Przeglądanie według Temat "political speech"
Aktualnie wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Die rhetorische Frage in den politischen Reden(Uniwersytet Rzeszowski, 2017-09-29) Lisowska, KatarzynaNiniejsza rozprawa doktorska poświęcona jest zjawisku pytania retorycznego w przemówieniach politycznych. Istotnym celem pracy jest zbadanie potencjału illokucyjnego pytań retorycznych, ukazanie, na ile możliwe jest wykorzystanie ich potencjału w oddziaływaniu na odbiorcę w przemówieniach, a także wykazanie różnic w formach realizacji pytań retorycznych. Głównym celem pracy jest przeprowadzenie klasyfikacji pytań retorycznych na podstawie relacji między językową realizacją pytań a zawartą w nich intencją nadawcy, a w tym sensie ukrytym tu znaczeniem pytania retorycznego. Punktem wyjścia dla zaproponowanej w pracy klasyfikacji są typologie Meibauera (1986) oraz Bąka (2012). Po zaprezentowaniu wyników analizy podsumowany zostaje również osiągnięty cel pracy i tym samym udzielona odpowiedź na pytanie, czy intencja autora pytania retorycznego –niezależnie od tego, czy jest jawna, czy niejawna –zmierza do bezpośredniego lub pośredniego oddziaływania na odbiorcę. W rezultacie uzasadniono, iż stosowanie pytań retorycznych, a tym samym ich potencjał illokucyjny, ma wpływ na odbiorcę w zależności od intencji oraz założeń nadawcy i opisanych tu uwarunkowań kontekstowych i tzw. wyznaczników retoryczności. Na podstawie zebranego materiału przedstawione zostały różnorakie funkcje, jakie spełniają pytania retoryczne realizowane przez mówców. Są to np. funkcja sterowania emocjami, sugerowanie, potęgowanie znaczenia sensu wyrazów, instruowanie, manipulowanie zdaniem odbiorcy oraz inne.Pozycja Political Language and Advertising Language in Relevance Theoretical Framework: A Quest for Differences(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Rut-Kluz, DorotaThe paper looks at two types of Polish data; political speech and TV advertisements, which, having similar aims but rather different status, may possibly use the same means to achieve success. The relevance framework is applied to analyse and compare the mechanisms behind the linguistic effects and looks into particular stages of processing the linguistic input, taking a closer look into the explicature in both the political speech of a TV election campaign and TV advertisements. Particular pragmatic processes are presented (disambiguation, ad hoc concept construction) as well as implicature formation, non-literal talk and covert communication in order to address the question of whether political speech and advertising are similar and, if yes, in what respects and to what extent.