcia pracy zawodowej przez uczniów szkoły podstawowej – sprawozdanie z badań
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Walat, Wojciech
    W artykule przedstawiono wyniki badań dotyczących rozwiązania problemu badawczego sformułowanego w formie pytania: Jak uczniowie szkoły podstawowej rozumieją pojęcie pracy zawodowej? Spora część dzieci na etapie edukacji wczesnoszkolnej ma duży problem z podaniem skojarzeń związanych z pracą i zawodem. Są to dla nich pojęcia trudne do wytłumaczenia, jednak dobrze rozumieją ich sens. Świadczą o tym np. wykonane przez nich rysunki, na których prawie wszyscy potrafili przedstawić kilka różnych profesji. Narysowane w czasie badań postacie zawsze miały pewne cechy charakterystyczne dla danego rodzaju pracy, np. ubiór, narzędzia. Podczas wywiadu zauważono, iż niektórzy badani z najmłodszych klas nie potrafią właściwie nazwać zawodów, zamiennie podając czynności wykonywane przez te osoby. Szóstoklasiści pracę najczęściej wiążą z pieniędzmi i ich zarabianiem, a nazywanie różnych profesji nie sprawia im większej trudności.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Uwarunkowania losów zawodowych nauczycieli szkoły podstawowej w ujęciu pamiętnikarskim – propozycja metodologii badań
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Gierula, Justyna
    W niniejszym artykule poruszona została kwestia dotycząca uwarunkowań losów zawodowych nauczycieli szkoły podstawowej w ujęciu pamiętnikarskim oraz podana została propozycja dotycząca metodologii prowadzenia badań związanych z wyżej wymienioną kwestią.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Vybrané výsledky výskumu so zameraním na uplatňovanie komunikačnej kompetencie učiteľov techniky v nižšom strednom vzdelávaní
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Ďuriš, Milan; Pandurovič, Ivana
    Profesia učiteľa si vyžaduje celoživotné vzdelávanie a rozvoj kompetencií. Kompetencie, ktoré sú v súčasnosti chápané ako otvorený a rozvoja schopný systém profesijných kvalít, pokrývajú celý rozsah výkonu profesie v komponentoch vedomostí, zručností, skúseností, postojov a osobnostných predpokladov a sú vzájomne previazané a chápané celostne. Výrazná zmena, ktorá v posledných rokoch nastala v školskej reforme základných a stredných škôlna Slovensku, je orientácia na nové ciele vzdelávania v 21. storočí – narozvíjanie a zdokonaľovanie kľúčových kompetencií učiteľov prostredníctvom celoživotného vzdelávania. Na tieto ciele nadväzuje i školský zákon z roku 2008 o Výchove a vzdelávaní, ktorý vytýčil cieľ vzdelávania – vzdelávanie žiakov ku kľúčovým kompetenciám. Nakoľko výučba v predmete technika sa v nižšom strednom vzdelávaní v Slovenskej republike realizuje od školského roka 2015–2016 podľa inovovaného Vzdelávacieho štandardu, kde sú jasne stanovené ciele, čo má žiak dosiahnuť na konci daného ročníka, bolo našim cieľom zistiť, akú komunikačnú kompetenciu má učiteľ daného predmetu osvojenú a ako ju dokáže vo výučbe uplatniť pri dosahovaní daných cieľov.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Výskum záujmu žiakov základných škol o techniku a štúdium techniky
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Pavelka, Jozef; Majherová, Mária
    Štúdia prezentuje vybrané, celkové výsledky empirického výskumu, ktorého cieľom bolo na Slovensku a v Česku skúmať stav a príčiny veľmi nízkej miery záujmu žiakov základných škôl o vedu, techniku a technické vzdelávanie. Vysoká miera nezáujmu žiakov o štúdium techniky je závažným spoločenským problémom, ktorý má negatívny dopad prejavujúci sa v nedostatku kvalifikovaných odborníkov na trhu práce.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Výsledky prieskumu výuĉby techniky na niņńom stupni stredného vzdelávania v SR
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Pavelka, Jozef; Kuzma, Jozef
    Ńtúdia informuje o výsledkoch dotazníkového prieskumu, ktorý z podnetu Predmetovej komisie Ĉlovek a svet práce (PK ĈaSP) uskutoĉnil ŃPÚ v Bratislave. Prieskum bol zameraný na zistenie aktuálneho stavu, systému a podmienok výuĉby techniky v základných ńkolách na Slovensku. Výsledky prieskumu potvrdili, ņe jestvujúci stav výuĉby je nekoordinovaný a zo strany MŃ VV a Ń SR si vyņaduje prijatie skorých opatrení, ktoré do výuĉby zavedú systém funkĉný, stabilný a dlhodobo rozvíjajúci sa.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Využití robotiky ve výuce na základní škole
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Kupilíková, Martina; Simbartl, Petr
    Text nastiňuje možnost využití robotiky ve výuce na základní škole. Popisuje roboty Dash and Dot a jejich aktuální aplikace. Popis obou robotů a příslušných aplikací je doplněn fotografiemi. Na závěr je popsána možnost využití ve výuce matematiky.

Repozytorium Uniwersytetu Rzeszowskiego redaguje Biblioteka UR

  • Regulamin Repozytorium UR
  • Pomoc
  • Zespół Redakcyjny
  • Ustawienia plików cookie
  • Polityka prywatności
  • Wyślij wiadomość