Przeglądanie według Temat "primary health care"
Aktualnie wyświetlane 1 - 4 z 4
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Are our sub-centers prepared enough to tackle high-risk pregnancies? A cross-sectional survey from Southern Rajasthan, India(Publishing Office of the University of Rzeszow, 2023-09) Paliwal, Bharti; Sharma, Rupa; Rao, RajathIntroduction and aim. Sub-centers (SC) are the first contact point with the community with auxiliary nurse midwife (ANM) as the instrument, delivering all the primary health care services. The SCs are under constant criticism for their inability to deliver quality services. This study assessed the preparation of facilities available at the SC to manage high-risk pregnancies (HRP) and to compare the same between rural and tribal blocks of the selected district. Material and methods. This health facility-based cross-sectional observational study was done for 6 months among 276 rural and tribal SC of the Udaipur district by a two-stage random sampling method using an observational checklist to assess the infrastructure and logistics of SCs. Data were analyzed using SPSS 20. Results. The study covered 264 (95.7%) non-24x7 SCs and 12 (4.3%) 24x7 SCs. Only one-third SCs, 93 (33.6%) were situated at the center of the village. Only 151 (54.7%) SCs had attached ANM quarters. All 24x7 SCs and 78.4% of non-24x7 SCs had adequate equipment and infrastructure. Conclusion. Most of the subcentres’ infrastructure and functional equipment was equipped to tackle HRP. Rural SC adhered more than tribal. Most HRPs were tracked and referred to higher centers. Unless we emphasize strengthening SCs, the dream of a healthy nation will remain obscure.Pozycja Improving diabetes mellitus care in Nigeria – health promotion and education perspectives(Publishing Office of the University of Rzeszow, 2024-09) Agofure, Otovwe; Abiodun, Oluwafunmilayo Oluwaseun; Oyewole, Oyediran EmmanuelIntroduction and aim. In this review, we suggest ways to improve diabetes mellitus (DM) care in Nigeria from a Health Promotion and Education (HPE) perspective by addressing the gap in DM care through the adoption of strategies from the Ottawa Charter and National Health Promotion Policy (NHPP) guidelines. Material and methods. This review conducted a comprehensive literature search on Africa Journal Online, PubMed, Google Scholar, and Science Direct, from 1986 to 2023, using relevant keywords. Analysis of the literature. The adoption of the Ottawa charter and NHPP remains a key strategy in addressing the gap in DM care in Nigeria. This could be achieved by the adoption of population-focused multi-sectoral interventions encompassing legislation, regulation, and fiscal measures, creating sustaining and expanding health-promoting environments to reduce modifiable risk factors, and reorienting the primary health care services to aid the diagnosis, treatment and rehabilitation of DM patients. Conclusion. This review concluded that the government and other critical stakeholders should adopt the HPE strategies that covers increased financing, strict legislation on DM modifiable risk factors, reorientation of the primary healthcare system, and capacity building for HPE practitioners into DM care in Nigeria as a strategy to improving DM care and prevention in Nigeria.Pozycja Respektowanie oczekiwań i praw pacjentów w podkarpackich jednostkach podstawowej opieki zdrowotnej jako element jakości usług zdrowotnych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Wierzbińska-Karakuła, Sylwia; Binkowska-Bury, Monika; Burzyńska, Joanna; Januszewicz, PawełWprowadzenie: Badanie satysfakcji pacjentów jest cenną i wartościową metodą oceny jakości usług medycznych. Dzięki pomiarowi satysfakcji jednostka opieki zdrowotnej uzyskuje informacje, na ile sposób sprawowania przez nią opieki zaspokaja potrzeby i oczekiwania pacjentów, a co jest ewentualnym źródłem ich niezadowolenia. Wykorzystanie wniosków z badań pozwala dostosować system opieki do oczekiwań świadczeniobiorców i wskazuje kierunek działań projakościowych. Cel pracy: Ocena opinii pacjentów podstawowej opieki zdrowotnej na temat realizacji opieki w kategorii respektowanie praw pacjenta Materiał i metody: Analizą objęto 1000 podkarpackich pacjentów, którzy zgłosili się na wizytę do lekarza pierwszego kontaktu. Dane uzyskano na podstawie sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem autorskiego kwestionariusza wywiadu opracowanego na potrzeby badania. W analizie statystycznej wykorzystano test niezależności Chi-kwadrat. Wyniki: Jak wynika z uzyskanych danych, 63,4% pacjentów jest informowanych o przysługujących im prawach. Stwierdzono, że im wyższe wykształcenie, tym większe zadowolenie z jakości otrzymanej informacji oraz silniejsze odczucie możliwości współdecydowania w podejmowaniu decyzji o planowanym leczeniu. Wykazano, iż kobiety w porównaniu do mężczyzn są bardziej zadowolone z uzyskanych od lekarza informacji i częściej przyznają, że mogą współuczestniczyć w decyzjach lekarskich. W ocenie większości pacjentów opieka lekarska jest sprawowana z zapewnieniem godności pacjenta. Wnioski: Ogólnie pacjenci pozytywnie ocenili kategorię respektowania praw pacjenta w jednostkach podstawowej opieki zdrowotnej zlokalizowanych na terenie Polski południowo-wschodniej. Wiek, płeć, miejsce zamieszkania, wykształcenie oraz status zawodowy istotnie wpływają na odczucia pacjentów odnośnie do respektowania ich praw.Pozycja Zastosowanie nowoczesnych rozwiązań telemedycznych u pacjentów z nadciśnieniem tętniczym w warunkach podstawowej opieki zdrowotnej(Uniwersytet Rzeszowski, 2023-03-17) Małecki, MariuszCel badań Z uwagi na dynamiczny rozwój technik telemedycznych istnieje potrzeba zdefiniowania obszarów, w których konieczne są działania poprawiające efektywność ich wykorzystania. Założono, że istnieją zarówno pacjenci, którzy będą lepiej współpracować z personelem medycznym i szerzej wykorzystywać możliwości urządzeń telemedycznych, jak i pacjenci o gorszych predyspozycjach w tym zakresie. W pracy podjęto próbę znalezienia odpowiedzi na pytanie, jakie cechy i predyspozycje pacjentów powodują, że korzystają oni efektywnie z urządzenia telemedycznego, z drugiej zaś strony – na pytanie, co warunkuje gorszą współpracę, czy wręcz rezygnację pacjentów z możliwości korzystania z urządzenia telemedycznego. Materiał i metody Praca ma charakter obserwacyjny, zawiera składowe badawcze z wnioskowaniem statystycznym, posiada także elementy retrospektywne. Przeprowadzone w niej badanie było jednoośrodkowe, nieinterwencyjne, obejmowało pełnoletnich pacjentów z rozpoznanym nadciśnieniem tętniczym (NT) – podopiecznych placówek POZ. W badaniu wzięło udział 126 pacjentów. W przebiegu badania używano urządzenia telemedycznego do kontroli ciśnienia tętniczego składającego się z ciśnieniomierza naramiennego współpracującego ze smartfonem z zainstalowaną odpowiednią aplikacją. Ciśnieniomierz łączy się ze smartfonem przy pomocy Bluetooth. Aplikacja umożliwia wysyłanie wyników pomiarów do bazy zbiorczej znajdującej się na komputerze w przychodni oraz dostęp do nich zarówno dla pacjenta, jak i uprawnionego personelu medycznego. Pacjenci otrzymywali urządzenie telemedyczne do samodzielnego korzystania z niego oraz wykonywania pomiarów ciśnienia tętniczego (CT) w warunkach domowych. Celem oceny poziomu współpracy oraz uwarunkowań tej współpracy od różnych zmiennych zastosowano autorskie kwestionariusze: początkowy i końcowy oraz kwestionariusze: NEO-FFI (diagnoza cech osobowości), MINI-COPE (kwestionariusz radzenia sobie ze stresem), SF-36 (kwestionariusz jakości życia) oraz skalę depresji Becka. Zastosowano własny, autorski podział pacjentów na 3 grupy, z których każda charakteryzuje się innym poziomem współpracy. Jako kryteria pozycjonujące poziom współpracy przyjęto następujące elementy: dalszą kontynuację uczestnictwa w badaniach po odbyciu pierwszej wizyty, terminowe zgłoszenie się na drugą wizytę, wykonanie zaleconej liczby pomiarów ciśnienia tętniczego urządzeniem telemedycznym oraz zastosowanie się do zalecenia zaprzestania palenia papierosów. Pacjentów z poszczególnych grup poddano analizie statystycznej w następujących zakresach: demografia, antropometria, spożywanie alkoholu i aktywność fizyczna, systematyczność leczenia NT, dobrostan psychiczny i cechy osobowości oraz dane kliniczne. Wyniki i wnioski W piśmiennictwie nie występują kryteria oceny pacjentów w zależności od poziomu współpracy w zakresie korzystania z urządzeń telemedycznych. Istnieje zatem potrzeba stworzenia narzędzia w formie kwestionariusza, dzięki któremu możliwe byłoby określenie predyspozycji do efektywnego korzystania z urządzeń telemedycznych. Konieczne jest podjęcie różnych działań nastawionych na poprawę zakresu i efektywności korzystania z urządzeń telemedycznych przez pacjentów gorzej współpracujących. Do tej grupy zaliczają się osoby w starszym wieku, jak również pacjenci z krótkim przebiegiem NT (do 3 lat) oraz relatywnie długim przebiegiem choroby (powyżej 10 lat). Ze względu na gorszą współpracę pacjentów leczących NT w poradniach POZ w porównaniu do pacjentów leczących NT w poradniach specjalistycznych, konieczne są działania poprawiające tę sytuację po stronie lekarzy POZ i personelu medycznego placówek POZ. Wyniki pracy potwierdziły również, że chorzy z towarzyszącą cukrzycą typu 2 oraz pacjenci o wysokim poziomie sumienności lepiej współpracują w zakresie korzystania z urządzenia telemedycznego, stąd konieczność indywidualizacji podejścia do pacjentów z dominującymi innymi cechami osobowości. Zaobserwowano także gorszą współpracę pacjentów z indeksem jakości życia na wyższym poziomie, co również powinno warunkować odrębne podejście do tej grupy.