Przeglądanie według Temat "parental attitudes"
Aktualnie wyświetlane 1 - 3 z 3
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Gifted children and their peers perceived parental attitudes, psychosocial problems and quality of life(Publishing Office of the University of Rzeszow, 2024-06) Yildiz, Sümeyye; Altay, NaimeIntroduction and aim. Gifted children are defined as extraordinary children due to their high level of intelligence and specific skills. This study aimed to examine gifted children and their peers perceived parental attitudes, quality of life (QoL), and psychosocial problems. Material and methods. The study sample consisted of two groups: (1) gifted children (study group) and their parents and (2) peers (control group) and their parents. Data were collected using a descriptive characteristics form, the parental attitude scale (PAS), the pictorial pediatric symptom checklist (PPSC) and the pediatric quality of life inventory (PedsQL). Results. Both groups were similar in terms of age, gender and grade level. It was mostly the mothers who completed the data collection forms. The study and control groups had a mean PAS score of 94.18±0.738 and 99.31±0.798, respectively and a mean PPSC score of 16.11±0.475 and 16.76±0.480, respectively. The study and control groups had a mean QLS score of 83.19±0.70 and 80.28±0.83, respectively. There was a weak positive correlation between the PAS and PPSC scores (r=0.92; p<0.166). Conclusion. It is recommended that parental attitudes and their effects on children’s psychosocial status and QoL be monitored and that parents be supported. Parental attitudes and a child’s psychosocial and behavioral problems and QoL levels should be assessed to by health professionals be able to improve the well-being of both children and their parents.Pozycja Postawy rodzicielskie samotnych matek dzieci z autyzmem oraz matek dzieci neurotypowych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Gosztyła, Tomasz; Trubiłowicz, ElżbietaKompetencje wychowawcze rodzica stają się szczególnie istotne w sytuacji, gdy wychowuje dziecko samotnie, ale także wtedy, kiedy rozwój dziecka jest niestandardowy. Podstawą tych kompetencji są właściwe postawy rodzicielskie. Celem badań była próba odpowiedzi na pytanie: czy postawy rodzicielskie samotnych matek dzieci z zaburzeniem ze spektrum autyzmu różnią się istotnie od postaw samotnych matek dzieci neurotypowych? W badaniu wzięło udział 51 matek dzieci z autyzmem oraz 32 matki dzieci o prawidłowym rozwoju. Zarówno w przypadku kobiet samodzielnie wychowujących dzieci ze spektrum autyzmu, jak i dzieci neurotypowe, ich postawy rodzicielskie charakteryzowały się niską autonomią i – równocześnie – wysoką niekonsekwencją. Ponadto, matki dzieci ze spektrum autyzmu cechowało nieco większe natężenie postawy ochraniającej oraz wymagającej. Stwierdzono także interesujące różnice dotyczące korelacji postaw rodzicielskich matek z obu grup z natężeniem określonych cech ich osobowości.Pozycja Relacje w małżeństwie a postawy rodziców wobec niepełnosprawnych dzieci(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Marmola, MałgorzataArtykuł podejmuje problematykę relacji pomiędzy małżonkami wychowującymi niepełnosprawne dziecko i ich postaw wobec tego dziecka. Opiera się na badaniach mężów i żon w 50 systemach rodzinnych z dzieckiem niepełnosprawnym. Wyniki badań wskazują na liczne deficyty zarówno w relacjach badanych małżonków, jak i w zakresie ich postaw rodzicielskich. Stwierdzono również istnienie istotnych powiązań pomiędzy wyróżnionymi zmiennymi.