Przeglądanie według Temat "postawy"
Aktualnie wyświetlane 1 - 10 z 10
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Attitudes of students of physiotherapy of the University of Rzeszów towards wearing masks, maintaining social distance, rules of disinfection and vaccination against COVID-19(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023) Karlik, Sandra; Tokarczyk, Angelika; Kimak, Anna; Kubicz, Dorota; Tabian, Ewelina; Kawa, Karolina; Kijowski, Karol; Tomczyk, Michał; Weron, Przemysław; Mazurkiewicz, Sylwia; Perenc, LidiaIntroduction: The aim of the study was to determine factors differentiating the attitudes of students of physiotherapy of the University of Rzeszow (UR) towards wearing masks, maintaining social distance, disinfection rules and vaccination against COVID-19. Material and methods: The study was conducted among 200 students of physiotherapy of the UR. Men accounted for 31.5%, and women for 68.5%. The mean age was 21.64±1.84 years. The study was based on a questionnaire survey. The dimension of attitudes of students of physiotherapy of the UR towards wearing masks, maintaining social distance, the rules of disinfection and vaccination against COVID-19 was analyzed in the following spheres: knowledge and beliefs (8.27±3.35 points), actions (3.21±1.95 points), a sense of uncertainty (3.6±1.49 points), a sense of agency (2.94 ±1.27 points) and a general attitude (9.6±2.79 points). Statistical testing of Mann-Whitney, Kruskal-Wallis, and Spearman’s rank test was carried out for a statistically significant relationship at p<0.05. Results: Such dimensions as: declared attitudes, knowledge and beliefs based on science, actions and sense of agency were significantly higher in women (p<0.05). The uncertainty dimension was significantly higher in men (p<0.05). The higher the dimension of knowledge and beliefs based on science, the higher the dimension of the declared attitude, actions, sense of agency (R>0), and the lower the dimension of uncertainty (R<0, p<0.05). Conclusions: Gender and dimension of knowledge and beliefs differentiated the attitudes of students of physiotherapy of the UR towards wearing masks, maintaining social distance, the rules of disinfection and vaccination against COVID-19.Pozycja Pogrom kielecki i jego kontekst społeczno-historyczny w świadomości mieszkańców Kielc(Uniwersytet Rzeszowski, 2017-04-20) Sobota, MarekOpracowanie składa się z dwóch części: Pierwsza dotyczy szerszego historycznego kontekstu wydarzeń kieleckich, bez którego nie sposób zrozumieć wielu aspektów owego pogromu i całej ówczesnej rzeczywistości. Druga obejmuje swoim zakresem omówienie i analizę postaw mieszkańców Kielc wobec tragicznych wydarzeń z 4 lipca 1946 roku. Praca przedstawia jak dziś po 69 latach kielczanie postrzegają pogrom Żydów, jak funkcjonuje on w ich świadomości. Dwie przedstawione powyżej części pracy zostały podzielone na siedem rozdziałów poprzedzonych wstępem: Rozdział pierwszy to koncepcja pracy z treściami strony pojęciowej i metodologicznej. Rozdział drugi został poświęcony sytuacji społeczno-politycznej Polski w latach 1944-1947. Przedstawia m. in. tworzenie się komunistycznego państwa na ziemiach polskich, politykę ZSRR wobec krajów Europy Środkowo-Wschodniej, a zwłaszcza Polski. Rozdział trzeci przedstawia ogólną charakterystykę Kielc, dane społeczno-demograficzne mieszkańców, zarys rozwoju przestrzennego miasta od 1945 roku. W rozdziale czwartym ukazana została istota i geneza pogromu kieleckiego. Przebieg wydarzeń ujęto w formie kalendarium. Rozdział piąty pracy dotyczy metodologii badań empirycznych. Rozdział szósty przedstawia wyniki badań. W rozdziale siódmym zaprezentowana została weryfikacja problemów i hipotez badawczych. Na zakończenie przedstawiono podsumowanie i wnioski.Pozycja Postawy interpersonalne młodzieży wobec edukacji międzykulturowej(Uniwersytet Rzeszowski, 2022-06-09) Garbuzik, PawełPrzedmiotem rozprawy są postawy interpersonalne młodzieży szkół ponadpodstawowych wobec edukacji międzykulturowej z terenu miasta Kielce i powiatu kieleckiego województwa świętokrzyskiego. Głównym jej celem jest odpowiedź na pytanie jakie są postawy interpersonalne młodzieży wobec edukacji międzykulturowej? Praca dostarcza odpowiedzi na szereg szczegółowych pytań dotyczących postaw młodzieży wobec edukacji międzykulturowej, uwzględniając trzy komponenty postaw, tj. poznawczy, emocjonalny i behawioralny, mianowicie: Jaka jest ocena wiedzy o innych kulturach, mniejszościach narodowych i etnicznych? Jakie były cele realizowanych zajęć (treści) z zakresu edukacji międzykulturowej? Jaki jest poziom tolerancji wobec „innych” oraz co wnosi obecność przedstawicieli innych kultur, mniejszości narodowych i etnicznych? Jakie są cechy relacji z przedstawicielami innych kultur, mniejszości narodowych i etnicznych? Czy szkoły ponadpodstawowe podejmują inicjatywy na rzecz integracji uczniów z innych kultur, mniejszości narodowych i etnicznych i jakie są ich implikacje?Pozycja Postawy lokalnej społeczności wobec rozwoju turystyki wiejskiej i ich konsekwencje dla obszaru recepcji(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Kuźniar, WiesławaW artykule dokonano identyfikacji postaw lokalnej społeczności w kontekście kształtowania atrakcyjności produktu turystycznego oraz wskazano preferowane zmiany, mające na celu zwiększenie akceptacji i zaangażowania mieszkańców w realizację przedsięwzięć turystycznych. Założony cel zrealizowano w oparciu o analizę literatury przedmiotu, na tle której zaprezentowano własne wyniki badań i obserwacji, związane z prowadzonym w latach 2010–2012 grantem badawczym. W artykule starano się udowodnić tezę, zakładającą, iż sukces przedsięwzięć turystycznych realizowanych na danym obszarze recepcji zależy nie tyle od walorów turystycznych, co postaw i zachowań podmiotów współtworzących produkt turystyczny gminy/regionu, w tym zwłaszcza od ich kreatywności, pasji, umiejętności współdziałania czy też umiejętności tworzenia długotrwałych relacji. Znaczącą rolę w tym zakresie mają do odegrania mieszkańcy obszaru recepcji. Ich wzrastający udział we współtworzeniu atrakcyjności produktu turystycznego skłania do wskazania działań, mających na celu kształtowanie pozytywnych, a zarazem kreatywnych postaw. Szczególną rolę społeczność lokalna ma do odegrania w zakresie tworzenia „dobrego klimatu” dla turystów oraz kreowania wizerunku. Wśród badanych mieszkańców przeważają neutralne postawy, charakteryzujące się brakiem zainteresowania turystycznym rozwojem obszaru recepcji. Aby włączyć lokalną społeczność w proces tworzenia „dobrego klimatu” dla turystyki, zaleca się przede wszystkim zwiększyć stopnień partycypacji społecznej oraz zintensyfikować przepływ informacji, eksponującej korzyści wynikające z turystyki dla danego terytorium. Wskazane jest również wyodrębnienie lokalnego lidera, koordynującego współdziałanie pomiędzy wszystkimi podmiotami zaangażowanymi w rozwój turystyki wiejskiej, do których należy także wliczyć mieszkańców obszaru recepcji.Pozycja Postawy młodzieży szkół średnich wobec osób starszych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Wosik-Kawala, DanutaArtykuł ma charakter teoretyczno-empiryczny i stanowi relację z badań prowadzonych przez autorkę. Ich celem była próba określenia postaw młodzieży szkół średnich wobec osób starszych. Podstawę analizy stanowił materiał empiryczny otrzymany z badań przeprowadzonych za pomocą testu zdań niedokończonych wśród uczniów lubelskich szkół średnich.Pozycja Postawy rodziców wobec Programu Szczepień Ochronnych(Uniwersytet Rzeszowski, 2023-03-10) Martyn, JuliaWstęp: Szczepionki to jedno z największych osiągnięć medycyny. Rozwijająca się globalizacja przyczynia się do szybkiego rozprzestrzeniania chorób zakaźnych. Świat potrzebuje szczepień ochronnych, aby zapobiec zapaści zdrowia ludzkości. Wiele osób nigdy nie było świadkami wyniszczających chorób, przed którymi chronią szczepionki. Ludzie obawiają się także o bezpieczeństwo składu szczepionek, co buduje negatywną ocenę obowiązku szczepień dzieci. Dodatkowo działalność przeciwników szczepień przyczyniła się do zwiększenia odsetka rodziców uchylających się od szczepień ochronnych. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) wymieniła niechęć do szczepień jako jedno z największych globalnych zagrożeń dla zdrowia publicznego. Dlatego temat podjętej pracy jest istotny dla zdrowia populacji. Postawy rodziców wobec szczepień ochronnych kształtuje wiele czynników. Zrozumienie różnych potrzeb populacji oraz bodźców kształtujących nastawienie rodziców do szczepionek może przyczynić się do zwiększenia globalnej odporności zbiorowej społeczeństwa. Cel: Analiza wybranych czynników warunkujących postawy rodziców wobec Programu Szczepień Ochronnych. Materiał i Metoda: W badaniu wzięło udział 1032 rodziców, których podzielono na dwie grupy (rodzice oczekujący na narodziny dziecka - 515, badani posiadający dziecko do 24 m.ż. – 517). Dobór do próby badanej był losowy. W badaniu wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego przy pomocy techniki ankietowej oraz metodę szacowania. Użyto pięć narzędzi badawczych: autorski kwestionariusz ankiety oraz cztery narzędzia standaryzowane: Kwestionariusz Wirtualnej Integracji Społecznej (WIS), Test Ten Item Personality Inventory (TIPI-PL), Wielowymiarowa Skala Umiejscowienia Kontroli Zdrowia (MHLC), Inwentarz do Pomiaru Radzenia Sobie ze Stresem (Mini-COPE). Celem sprawdzenia rzetelności narzędzi badawczych oraz oceny zrozumienia treści stwierdzeń i pytań przez ankietowanych wykonano badanie pilotażowe na grupie 100 respondentów. Główne badanie przeprowadzono w terminie od kwietnia do grudnia 2019 roku w losowo wybranych przychodniach, szkołach rodzenia, żłobkach oraz szpitalu na terenie województwa podkarpackiego. Udział w badaniach był dobrowolny. Każdy uczestnik wyraził świadomą zgodę na udział w badaniu po wcześniejszym zapoznaniu się z informacją na temat realizacji projektu badawczego. Rodzice otrzymali kwestionariusze do wypełnienia w warunkach domowych w celu uzyskania, jak największej ilości rzetelnie i sumienie wypełnionych w całości kwestionariuszy. Projekt badawczy uzyskał pozytywną opinię Komisji Bioetycznej UR (uchwała nr 32/02/2019 z dnia 14.02.2019 r.). Do analizy uzyskanych wyników wykorzystano następujące metody i testy statystyczne: test niezależności chi-kwadrat (test chi-kwadrat Pearsona, chi2), współczynnik korelacji rho-Spearmana, test t-Studenta, wielowymiarową regresję logistyczną metodą krokową postępującą. W badaniu przyjęto poziom istotności dla testów wynoszący p=0,05. Wyniki: Najczęściej rodzice charakteryzowali się pozytywnymi postawami wobec PSO (82,9%), 12,3% rodziców przejawiało obojętne, a 4,8% negatywne postawy. Od szczepień ochronnych uchylało się 5,1% wszystkich rodziców. Respondenci najczęściej posiadali przeciętny poziom wiedzy na temat szczepień (56,5%). Rodzice mający pozytywne postawy wobec szczepień najczęściej prezentowali wysoki poziom wiedzy na ten temat (97,4%). Natomiast ankietowani o negatywnych (22,4%) i obojętnych (25,5%) postawach głównie posiadali niski poziom wiedzy o PSO. Respondenci o postawach pozytywnych częściej uzyskali wyższy wskaźnik WIS niż badani o negatywnych postawach wobec szczepień ochronnych (M=32,52 vs M=28,86, p=0,011). Rodzice o pozytywnych postawach w porównaniu z badanymi o obojętnych postawach byli bardziej ugodowi (M=5,42 vs M=5,07, p=0,001) oraz sumienni (M=5,59 vs M=5,33, p=0,009). Pozytywne postawy wobec PSO najczęściej posiadali rodzice, którzy uważali, że ich zdrowie zależy od wpływu innych osób (91,8%), natomiast stan zdrowia badanych o negatywnych postawach był głównie uzależniony od ich własnych działań (10,7%) – p=0,000. Rodzice o pozytywnych postawach wobec szczepień dzieci częściej niż osoby o negatywnych postawach w sytuacjach stresowych szukali emocjonalnego (M=2,15 vs M=1,85, p=0,007) i instrumentalnego wsparcia (M=2,05 vs M=1,69, p=0,003). Respondenci o pozytywnych (53,3%) i negatywnych postawach (24%) wobec PSO najczęściej szczepili swoje dzieci bezpłatnymi szczepionkami (p=0,000). Komercyjne, wysokoskojarzone szczepionki były najczęściej wybierane przez badanych o niskim poziomie wiedzy na temat szczepień (42%, p=0,000). Ankietowani o pozytywnych postawach wobec szczepień ochronnych nie zetknęli się z NOP u siebie, rodziny, czy bliskich znajomych (91,7%), natomiast rodzice, którzy napotkali taki odczyn najczęściej prezentowali negatywne postawy (17,5%) - p=0,000. Wielowymiarowa regresja logistyczna wykazała, że postawy pozytywne wobec PSO prezentowali głównie rodzice ugodowi (OR=1,36), którzy, uważali, że na stan ich zdrowia mają wpływ inne osoby (OR=1,05) lub przypadek (OR=0,94), a w sytuacjach stresowych zaprzestawali działań (OR=0,66). Negatywne postawy pojawiły się najczęściej u badanych radzących sobie w trudnych sytuacjach poprzez pozytywne przewartościowanie (OR=2,34) oraz którzy byli otwarci na doświadczenia (OR=1,80), a kontrolę nad swoim zdrowiem oddawali przypadkowi (OR=0,91) lub wpływowi innych osób (OR=0,84). Wnioski: U większości rodziców występowały pozytywne postawy wobec szczepień, głównie u osób poniżej 25 i powyżej 40 r.ż. o średnim wykształceniu. Negatywne postawy wobec PSO przejawiało 4,8% ankietowanych, szczególnie w wieku pomiędzy 30 a 34 r.ż. o wykształceniu zasadniczym zawodowym. Badani charakteryzujący się pozytywnymi postawami wobec szczepień ochronnych najczęściej prezentowali wysoki poziom wiedzy na ten temat. Natomiast rodzice o negatywnych i obojętnych postawach głównie posiadali niski poziom wiedzy o PSO. Respondenci o wysokim odsetku zdalnej komunikacji międzyludzkiej najczęściej posiadali pozytywne postawy oraz wysoki poziom wiedzy na temat szczepień ochronnych. Natomiast badani o negatywnych postawach wobec szczepień populacyjnych i niskim poziomie wiedzy na ten temat rzadziej porozumiewali się za pośrednictwem Internetu. Postawy pozytywne najczęściej prezentowali sumienni i ugodowi rodzice o wysokim poziomie wiedzy na temat szczepień ochronnych, natomiast negatywne postawy pojawiły się u ekstrawertycznych osób o niskim poziomie wiedzy. Rodzice z pozytywnymi oraz negatywnymi postawami wobec PSO, a także badani o wysokim poziomie wiedzy na ten temat najczęściej uważali, że ich stan zdrowia zależy od nich samych, działań prozdrowotnych oraz wpływu innych osób. Badani o pozytywnych postawach wobec szczepień dzieci w sytuacjach stresowych najczęściej aktywnie sobie radzili podejmując działania zmierzające do poprawy sytuacji, planowali w celu zmniejszenia stresu wywołanego procesem szczepiennym oraz poszukiwali wsparcia instrumentalnego i emocjonalnego. Badani o negatywnych postawach w sytuacjach stresowych aktywnie radzili sobie poprzez uchylanie się od stresującego bodźca, planowanie oraz pozytywne przewartościowanie sytuacji problemowych. Rodzice o wysokim poziomie wiedzy na temat szczepień ochronnych, pozytywnych oraz negatywnych postawach najczęściej wybierali bezpłatne szczepionki. Większość rodziców o postawach pozytywnych oraz wysokim poziomie wiedzy na temat szczepień nie zetknęło się z NOP, natomiast respondenci, którzy napotkali taki odczyn najczęściej prezentowali negatywne postawy oraz niski poziom wiedzy o PSO. Czynniki, które najczęściej wpływały na pozytywne postawy rodziców to głównie ugodowość, wpływ innych osób czy przypadku na stan zdrowia oraz zaprzestanie działań w sytuacjach stresowych. Natomiast negatywne postawy kształtowała ekstrawertyczna osobowość, otwartość na doświadczenia, przewartościowywanie problemów oraz wpływ przypadku czy w mniejszym stopniu oddziaływanie innych osób na stan zdrowia.Pozycja Postawy studentów wobec konstruowania elektronicznego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Marszałek, AleksanderW artykule ukazano i uzasadniono potrzebę badań postaw studentów wobec treści programowych. Teoretyczne rozważania uzupełniono badaniami postaw studentów kierunku edukacja techniczno-informatyczna przed realizacją i po realizacji treści przedmiotu pracownia konstruktorska o profilu elektronicznym. Przeprowadzone badania metodą dyferencjału semantycznego wykazały, że realizacja treści programowych odgrywa znaczącą rolę w kształtowaniu postaw – wzrost wskaźnika syntetycznego z 1,50 do 2,16. Uczestnictwo studentów w 30 godzinnych zajęciach programowych skutkuje zwiększeniem kierunku, siły i trwałości postaw studentów wobec konstruowania elektronicznego.Pozycja Postawy studentów wobec naruszania uczciwości akademickiej(Uniwersytet Rzeszowski, 2021-12-22) Englert-Bator, AnnaW pracy została podjęta próba poznania i zrozumienia prawidłowości funkcjonowania wartości uczciwości w życiu jednostki oraz grupy w kontekście procesu edukacji, uzyskana poprzez badanie postaw wobec naruszania uczciwości akademickiej wśród studiującej młodzieży. Analiza wyników badań opisanych w pracy, pozwala na diagnozę postaw młodzieży akademickiej wobec naruszania uczciwości akademickiej. określenie kierunku postaw młodzieży wobec naruszania uczciwości akademickiej z uwzględnieniem trzech komponentów zawartych w tych postawach: poznawczego, emocjonalnego i behawioralnego, reprezentowanego odpowiednio przez czynniki pragmatycznej racjonalizacji, autorefleksji moralnej i funkcjonowania moralnego. W tym celu wykorzystano autorskie narzędzie Skala Postaw Wobec Naruszania Uczciwości Akademickiej – SPNA. Celem badania było także określenie niektórych czynników podmiotowych lub/i przedmiotowych w kształtowaniu się tych postaw.Pozycja System edukacji i studia wyższe w opinii młodzieży pogranicza polsko-ukraińskiego(Prokarpatia, 2015-11-01) Długosz, PiotrArtykuł prezentuje wyniki badań sondażowych zrealizowanych wśród maturzystów na pograniczu polsko-ukraińskim na próbie 1301 respondentów. Badania pokazują, iż polska młodzież gorzej ocenia system edukacyjny niż młodzież ukraińska. Studia na zagranicznej uczelni podjęłoby 39% Polaków i 74% Ukraińców. Polska młodzież najczęściej zamierzała studiować w Wielkiej Brytanii, a ukraińska w Polsce. Wyjazd na zagraniczne studia jest traktowany jako przygoda i możliwość poznania świata. Młodzi Polacy uważają, że zagraniczne studia odbywają się w lepiej wyposażonych laboratoriach i zwiększają szansę na podjęcie pracy za granicą. Młodzież ukraińska twierdzi, że studia poza krajem cechują się wyższym poziomem nauczania i pozwalają na wyższy poziom życia. Umasowienie studiów wyższych młodzież tłumaczy chęcią zdobycia dobrze płatnego zawodu oraz dążeniem do uzyskania niezależności, samodzielności. Polska młodzież częściej zwraca uwagę, że studia są najlepszą polisą na czasy ryzyka i niepewności. Z kolei młodzież ukraińska wskazuje, że dyplom wyższej uczelni pomaga w prowadzeniu własnej firmy i umożliwia samorealizację.Pozycja Why do we reject the wisdom from the past? Reflections on the practical dimension of values in historical education(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Skotnicka-Palka, Małgorzata; Białokur, MarekIn times of rapid changes and large amounts of information, a lot of people, especially the young, attach no importance to the past. This is despite the fact that historical education develops intellectually and spiritually, building the identity of the individual and the nation and helps to understand problems of the present. Historical education is the totality of the various elements of education and knowledge which is connected with the transfer of achievements of our ancestors and the evolution of attitudes. In historical education these values occupy an important place. History allows us to understand the behaviour of other people, their emotions and needs. It is very important in history to respect norms and principles of tolerance and democracy. The values of historical education build the authority of and respect for rulers, reinforce a sense of connectedness with one’s homeland, the place of birth and residence. Historical education teaches young people values such as responsibility for their actions, it mobilizes them to work for their environment and creates the need for role models and figures of authority figures. We should remember that the education of young people in history classes helps them function in the modern times and surrounding reality. A history teacher should implement the students to participate in the modern world by showing and shaping the educational values of well thought-out and accurately matched examples from the past to the age of the students. These issues, based on the statements of valued researchers, are addressed in the presented article.