Przeglądanie według Temat "partnerstwo"
Aktualnie wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Influence of the principle of partnership on changes in the operation of public administration bodies(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Barczewska-Dziobek, AgataChanges in the organization and operation of the administrative apparatus may be caused by various factors, law being the most important factor because administration is significantly determined by law. Furthermore, law reflects the legislator’s axiological catalogue which may include values derived from current ideological systems. One example of this is the concept of partnership, seen as a value realizing the postulate of social inclusion, as well as the norm-defining principle of partnership which refers to the processes of programming and implementation of the EU cohesion policy. EU law affects the Polish legal system and determines its changes, as a consequence of which normative constructions, unknown earlier, are introduced. The principle of partnership, one of the guiding principles of cohesion policy, results in shaping the domestic legal order related to public policies in such a way that it contains standards requiring competent public administration authorities to depart from traditionally applied organizational solutions and imposing an obligation to use innovative methods of operation. This impact is particularly evident for instance in local development policy stipulating involvement of the local community, which is a responsibility of the bodies of territorial self-government.Pozycja Partnerstwo publiczno-prywatne – szansą rozwoju infrastrukturalnego gmin(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Kowalska, IwonaW Polsce luka finansowa w latach 2011–2022 szacowana jest na 116–197 mld zł (w cenach stałych roku 2009). Oznacza to, że w sektorze publicznym brakować będzie w latach 2011–2022 środków finansowych na sfinansowanie ok. 10–17% inwestycji w infrastrukturę usług publicznych. Tych środków podmioty publiczne nie mają, a zatem bez nowych procedur w finansowaniu infrastruktury luka infrastrukturalna będzie się pogłębiać. Szansą jest możliwość pozyskania środków od partnerów prywatnych. Formuła partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) może okazać się nową formą realizacji usług publicznych w sytuacji ograniczonych zasobów finansów publicznych przy jednoczesnym wzroście oczekiwań społecznych w zakresie podniesienia jakości usług publicznych. Stosowanie formuły PPP w Europie i na świecie podlega specjalnej regulacji prawnej od blisko 20 lat. W Polsce w wyniku uchwalenia pierwszej ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym z 2005 r. nie uruchomiono żadnej procedury wyboru partnera prywatnego. Dopiero druga ustawa z roku 2008 spowodowała zaktywizowanie podmiotów publicznych (głównie gmin) do poszukiwania kapitału na inwestycje infrastrukturalne w sektorze prywatnym. Okres ponad pięciu lat od wejścia w życie legislacji w zakresie PPP skłania do zainteresowania się, jaki jest rynek PPP w Polsce oraz jakie są efekty działań w tym obszarze. Celem artykułu jest zatem próba zaprezentowania na tle zalet i wad finansowania infrastruktury w ramach formuły PPP: – głównych barier w realizacji przedsięwzięć PPP, – potrzeby zmian legislacyjnych w zakresie PPP. W pracy wykorzystano literaturę przedmiotu z zakresu ekonomicznych teorii PPP, luki infrastrukturalnej oraz przepisów prawnych i dokumentów dotyczących interpretacji tych przepisów w obszarze PPP.