Przeglądanie według Temat "plagiat"
Aktualnie wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Karnoprawna ochrona przepisów kulinarnych w świetle art. 115 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022) Domański, AdamKarnoprawna ochrona przepisów kulinarnych jest zagadnieniem skomplikowanym, w związku z czym każdy przypadek związany z podejrzeniem popełnienia przestępstwa plagiatu należy badać odrębnie. Przepis kulinarny złożony z listy składników i opisu przygotowania potrawy może podlegać ochronie z art. 115 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jednak jedynie wtedy, gdy posiada cechy utworu – twórczy i indywidualny charakter oraz jeśli został ustalony. Ustawodawca celowo pozbawił ochrony prawnej odkrycia, procedury, idee, zasady i metody działania oraz koncepcje matematyczne, by nie zaburzać postępu cywilizacyjnego. Nie można popełnić plagiatu poprzez skopiowanie od innej osoby jedynie listy składników zawartych w przepisie kulinarnym. Co prawda, ochroną prawnoautorską nie są objęte procedury ani metody działania, jednak w przypadku przywłaszczenia przepisu zawierającego kreatywny i barwny opis przygotowania potrawy z jednoczesnym rozpowszechnianiem tego przepisu jako własny bez wcześniejszego uzyskania zgody jego autora może dojść do zrealizowania znamion przestępstwa w postaci plagiatu.Pozycja Postawy studentów wobec naruszania uczciwości akademickiej(Uniwersytet Rzeszowski, 2021-12-22) Englert-Bator, AnnaW pracy została podjęta próba poznania i zrozumienia prawidłowości funkcjonowania wartości uczciwości w życiu jednostki oraz grupy w kontekście procesu edukacji, uzyskana poprzez badanie postaw wobec naruszania uczciwości akademickiej wśród studiującej młodzieży. Analiza wyników badań opisanych w pracy, pozwala na diagnozę postaw młodzieży akademickiej wobec naruszania uczciwości akademickiej. określenie kierunku postaw młodzieży wobec naruszania uczciwości akademickiej z uwzględnieniem trzech komponentów zawartych w tych postawach: poznawczego, emocjonalnego i behawioralnego, reprezentowanego odpowiednio przez czynniki pragmatycznej racjonalizacji, autorefleksji moralnej i funkcjonowania moralnego. W tym celu wykorzystano autorskie narzędzie Skala Postaw Wobec Naruszania Uczciwości Akademickiej – SPNA. Celem badania było także określenie niektórych czynników podmiotowych lub/i przedmiotowych w kształtowaniu się tych postaw.