Przeglądanie według Temat "primary education"
Aktualnie wyświetlane 1 - 7 z 7
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Kompetencje językowe przyszłych nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej (na przykładzie prac dyplomowych)(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Szumna, Dorota; Kalandyk, MariuszCelem niniejszego artykułu jest przedstawienie poziomu językowych kompetencji studentów – przyszłych nauczycieli. Autorzy pokazują przykłady błędów, które pojawiają się w pracach dyplomowych studiujących. Zwracają uwagę na skutki ujawnionych usterek w komunikowaniu wyników prowadzonych badań oraz na efekty błędnych użyć określonych struktur językowych mających swe czysto komunikacyjne i kulturowe konsekwencje. Postulują zmiany w sposobie myślenia o roli nauki o kulturze języka w programach studiów pedagogicznych.Pozycja Nowe sposoby nauki programowania w edukacji wczesnoszkolnej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Czerski, WojciechNowa podstawa programowa z dnia 14 lutego 2017 r. wprowadza naukę programowania już od I etapu edukacji. Z tego powodu wielu nauczycieli uczących na tym etapie edukacji poszukuje nowych rozwiązań umożliwiających realizację tej części podstawy programowej. W artykule zaprezentowane zostały nowatorskie platformy, które mogą z powodzeniem być zastosowane do nauki podstaw programowania wśród dzieci z klas I–III szkoły podstawowej.Pozycja Political climate and schooling: teachers’ perceptions and practices on social differentiation and intercultural education(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024-10) Zachos, Dimitrios; Angelopoulos, Konstantinos-AntoniosIntercultural education focuses on how social differentiations affect schooling. The issues promoted by intercultural education, especially those related to human, individual and collective rights, are particularly topical nowadays, since in many countries they are in the crosshairs of the far right and populist political movements and leaders. In this paper we present research in which we explored teachers' perceptions and practices regarding social differentiation and intercultural education. The role of teachers is important in shaping the dominant ideology, because of their position and their interaction with future citizens. Therefore, teachers’ role is crucial in combating or maintaining economic inequalities and unequal distribution of power. Our research strategy was Case Study, and semi-structured interview was our research technique. According to our research results, although teachers are aware of the issues of social differentiation, they are not able to clearly define what intercultural education is, who it is aimed at and what its goals are. this confusion hampers teachers’ efforts and ultimately the quality of education provided to the children who need it most.Pozycja Space for Media and Digital Literacy in the Context of Primary Education(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Karasová, Mária; Uhrinová, MiriamThe contribution focuses on current questions and issues in the area of mass media influence on the behaviour of pupils of a younger school age in Slovakia. It offers partial results of research that appeal not only to the importance of implementing media education into primary education, but also show the real status of teachers’ readiness in the area of digital and media literacy. Research was quantitative-qualitative and in addition to the questionnaire method was realised interviews with headteachers of schools and focus interviews with the pupils. The aim of our research probing was to find out the contemporary state of the implementation of the media education into the education process as well as preparation of the teachers in the educational practices in regard to the specific sphere. Research is currently continuing to diagnose the digital literacy of teachers and future teachers in Slovakia.Pozycja The Escol@s Digitais Project. An experience of working with technologies in Primary Education in Portugal(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024-10) Albuquerque Costa, Fernando; Cruz, Elisabete; Fradão, Sandra; Sousa, EmilyThe Escol@s Digitais Project is an action-research project that was born on the initiative of the Municipality of Amadora (Portugal) and has been under development by a research team of the Institute of Education of the University of Lisbon. As part of the Education XXI line of research, it aims to support the ongoing digital transformation in all public schools of Primary Education in the municipality to enhance the quality of processes, performances, and results of learning. Seeking to deepen and consolidate existing knowledge and practices, the Project defines four objectives to be pursued intentionally throughout its term: i) valuing the work carried out within schools in the digital transition, distinguishing and promoting successful practices; ii) reinforcing the sustained integration of teaching and learning dynamics with digital, in the classroom and in other local contexts; iii) recognizing and assessing students' digital skills, bearing in mind the Portuguese Profile of Students Leaving Compulsory Schooling; iv) monitoring project activities and understand their impact on teachers and students. In this article, we present the main starting questions and the conceptual foundations and premises that underpin the intervention plan's design. Although the plan involved other dimensions, particularly related to school management, here we will emphasize the assumption of digital technologies that we assumed and how we worked with the teachers. We conclude with the presentation of the Project's assumptions and work axes.Pozycja The Use of a Bee-bot in Pre-primary and Primary Education(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Vargová, Mária; Círus, LukášModern teaching aids are part of the daily education process. Children, pupils use them to deepen the acquired knowledge. A teacher tries to alternate the teaching methods in an interesting way. The Bee-bot, a didactic toy, has been used in education for several years. The teacher decides at what intervals and in which subject he or she can use the Bee-bot. In this article we present one of a group of micro-outputs. Here we used a heuristic method, a method of discovery and observation. Also, we used the cooperation in the application of a robotic toy.Pozycja Z zagadnień prawno-organizacyjnych opieki zdrowotnej nad uczniami w szkołach podstawowych w Polsce w latach 1945–1961 (w świetle Dzienników Urzędowych Ministerstwa Oświaty)(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Juśko, PawełArtykuł przedstawia problematykę opieki zdrowotnej uczniów szkół podstawowych w kontekście zagadnień prawnych i organizacyjnych na podstawie Dzienników Urzędowych Ministerstwa Oświaty w latach 1945–1961. Na podstawie zarządzeń, instrukcji, okólników i komunikatów tego ministerstwa przedstawiony został model organizacyjny opieki higieniczno-lekarskiej, jaki ukształtował się na początku lat 50., doprowadzając po powstania szkolnej służby zdrowia. W 1952 r. została ona przejęta przez Ministerstwo Zdrowia. Ponadto pośredni wpływ na kwestię zdrowotności uczniów miało wiele innych czynników, takich jak: stan sanitarny szkół, wdrażanie zasad higieny u uczniów, promocja zdrowia i zmiana świadomości rodziców w sprawach związanych z higieną i zdrowiem. Wszystkie te problemy dostrzegało Ministerstwo Oświaty, odnosząc się do nich w swoich dziennikach urzędowych. Jednocześnie nie zabrakło w nich wymiaru propagandowego charakterystycznego dla polityczno-społecznej rzeczywistości Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej. Przykładem tego była między innymi organizacja na terenie szkół ogólnopolskich wiosennych akcji sanitarno-porządkowych.