Przeglądanie według Temat "performance"
Aktualnie wyświetlane 1 - 3 z 3
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Benchmarking – ciągłe doskonalenie wydajności czy antidotum na trudne czasy? Wybrane problemy dotyczące zarządzania wiedzą i pracownikami w procesie benchmarkingu(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024-03) Gierczak-Korzeniowska, BeataKonkurowanie i wygrywanie w dzisiejszej gospodarce wymaga obszernej oraz zróżnicowanej wiedzy, a także orientacji zewnętrznej, rozumianej jako konieczność ciągłego śledzenia poczynań liderów rynkowych, a zatem odpowiednio ukierunkowanego zarządzania zasobami ludzkimi. Metodą, która wpisuje się w powyższe założenia jest benchmarking, którego właściwe użycie i z uzasadnionych powodów, zgodnych ze strategią firmy, przynosi oczekiwany skutek. Benchmarking nie jest panaceum, które może zapobiec błędom i niepowodzeniom, zastępując starania firmy w obszarze jakości czy na przykład zarządzania procesami, tym bardziej że jego wdrożenie wymaga przygotowania merytorycznego pracowników i umiejętności zarządczych, mających na celu zmotywowanie oraz zainspirowanie do doskonalenia wydajności. Celem artykułu jest próba zidentyfikowania problemów, z jakimi przyszło się mierzyć zarządzającym w procesie benchmarkingu w obszarze zarządzania wiedzą i pracownikami. Podstawę opracowania stanowi przegląd literatury przedmiotu oraz opis praktyk, z jakimi spotkano się w przedsiębiorstwach stosujących benchmarking. Przytoczone przykłady, wyniki badań i refleksje odnoszą się do badań prowadzonych w przedsiębiorstwach turystycznych na przestrzeni ostatnich kilku lat.Pozycja Pożytki z teatru. Na przykładzie realizacji teatralnych Artura Żmijewskiego i Zorki Wollny(Wydział Sztuki UR, 2018-12) Sawicka, JadwigaThe article discusses using theatre in the practice of visual artists based on the cases of two artists. It presents different goals with which that medium has been used: in the staging of a Catholic Mass in theatre by Artur Żmijewski, and in playing the role of Ophelia by eleven actresses of different ages in a performance directed by Zorka Wollny. Considering the previous work of the two artists, one may say that theatre-related projects have been part of the interests and practice of both of them. They are both interested in working with people, yet the aim of Żmijewski’s experiment was affecting the audience and Wollny’s one – emancipation of the actresses and the text.Pozycja The Reception and Performance of Ludwig van Beethoven’s Instrumental Music in “Ville Lumière” from the late 1820s through the mid–1840s(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024-10) Cadi Sulumuna, TeminaLudwig van Beethoven emerged as a towering figure in the French press during the first half of the nineteenth century. His “bizarre” music served as an excellent tool for contemporary progressive critics, helping them to form an elite audience and elevate “the musical intelligence of the masses”, to show professional musicians the direction which “modern music” should take and to encourage skillful amateurs to dare to perform compositions that may not have been captivating upon first being heard. Readers of the time were thus gradually compelled to accept the “new German school of composition”. It was mainly in promoting Beethoven’s instrumental music in Ville Lumière that the French press saw a strong argument for portraying the city as the hub of the most sublime and finest European music. The purpose of the present article is to contribute towards musicological studies by depicting a complex picture of assimilating, interpreting, and evaluating Beethoven’s music as well as adapting it to French performance conventions. All these points are considered through the lens of the music and non-music press targeting a highly diverse readership during the first half of the nineteenth century. The article is divided into two sections. The first section focuses on the reception of Beethoven’s instrumental music by the elite Parisian audience, while the second one discusses the French peculiarities in the performance of Beethoven’s music from the late 1820s to the mid-1840s.