Logo Repozytorium UR
Zbiory i Kolekcje
Całe Repozytorium UR
  • Polski
  • English
Zaloguj się
Kliknij tutaj, aby się zarejestrować. Nie pamiętasz hasła?
  1. Strona główna
  2. Przeglądaj wg tematu

Przeglądanie według Temat "priest"

Wpisz kilka pierwszych liter i kliknij przycisk Przeglądaj
Aktualnie wyświetlane 1 - 2 z 2
  • Wyniki na stronie
  • Opcje sortowania
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Mowa wiązana w twórczości Jonasza Kofty
    (2016-07-01) Mazur, Rafał
    Rozprawa doktorska zatytułowana: Mowa wiązana w twórczości Jonasza Kofty miała za zadnie pokazać, jak wygląda poetycki świat autora Szarego poematu, z jakich składa się elementów, jak zostały skonstruowane postacie mówiące i w jaki sposób autor pozwala im mówić o świecie. Badania oparte są przede wszystkim na dwóch fundamentalnych zbiorach poezji Jonasza Kofty, które grupują całość jego działalności poetyckiej, tzn. Co to jest miłość. Wiersze i piosenki zebrane - tomy I i II. Temat pracy dotyczy zagadnienia mowy wiązanej, a zatem nie obejmuje swym zasięgiem dzieł dramatycznych, musicali oraz scenek kabaretowych. Praca skupia się przede wszystkim na wytyczeniu zasadniczych kręgów problemowych w poezji Jonasza Kofty, badaniu kontekstów twórczych i relacji intertekstualnych, analizie i interpretacji utworów, stworzeniu typologii bohaterów oraz określeniu wartości artystycznych i poznawczych. Rozprawa podzielona została na trzy zasadnicze części (O rolach twórczych, autobiografizmie i utworach autotematycznych; Przemijanie i melancholia. O postrzeganiu świata w utworach Jonasza Kofty; Liryczne opowieści o miłości), które przedstawiają typologię bohaterów utworów Jonasza Kofty, wyodrębniając trzy główne kręgi problemowe, dominujące w twórczości autora Szarego poematu. Całość poprzedzona jest rozdziałem wstępnym i zakończona podsumowaniem.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Pan Bóg pisze prosto po liniach krzywych. Studia nad twórczością Jana Grzegorczyka
    (Uniwersytet Rzeszowski, 2021-06-08) Kumka, Karolina
    W rozprawie „Pan Bóg pisze prosto po liniach krzywych”. Studia nad twórczością Jana Grzegorczyka omówiono powieści pisarza z uwzględnieniem przyjętych metodologii: badań kulturowych, komparatystyki i psychoanalizy. Przeprowadzone rozważania pozwoliły zaklasyfikować twórczość Jana Grzegorczyka do nurtu „literatury o kapłanie”, zapoczątkowanego przez literaturę religijną i katolicką. W dysertacji zwrócono uwagę na wątki i motywy pojawiające się we wcześniejszych dziełach, które zostały podjęte przez współczesnego pisarza w jego prozie. Pomocne było zwrócenie uwagi na polonistyczne wykształcenie wybranego twórcy i fakt, że wiele z przywoływanych kontekstów literackich autor pentalogii znał – mógł zatem swobodnie z nich czerpać. Dysertacja skupia się na obrazie nie tylko Kościoła w powieściach pisarza, ale także na przedstawionych przez niego rozmaitych wyzwaniach stojących przed kapłanem, który dla Grzegorczyka pozostaje „zranionym uzdrowicielem” – na to określenie w pracy także zwrócono szczególną uwagę, przedstawiając jego źródło i sposoby prezentacji nie tylko w dziełach omawianego twórcy, ale również w przywoływanych kontekstach: m. in. w powieściach Georgesa Bernanosa, François Mauriaca, Grahama Greene’a, ale i współczesnego polskiego twórcy Macieja Grabskiego.

Repozytorium Uniwersytetu Rzeszowskiego redaguje Biblioteka UR

  • Regulamin Repozytorium UR
  • Pomoc
  • Zespół Redakcyjny
  • Ustawienia plików cookie
  • Polityka prywatności
  • Wyślij wiadomość