Przeglądanie według Temat "poetic drama"
Aktualnie wyświetlane 1 - 1 z 1
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Twórczość dramaturgiczna Anny Świrszczyńskiej(Uniwersytet Rzeszowski, 2023-06-19) Puzio, AnnaPraca składa się z czterech rozdziałów. W pierwszej części – „Odkrywanie rzeczywistości – budowanie świata (nie)możliwego” – skupiam się na biografii Anny Świrszczyńskiej. Z owych tekstów wyłania się obraz Anny Świrszczyńskiej jako artystki, która poprzez pisanie chce wpływać na rzeczywistość. Interesuje mnie dojrzewanie kobiety i artystki oraz miejsce, jakie w owym procesie zajmują zapomniane lub bardzo rzadko komentowane teksty dramatyczne. Kolejne rozdziały zawierają analizy wybranych utworów. Wstępne rozpoznania twórczości dramatycznej Anny Świrszczyńskiej pozwalają na wyodrębnienie trzech zasadniczych zagadnień dominujących w jej dramatach: związanych z mitem, cielesnością oraz walką o własną tożsamość. W drugim rozdziale zatytułowanym „Kreacyjne poszukiwania – w kręgu antycznych tematów i religii (Orfeusz, Człowiek i gwiazdy, Misterium piętnastowieczne, Święty i diabeł)” badam recepcję mitu, w tym problem posłużenia się kostiumem mitycznym jako odpowiedź na doświadczenia wojenne. W trzecim rozdziale „Cielesne projekcje świata (kobiecego) (Rozmowa z własną nogą)” rozważam wątek nierozłącznego z ludzką egzystencją uwikłania w cielesność. W ostatnim rozdziale: „Śmiech szaleńca, ekstaza człowieka. Próby ocalenia (Czarny kwadrat)” dokonuję analizy miniatury dramatycznej Czarny kwadrat, w której jednostka postawiona zostaje wobec naporu żelaznych praw świata. Istotnym elementem tworzenia, ujawniającym się w dramatach Świrszczyńskiej jest rola wyobraźni, intuicji, te zaś nierzadko prowadzą do eksperymentowania formą oraz problematyzowania poruszanych wątków.