Logo Repozytorium UR
Zbiory i Kolekcje
Całe Repozytorium UR
  • Polski
  • English
Zaloguj się
Kliknij tutaj, aby się zarejestrować. Nie pamiętasz hasła?
  1. Strona główna
  2. Przeglądaj wg tematu

Przeglądanie według Temat "postpartum depression"

Wpisz kilka pierwszych liter i kliknij przycisk Przeglądaj
Aktualnie wyświetlane 1 - 1 z 1
  • Wyniki na stronie
  • Opcje sortowania
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Wpływ edukacji kobiet ciężarnych w szkołach rodzenia w województwie podkarpackim na częstość występowania depresji poporodowej
    (Uniwersytet Rzeszowski, 2023-10-19) Krygowska, Krystyna
    Tytuł. Wpływ edukacji kobiet ciężarnych w Szkołach Rodzenia w województwie podkarpackim na częstość występowania depresji poporodowej. Wprowadzenie. Uczestnictwo w Szkole Rodzenia umożliwia przyszłym rodzicom świadomie przeżyć ciążę, przygotować się do porodu, połogu i opieki nad noworodkiem. Cel pracy. Celem niniejszej pracy jest ocena wpływu uczestnictwa w zajęciach Szkoły Rodzenia na częstość występowania objawów depresji poporodowej. Materiał i metody. Zgromadzony materiał obejmuje kohortę położnic z województwa podkarpackiego ogółem stanowiących 200 osób tj. 100 położnic będących grupą uczestniczek zajęć Szkoły Rodzenia (grupa badana) i 100 osób będących grupą kontrolną, kobiet, które nie uczestniczyły w zajęciach Szkoły Rodzenia. Metodykę badań stanowił autorski kwestionariusz ankiety, Edynburska Skala Depresji Poporodowej, Skala Depresji Becka, Skala Kontroli Emocji i Skala Satysfakcji z Życia. Uzyskane wyniki poddano analizie statystycznej, przyjmując za istotne p<0,05. Wyniki. Uczestniczki Szkoły Rodzenia stanowiły grupę kobiet zamieszkujących teren wiejski, w wieku 26 – 35 lat, które posiadały wykształcenie wyższe, były w związku, wskazywały na dobre warunki życiowe i przebywały na urlopie macierzyńskim. W grupie kontrolnej większość badanych kobiet pochodziła ze wsi, w wieku od 26 do 35 lat, posiadała wykształcenie inne niż wyższe, była w związku i w większości przypadków oceniała swoje warunki życiowe jako dobre, a w czasie ciąży przebywała na urlopie macierzyńskim. Średni wynik uzyskany w skali Becka dla ogółu badanych kobiet wyniósł 8,83 pkt ± 8,47. Porównując grupę badaną i kontrolną wyższe wyniki charakteryzowały kobiety, nie uczestniczące w zajęciach Szkoły Rodzenia. Natomiast u co czwartej (25,0%) badanej kobiety w grupie uczestniczek Szkoły Rodzenia i grupie kontrolnej wynik w skali Becka był większy niż 11 punktów, co wskazuje na ryzyko wystąpienia zaburzeń depresyjnych. Wynik Edynburskiej Skali Depresji Poporodowej dla ogółu badanych kobiet wyniósł średnio 26,90 pkt ± 2,96, i był on nieznacznie wyższy wśród kobiet nie uczestniczących w edukacji przedporodowej. Wnioski. Oceniana kwestionariuszem Skali Depresji Becka i Edynburskiej Skali Depresji Poporodowej depresja poporodowa w grupie kobiet uczestniczek zajęć Szkoły Rodzenia i grupie kontrolnej wykazała podobne ryzyko wystąpienia depresji, co wskazuje że z depresją poporodową mogą mierzyć się kobiety niezależnie od wieku, posiadanego statusu społeczno ekonomicznego i udziału w zajęciach w Szkole Rodzenia. Słowa kluczowe. Szkoła rodzenia, edukacja przedporodowa, depresja poporodowa, połóg.

Repozytorium Uniwersytetu Rzeszowskiego redaguje Biblioteka UR

  • Regulamin Repozytorium UR
  • Pomoc
  • Zespół Redakcyjny
  • Ustawienia plików cookie
  • Polityka prywatności
  • Wyślij wiadomość