Przeglądanie według Temat "pedagogy"
Aktualnie wyświetlane 1 - 4 z 4
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Analiza możliwości doskonalenia kompetencji muzycznych studentów kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna na wybranych uczelniach wyższych w Polsce(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Kowalska, Monika; Tęczyńska-Kęska, MałgorzataW artykule dokonano przeglądu proponowanych przez wybrane uczelnie wyższe przedmiotów o profilu muzycznym na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna. Przeprowadzono charakterystykę wybranych kursów o profilu muzycznym z uwzględnieniem liczby godzin przeznaczonych na ich realizację, omówione zostały również cele i treści programowe zawarte w kartach kursów. Zwrócono uwagę na komponenty kwalifikacji pedagogicznych niezbędne w prowadzeniu zajęć umuzykalniających – nauczyciel bowiem jest kluczem do właściwego funkcjonowania systemu edukacyjnego i to od jego kompetencji, motywacji i cech osobowościowych zależy przyszłość wychowanków. W zakończeniu przedstawiono wnioski z przeprowadzonej analizy.Pozycja Interdisciplinary approach in social problem solving(Jan Evangelista Purkyne University in Usti nad Labem, 2016) Pesatova, Ilona; Szluz, Beata; Walawender, PawełInterdisciplinary and multidisciplinary approach in social problems solving is the unifying element of the monograph aimed at organizing the proce ss of support, training and mobilization of individuals and groups in their environment and, finally, at improving the quality of common social life. This is discussed in the context of transformation of the society in three nearby countries — Poland, the Czech Republic and the Slovak Republic. Contemporary scientific findings are presented with accent to the multidisciplinary approach and broad interdisciplinary cooperation that uniquely opens the way in forward direction. The monograph is intended for a wide community of experts in academic world as well as for governmental and nongovernmental organisations. Furthermore, students in humanities and social science fields as well as volunteers and nonprofessional public might find it useful.Throughout the mono graph, an emphasis is laid on linking social welfare, health care and education. There are accented both interdisciplinary cooperation and supporting systems that help to integrate and mobilize individuals and groups in risk of exclusion or marginalization. The contemporary situation is prefaced by the rich tradition of social movements, solidarity and local communities and NGOs development. Authors reflect the change in approach to volunteering that participates in solving various social problems Practical recommendations that are included in the conclusions of contributions point to the major role played by the partnership and cross-sectoral cooperation of partners involved in finding solutions of thorny social problems.The socio-cultural level of each society might be, inter alia, measured and evaluated by the range of care given to its citizens with disabilities. This monograph is a tangible proof of the interest and effort given to the delivery of standard care to all individuals who need certain form of help or support.This monograph is dedicated to the memory of prof. PhDr. Anna Tokárová, CSc., for her contribution to the development of social pedagogy and social work.Pozycja Obrazy i ich funkcje w procesie badawczym(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Wawer, Rafał Ireneusz; Kowaluk-Romanek, MarzenaNajbardziej zmysłowym sposobem percypowania rzeczywistości jest wzrok. Obraz, przedstawienia i widzenie to wszechobecne cechy procesu, dzięki któremu większość ludzi poznaje świat. W ostatnich kilku dekadach obserwujemy niespotykane nasycenie przedstawieniami wizualnymi. Implikacją takiego stanu jest ciągła interakcja ze światem głównie za pomocą obrazów. Wprowadzonemu w literaturę przedmiotu terminowi okulocentryzm przypisuje się konotacje znaczeniowe dla centralnej pozycji sfery wizualnej.Pozycja Wartości i antywartości. W stronę szkoły aksjologicznie uniwersalnej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Szmyd, KazimierzArtykuł jest próbą ukazania kondycji wychowawczej szkoły w perspektywie przemian kulturowych i cywilizacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem doby ponowoczesnej. Jest to także spojrzenie na historyczny rozwój aksjologii i teleologii szkoły w procesie przemian na tle różnych stanowisk i orientacji filozoficznych, antropologicznych i pedagogicznych. Głównym tłem rozważań jest kryzys szkoły, jej roli w kształtowaniu norm współżycia społecznego i zasad etyki międzyludzkiej w lokalnym i globalnym świecie. Autor wskazuje na przyczyny, przejawy i zagrożenia wynikające z dehumanizacji współbycia ludzi, ignorowania wartości uniwersalnych, które mają swoje źródło w antropologii humanistycznej. Głównym wątkiem wykładu jest postulat odwołania się do podstaw antropologii humanistycznej w wychowaniu. W tekście formułuje się tezę, zgodnie, z którą istnieje potrzeba zasadniczej rekonstrukcji działalności szkoły jako środowiska kształtującego wartości ogólnoludzkie. Powinna stanowić opozycję wobec rozpowszechniających się antywartości w coraz bardziej „odczłowieczonym” świecie. Artykuł jest też próbą zarysowania głównych postulatów antropologii wychowawczej współczesnej szkoły.